Ihan totta, mir.
Kauan sitten olin aivan pikkuinen ja asuin maalla. Meillä ei ollut mitään karjaa eikä sellaista. Mutta jostain syystä äitini piti kanoja. Asuimme isossa vanhassa pappilassa, jossa oli ollut myös navetta. Äiti sitten alkoi pitää kanoja siellä. Ja että niillä olisi ollut edes jonkinlaista lämmintä, niin siellä pidettiin myös lammasta tai pässiä tai jotain sellaista. Lämmittikö se niitä kanoja - älkää multa kysykö!
Eikä siihen aikaan ollut mitään hienoja kanaloita tai sellaisia, mutta kanoja meillä oli ja sen mukana kananmunia.
Muistanpa sitten erään päivän - tulin koulusta kotiin ja naapurin isäntä asetteli jotain lihoja meidän keittiön pöydälle. Ja selitti äidille, että siinä se teidän pässi (tai lammas) sitten on.
Siitä sitten tietysti ruokaa laitettiin ja tarjottiinkin.
Kesti siitä varmaan pikkuisen vaille 30 vuotta ennen kuin seuraavan kerran lihaa suuhuni pistin! Mutta se ei johtunut näistä nykysyistä kieltäytyä lihan syönnistä. Ainoastaan siitä syystä, että se oli minun mielestä meidän lemmikki ja sitähän minä en pystynyt syömään!
---------------------
Varmaan niitä kanojakin meillä syötiin - mutta kun niitä oli niin paljon, niin ehkä niistä ei kenestäkään mitään lemmikkiä ennättänyt tulla!
-----------------------