Noista lehtimyyjistä; minulle soitti eilen eräs lehtimyyjä ja ensimmäiseksi kehui, kuinka hyvä asiakas olen ollut. Seuraavaksi hän tarjosi ILMAISEKSI 3:n kuukauden lehtiä. Heti minulla heräsi epäilys, että ei se ihan näin yksinkertaista voi olla ja kysyinkin, että mitä se edellyttää. Ei muuta kuin että sanon, mikä hänen luettelemistaan lehdistä minua kiinnostaa. En kuitenkaan siihen vastannut, vaan tivasin, että mitä siitä seuraa, jos otan ne lehdet. Myyjä tivasi vastaan, että sano vain, mikä näistä lehdistä kiinostaa. En antanut minäkään periksi, vaan kysyin, että mitä siitä seuraa, jos otan ne lehdet. Hän vakuutti, että ei mitään, HEHÄN MAKSAVAT TÄMÄN PUHELUNKIN MINUN PUOLESTANI!?!?!?!? Sanoin, että en kai MINÄ nyt maksaisikaan tällaista puhelua, KUN EN OLE MIHINKÄÄN SOITTANUTKAAN. . Myyjä meni vähän hämilleen, mutta jaksoi vielä sanoa, että kerrot nyt vaan mikä näistä lehdistä kiinnostaa. Sanoin, että en nyt ota mitään lehtiä. Pikaisesti hän lopetti puhelun siihen.
Olen joskus aiemminkin saanut vastaavanlaisen puhelun, ja silloin myyjä myönsi, että jos otan lehdet, niin lehden tulo jatkuu automaattisesti, ja niistä sitten laskutetaan. Että tämmöistä.
Ennen kuin arvostelette mitään ammattikuntaa, niin ajatelkaa, että hekin tekevät työtään painostuksen alaisina. tiedossani on erittäin ikäviä asioita pääkaiupunkiseudulla toimineesta puhelinmyyntifirman omistajattaresta. Eivät varmaan hekaaän kaikki ole samanlaisia.
Opiskelijat ja muut yhteiskunnan väliinpuotoajat, joille ei yhteiskunta tarjoa "sosiaalirahaa", menevät näihin töihin henkensä pitimiksi, ja saavat palkakseen "asiakkaiden" haukut. (Rahapalkkahan on usein pelkkä provisiopalkka, eli jos et myy MITÄÄN, niin et saa MITÄÄN!) Sukulaistyttö, opiskelija silloin, oli lehtimyyjänä jonkin aikaa, olosuhteiden pakosta (perheen arkea varjosti myös lähiomaisen vakava sairaus:( ) ja hän sanoi minulle kkerran työpäivän jälkeen: "Voi jeesus et usko mitä paskaa sitä voi työaikana korviinsa saada!" Ne H-alkuiset ym. sanat joita sieltä luurista oli kuulunut, eivät liene pönttöfoorumikelpoisia. Tyttö sanoi, että hänen kannattaisi varmaan lopettaa opiskelut ja tehdä au-lapsi, silloin hän varmaan olisi "hyväksytympi" näiden arvoistelijoiden silmissä kuin lehtiä myydessään. Onneksi ei sentään tehnyt niin, ja on nyt akateemisesti koulutettu nuori nainen.
Seuraavaksi täällä sitten varmaan (analogisesti) haukutaan:
- bussien lipuntarkastajat
- bussinkuljettajat
- taksinkuljettajat
- lappuliisat
- verovirkailijat
- poliisit
- yhteisvastuukerääjät
- Greenpeacen ym. järjestöjen "feissaajat" eli katuagitaattorit
- sosiaalityöntekijät
- opettajat ja "tarhan tädit"
- Alkon myyjät
- kioskimyyjät
- baarimikot ja tarjoilijat
- operaattorien asiakaspalvelijat
- kaikki muut, joita kohtaan jollain on mielestään "aihetta tuntea ylemmyyttä"
Haukkumistoiminnan tehostamiseksi ja delegoimiseksi ehdotan vielä, että hankkisitte ainakin yhden
koiran! Helpommalla kyllä pääsee, jos vain sulkee puhelimen, ottaa vaikka palan suklaata/lasin viiniä/hermosauhut/kupin kahvia ja leivoksen/kossupaukun/unohtuneen lääkityksen, rentoutuu, antaa ihmisten tehdä työtään ja vaikka lukee jotain rauhoittavaa..
Pääsiäistä vaan kaikille
!