Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sisältä löytyi toukka!  (Luettu 6143 kertaa)

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #135 : 31.03.08 - klo:19:18 »

Juuh, ei se kengässä viihdy  [:-DDD]



, vaikka mistä sen tietääkään   [:-I]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #136 : 31.03.08 - klo:19:34 »

Voisihan sitä kokeilla asettaa kenkään pyyhkeen... [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #137 : 31.03.08 - klo:19:44 »

Voisihan sitä kokeilla asettaa kenkään pyyhkeen... [:-DD]

nii tai heiniä... heinäkenkä! [:66]

 [:-DD]
Kirjattu

iipa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 706
  • Aina tonttuna
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #138 : 04.04.08 - klo:05:59 »

Kuis Penalla pyyhkii? [:-)]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #139 : 04.04.08 - klo:06:02 »

Toivottavasti ei sentään kukaan pyyhi Penalla... Kun se on pyyhkeessä, meinaan... [:-I] [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #140 : 04.04.08 - klo:09:00 »

Eilen mie jo vähän Penasta olin huolissani, kun kattoin sinne, niin ekaksikin se pyyhe oli jotenkin "liimautunut" kiinni, Pena siellä taitoksen sisässä. Mun piti vähän "repiä" sitä auki. En ymmärrä. Sitten Pena näytti tavallista PIENEMMÄLTÄ.  :-O Aattelin jo onks se kuollut tai kuolemassa. No vähän liikahteli kun kosketin, mutta kauheen tokkurassa se oli.

Pistin vähän murkinaa ja kostutin vedellä Penaa (siis herättelin :-)) ), kun se oli kuivan oloinen. [:-I] No, hää vähän piristyi ja kun menin hetken päästä kattomaan, niin hää näytti suuremmalta. :-O Pystyyköhän ne kutistumaan ja laajenemaan???

Yksi kysymys olisi (en tiiä onko Mali jaksanut seurata ketjua tänne asti [:-DD] ), mutta tietääkö kukaan mikä ois Penalle sopiva lämpötila? Oon huolissain siitä, onko huoneenlämpö, jatkuvasti +22, liian lämmintä toukan kehitykselle? Eihän ulkonakaan ole, kesälläkään, jatkuvasti +22.

 [:-I] [?] [:-I]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 149
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #141 : 04.04.08 - klo:09:07 »

Mun tuli tuosta mieleeni, että ei kai vaan olisi koteloituminen alkamassa. En tiedä, toivottavasti joku pian antaa vastauksen, mitä oli tapahtumassa.  [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #142 : 04.04.08 - klo:09:23 »

Pena kuvittelee olevansa nyt sopivalla mättähällä ja päättää kutoa löyhää verkkoa ympärillään olevista kuivista lehdistä, jottei mikään lintu huomaisin napata sitä avuttomana kotelona nokkaansa.
Ennen koteloitumistaan toukka paastoaa, ja pienentyy silminnähtävsti. Sen pitäisi saada rauhassa valmistua koteloitumiseen. Jos Pena on purkissa, pitäisi sopivasta ilmanvaihdosta ja kosteudesta huolehtia, ei siis rutikuivaa, mutta ei märkääkään, vähän samoin niin kuin se olisi ulkona luonnossa. Myös toukan ulospääsy reitin pitäisi olla jotenkin avoin, ei kääröpakettiin, se haluaa kuoriuduttuaan lentää vapauteen.
Tämmöttii mä meinailisin.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #143 : 04.04.08 - klo:09:27 »

Minä mietin samaa kuin Mesis. Se pyyhe ei ollut tarttunut Penan kohdalta, mutta aika läheltä, pyyhkeen puoliskot toisissaan kiinni. Jos on erittynyt jotakin ainetta sinne, koteloitumiseen liittyvää... en vaan yhtään tiedä. Parasta kai olla häiritsemättä sitä, ja niin olen ollutkin, mutta pitäähän mun pikkasen tietää, esim. ollaanko siellä elossa...

--------------

Ahaa, nyt luin mir'in vastauksen. Kiitos! Pitää tehdä vähän järjestelyjä. Ulosmenoreittiä en kyllä vielä uskalla auki pitää, mutta kyllähän mä monta kertaa päivässä sinne kattelen, joten vapauteen pääsee ilman muuta sitten kun se aika koittaa. [:-)]

Mutta minunhan täytyy kiikuttaa sinne sitten kuivia lehtiä! En ois tuotakaan tajunnut. Hän siis semmosia tarvittee. Eikun touhuksi. [:-)]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #144 : 04.04.08 - klo:09:44 »

Niin en tiedä tarvitseeko välttämättä kuivia puunlehtiä, jos se pyyhekin kelpaisi, mutta jotakin johon se pääsee piiloutumaan.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #145 : 04.04.08 - klo:10:35 »

Niin en tiedä tarvitseeko välttämättä kuivia puunlehtiä, jos se pyyhekin kelpaisi, mutta jotakin johon se pääsee piiloutumaan.

Jep, laitanpa tarjolle niitä puun lehtiäkin, niin on mistä valita. [:-)]
Kirjattu

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #146 : 04.04.08 - klo:11:19 »

Joo, Pena on menossa koteloon [:-)] . Ei se enää koteloitumispaikkaa vaihda, joten voit siivota purkista kaikki ylimääräiset pois. Joku tikku tms. kannatta laittaa purkkiin pystyyn kuoriutumista varten, että pääsee siihen kiipeämään ja kuivattamaan siipensä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #147 : 04.04.08 - klo:11:26 »

Jee! Kiva Mali kun sinäkin vastasit. [:-)] Pistänpä sinne jonkun tikun ja jään ootelemaan. Ruokaa on sitten turha kai tarjoilla. Tietysti jotain salaatinlehteä siellä voi pitää ihan kosteuden vuoksi. Lasipurkissa siis on ja suuaukko peitetty harsolla, josta toukka ei mahdu.

Ai niin se lämpötila vielä... eteisessä ois mulla hiukka viileempää, muttei kylmää... [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #148 : 04.04.08 - klo:11:28 »

Jännää :-))
Kirjattu

Mali

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 150
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Sisältä löytyi toukka!
« Vastaus #149 : 04.04.08 - klo:11:30 »

Älä suotta laita purkkiin mitään ylimääräistä homehtumaan. Suihkepullolla voit kostuttaa hiukan about viikon kuluttua. Pidä Pena vaan lämpimässä pirtissä [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.292 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.