Toki ymmärrän, että puhelinmyyjä tekee vain työtään. Ihan yksinkertainen "ei kiitos" on kuitenkin ollut aika usein vaikea ymmärtää, ja tuotteen kauppaaminen on jatkunut...
Olen ollut vajaat kolme vuotta puhelinmarkkinoinnin estolistalla, mutta pari yritteliästä myyjää on siltikin kokeillut onneaan, joten olen joutunut muistuttamaan tästä markkinointikiellosta, aivan kohteliaasti, tietenkin. Yleensä asia on ymmärretty.
Myöskin myynnin kohteena olevalla saattaa olla vaikea tilanne elämässään, kuten minulla muutama vuosi sitten ja minusta oli äärimmäisen epämiellyttävää vastailla lähes päivittäin tuleviin erilaisiin tarjouksiin. Siksi päädyinkin tähän puhelinmarkkinoinnin estämiseen.
Viittaan tuohon jo aiemmin kirjoittamaani; puhelinmyyntifirman pomo on saattanut kieltää myyjiä "uskomasta sitä ensimmäistä eitä".
Btw, monella puhelujen vastaanottajalla on varmasti vaikea elämäntilanne, vrt. esim. ulosottomiehen asiakkaat ja verottajan "vainoamat" pienyrittäjät.
Yksi tuttava muuten oli vähän aikaa avustavan ulosottomiehen sijaisena; sanoi, että se se vasta varsinainen koiranvirka oli! Ei käynyt kateeksi...
Taidan seuraavan kerran, kun vaikka sairastun, laaittaa vastaajaan viestin: "Minula on tällä hetkellä vaikea elämäntilanne, enkä voi vastata puhelimeen, ole hyvä ja jätä viesti!"
P.S. Muistelen, että jonkinlainen "puhelin- ja lehtimyyjien haukkumisketju" olisi ollut tällä foorumilla jo joskus pari vuotta sitten; tuli ihan déjà vu -olo!
Ja kyllä, huomasin kyseessä olevan vain YHDEN puhelinmyyjän arvostelun. Taidankin kirjoittaa tänne JOKA kerta, kun saan yhdessä paikassa huonoa palvelua, ain niin mutta eihän minulla ole aikaa, ja onhan minulla elämäkin. Tai siis niitähän on peräti 9, olenhan Kissa, miauu!!
@Muru: En ole vihjaillut lääkeriippuvuudesta, "lääkkeet ottamatta" on yleinen sanonta varsinkin nuoremman väestön kielenkäytössä. Jos sanotaan jonkun vetäneen "herneen nenäänsä", otetaanko sekin täällä yhtä konkreettisesti?
Sen verran olen saanut myyntipuheluita, että tiedän "ilmaisien" lehtien/kuukausien tarjoamisen olevan alalla yleinen käytäntö.
Onneksi herne ei mahdu kissannenään...
Ai niin, piti vielä lisätä, että en ole pilkkaamassa sitä myyjäparkaa, jos hänellä vaikka "konsepti sotkeutuu". Tuo 'toisen konseptien sotkeutumisen tarkkailu' liittyy juuri sihen "ylemmyyden tunteeseen", jota jotkut tuntevat huomatessaan huonompiosisen luuserin sekoilevan sanoissaan.
Oliko tarpeeksi epäselvää?
@Jaska: Ihan oikea asenne, kohtelias kieltäytyminen riittää, mutta jos joku tuo jonkin asian nettifoorumille, saa varautua myös vastauksiin, eivätkä ne aina ole myötäsukaisia. Tätä sanotaan keskusteluksi.