Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ekologinen Roskis-kilpailu  (Luettu 1744 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Ekologinen Roskis-kilpailu
« Vastaus #45 : 07.04.08 - klo:14:31 »

Sellaista oon epäillytkin, enkä siis polta muoveja. Mutta minusta on aika harhaanjohtavaa sitten, kun joissakin muovirasioissa lukee oikein kunnolla, että "voidaan hävittää polttamalla". Mää oon aatellut, että silloin ne voi surutta heittää kiukaaseen... [:-I] [:-I] [:-I]

Mutta en oo heittänyt, koska muoveja on niin mijoona sorttia, että en yksinkertaisesti viitsi tihrustella niitä merkintöjä. No mitens se energianjätekeräys sitten??? Ei kaikki kuluttajat takulla katso, mitä muovia laittaa sinne jätteenpolttolaitokselle, eikö sinne kelpaa kaikki muovit... vai...

Aapuuvaa, nyt menee sekavaksi... [NUT] Eilen yksi nettisivu kertoi pakkausmerkinnät 3-4 muovilaadusta, joita VOI polttaa kotona ja 3-4 joita EI saa polttaa. Nyt en löydä sitä... Mutta tässä lienee aika paljon samaa asiaa, ne merkinnät myös, siis ihan sivun lopussa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muovi

Paras kai ettei polta olleskaan. :-))
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 07.04.08 - klo:14:38 »

Täällä alkaa ensimmäinen roskapussi täyttyä.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #47 : 07.04.08 - klo:15:17 »

Aika hyvin kuusihenkiseltä perheeltä! Wau!  [KIPPIS]  <--------- mehua
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Sus

• Vieras
« Vastaus #48 : 07.04.08 - klo:15:33 »

Tuo roskapussin täyteys riippuu kyl kauheesti siitä, kuinka tiiviisti sen on pakannut. Jos tuon päälle talloo vähän, niin aika vähänlaisesti näyttää olevan. [:-)]

Nuo muovit mua kiinnostaa nyt siksi just, kun ei tuolla kassissa paljoo muuta oo!  :-O Ja nekin vois käyttää siis energiajätteenä. Jos vois. Semmonen mahis ehkä ois täälläkin, että veisi ne kaatopaikalle ITSE, siellä kai on joku lajittelu... en ole varma.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #49 : 07.04.08 - klo:18:37 »

Sus, olen ymmärtänyt että tämä pahuksen krematorio joka
on rakenteilla (harjannostajaiset jo muutama viikko sitten muistaakseni)
tuonne Kymin aseman tienoille. polttaa miltei kaiken sekajätteen.
Siellä on ekstrasuperkorkea kuumuus. Ja kaikenlaisia puhdistussuodattimia.
Sinnehän aiotaan kuskata koko (?) Kymenlaakson jätteet  [:-//] .
Meillä oli koululla tiedoitustilaisuuskin siitä, mutta olin itse silloin kipeä.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 07.04.08 - klo:18:38 »

Viikon roskasaalis, yksi maitopurkki, sukkahousut ja kaksi muovipussia.
Kompostiroskis löytyy sekä lasi, metalli ja paperinkeräyspisteet.

Ennen sytytin saunanpesän maitopurkeilla, täytin ne muilla palavilla roskilla.
Mm. muovipusseilla, teinköhän pahankin aukon taivaalle.

Maalla on edelleen monella tapana polttaa roskia pihalla, jäteöljystä kumisaappaisiin  :-O

Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #51 : 07.04.08 - klo:18:42 »

Maitopurkkeja ei kauheesti paranisi polttaa, sillä siitä jää hormin sisäpintaan joku kalvo. Ainoastaan sitten, kun tuli palaa jo täysillä, sinne voi heittää purkin sekaan. Näin mulle on kerrottu!

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #52 : 07.04.08 - klo:19:04 »

Maitopurkkeja ei kauheesti paranisi polttaa, sillä siitä jää hormin sisäpintaan joku kalvo. Ainoastaan sitten, kun tuli palaa jo täysillä, sinne voi heittää purkin sekaan. Näin mulle on kerrottu!

Varmaan joo, eikö yleensäkin käsketä roskat polttaan vasta kun tuli palaa kunnolla.
Mutta kun nuo purkit on hirveen hyviä sytykkeinä.
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 07.04.08 - klo:20:31 »

Olisi kivaa tietää minkä kokoinen roskapussi on kyseeissä.

Meillä täyttyi tänään jo toinen roskapussi (Kauppakaussi).
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #54 : 07.04.08 - klo:23:35 »

Ihan tavallinen Cittarin muovikassi, sellainen standardikokoinen  [:-)] Meillä ei tule paljoa jätettä, koska poltettavaksi kelpaava poltetaan lämmöksi, kaikki kierrätettävä kierrätetään, käytetään kestävää ja pestävää kaikessa missä voi (vaipat, siteet, rievut) jne. Muovinkeräystä ei täällä ole, mutta kaupassa jo jätetään pahimmat muoviin pakatut ostamatta ja suositaan kierrätettäviä pakkauksia aina kun mahdollista. Suuri osa perheestä syö lounaan kodin ulkopuolella, joten ruoanlaitostakin tulee jätettä vain päivällisen laitosta. Siinäkin suosimme isoja pakkauskokoja ja kierrätettäviä pakkauksia. Sekajätteeseen menevät muovit silppuan pieniksi, joten eivät vie paljoa tilaa. Sujuu vuosien rutiinilla  [:-)]
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #55 : 08.04.08 - klo:10:34 »

Roskapussin koko on kaupan tavallisen muovikassin kokoinen. En osaa sanoa montako litraa siihen menee.
Kirjattu

Piqui

• Vieras
« Vastaus #56 : 08.04.08 - klo:13:43 »

En ollut mukana kisassa, mutta näin tyhmänä kysyisin, mihin jätteeseen voisi laittaa vanhat, kovakantiset Valittujen palojen "Kirjavaliot", joita eri edes mikään divari huoli? Ovat edellisen asukkaan "peruja", eivät siis ilmeisesti kelvanneet perikunnallekaan! [NUT]

Kannet ovat niin paksua pahvia, etteivät varmaan kelpaa paperinkeräykseen. Vai pitäisikö alkaa repiä..... [?]
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #57 : 08.04.08 - klo:13:44 »

En ollut mukana kisassa, mutta näin tyhmänä kysyisin, mihin jätteeseen voisi laittaa vanhat, kovakantiset Valittujen palojen "Kirjavaliot", joita eri edes mikään divari huoli? Ovat edellisen asukkaan "peruja", eivät siis ilmeisesti kelvanneet perikunnallekaan! [NUT]

Kannet ovat niin paksua pahvia, etteivät varmaan kelpaa paperinkeräykseen. Vai pitäisikö alkaa repiä..... [?]

Hankala homma.  [?] Kävisivätköhän kirpputorille?
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #58 : 08.04.08 - klo:13:49 »

Kirpparille minäkin, mutta jos eivät mene kaupaksi, niin joko suoraan semmoisenaan polttokelpoiseen jätteeseen (jos semmoista kerätään) tai sitten mattoveitsen avulla kannet irti ja paperinkeräykseen, ja ne kannet sitten sekajätteeseen.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #59 : 08.04.08 - klo:14:02 »

Nonniin. Ilmoitetaanko se viikon roskasaldo tallottuna muovikassina vai tallomattomana muovikassina? :-)) Millä tarkkuudella? Puolen muovikassin vai yks neljäsosa muovikassin vai...?

Hihi, onhan tämä vakava asia. Tämä tarkkuus siis. [:-DD] No mun saldo ois tallottuna yks viidesosa muovikassia ja tallomattomana ehkä kolmasosa muovikassia... Siis vain yksi hlö+kaksi kissaa+kolme gerbiiliä.

Minäkin olen vuosikausia kierrättänyt kaiken minkä voi, roskat koostuu lähinnä muovista, kun täällä ei vielä sitä energiajätettä kerätä. Onnekseni minulla on mahdollisuus kompostoida kaikki eloperäinen ja kiukaan uunissa polttaa paperit ym. poltettavaksi kelpaava. [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.