Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ekologinen Roskis-kilpailu  (Luettu 1742 kertaa)

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
Vs: Ekologinen Roskis-kilpailu
« Vastaus #30 : 05.04.08 - klo:19:36 »

Vien itse kaatopaikalle maitotölkit , jätepaperin, muovin, pahvit, peltitölkit ja lasipurkit.
Jäteauto on käynyt tyhjentämässä ulkoroskiksen (= sekajätettä) viimeksi viime vuoden puolella ja tällä hetkellä se
on vasta puolillaan.
Talous = 1 henkilö.
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #31 : 05.04.08 - klo:20:23 »

Aika hienosti menee pönttöläisillä! Minäkin olen aina miettinyt roskia laittaessani pussiin, että voiko kierrättää. Ensimmäinen pussi ei ole vielä täynnä. Olen litistänyt jätteen mahdollisimman pieneen.

Tuosta energiajätteestä en tiedä mitään. En ole koskaan asunut sellaisesa paikassa, jossa kerätään energiajätettä. Voisikohan sellainen paikka löytyä Nurmijärveltä? Kertokaa lisää energiajätteestä.

Olen suunnitellut rakentavani meidän halkopinon viereen paikan, johon laitan muovilaatikoita. Niihin kerään sitten paperin, lasin, mehutölkit ja peltipurkit. Kun laatikko on täynnä, se on helppo kuskata keräyspaikalle. Siniset muovilaatikot ovat ihan siistin näköisiä. Täytyy ottaa sitten kuva, kun homma on valmis.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

inke

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjanmaa
« Vastaus #32 : 05.04.08 - klo:22:20 »

Meillä ei kovin paljon kerry,kun voin polttaa vesipadan alla paperiroskat yms. Tänäänkin saunavettä lämmittäessä poltin huuhdellut ja valutetut maitopurkit,kauraryynipaketin ja pussillisen muuta poltettavaa roskaa puiden seassa.
Pelti ja lasipurkkeja meillä tulee todella vähän ja esim. muovirasiat pesen pakastusrasioiksi.Tänään vietiin pussillinen lehtiä kierrätyspisteeseen.Siellä on myös lasille,metallille ja pattereille omat astiat,mutta ei ollut tänään mitään vietävää sinne. On onneksi ladattavat patterit,muuten niitä menisikin tosi paljon.
Meillä on ollut kompostointi ongelmia,joten olen näin talvella joutunut laittamaan biojätettäkin roskikseen.    [:-(]   Kissanjätteet ovat myös menneet roskikseen. Tähän jaksoon ei vain sattunut koko laatikon tyhjennys,vain jätökset.
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #33 : 05.04.08 - klo:22:41 »

Aika hienosti menee pönttöläisillä! Minäkin olen aina miettinyt roskia laittaessani pussiin, että voiko kierrättää. Ensimmäinen pussi ei ole vielä täynnä. Olen litistänyt jätteen mahdollisimman pieneen.

Tuosta energiajätteestä en tiedä mitään. En ole koskaan asunut sellaisesa paikassa, jossa kerätään energiajätettä. Voisikohan sellainen paikka löytyä Nurmijärveltä? Kertokaa lisää energiajätteestä.

Olen suunnitellut rakentavani meidän halkopinon viereen paikan, johon laitan muovilaatikoita. Niihin kerään sitten paperin, lasin, mehutölkit ja peltipurkit. Kun laatikko on täynnä, se on helppo kuskata keräyspaikalle. Siniset muovilaatikot ovat ihan siistin näköisiä. Täytyy ottaa sitten kuva, kun homma on valmis.

Tuo litistäminen on hyvä juttu ja se, että miettii, kuuluuko jäte sekajätteeseen vai voisko sitä vielä hyödyntää jollain lailla tai kuuluuko se se sinne lainkaan...
Sen varmaan kaikki tietää, että lasi ja metalli ei kuulu sekajätteeseen. Sama koskee vaikka käytöstä poitettua kattilaa tai ruokailuvälinettä. Metallijätteeseen nekin.
Rättejä ja riepuja voi käyttää auton tai pyörien kuivaukseen tai autotallirätiksi suttuhommiin!

Meillä on autotallissa isot vahvat pahviset ja kannelliset pyykkipulveripakkaukset metallin, patterin, sähkö, elektroniikkaromun ja vanhojen lääkkeiden keräämiseen. Lasille on isompi muovinen laatikko.
Puhdas, kuiva pahvi, paperi ja maito- ja mehupurkkipakkaukset kerätään sisälle yhteen pahvilaatikkoon, joka tyhjennetään tarpeen mukaan. Laatikko auton perään ja työmatkan varrella tyhjennys!
Huom! Täällä Porissa voimme laittaa kaiken samaan. Riippuu jälkikäsittelylaitoksesta tämä mahdollisuus. Ei taida olla muualla Suomessa näin?

Tuolle energiajätteelle on sekaroskiksen vieressä muovinen kapea ja korkea muovilaatikko päivittäistä e-jätettä varten. Se kiikutetaan kauppareissun yhteydessä muovipusseissa e-keräyspisteeseen tai odottamaan autotalliin kuljetusta.
Täällä Porissa (myös muuallakin Suomessa, ainakin Seinäjoella) S-kauppaketju kerää energiajätettä asiakkailtaan. Tämä palvelu on ilmaista.
Jos tätä mahdollisuutta ei olisi voisin hankkia oman energiajätekeräyslaatikon sekajätteen viereen tyhjennettäväksi tai viedä e-jätteeni lähellä sijaitsevaan Kierrätyskeskukseen. Tämä toiminta on maksullista.
Eli S-ketjulta hienoa toimintaa kerätä energiajätettä [KIPPIS]

Marjuli! Kannattaa varmaan tiedustella oman kuntasi jätehuoltoasioita virastosta tai selvittää onko S-kaupan yhteydessä sellainen mahdollisuus.
Energiajäte on kaatopaikoiltamme tilaa vievä jäte, joka säilyy maatumattomana satoja vuosia. Nyt kerättävä energiajäte menee lämmöntuotantoon. Siis hyödyksi ja säästyy kaatopaikkatilaa merkittävästi.
Energiajätteen keräys on tulevaisuutta, se on varma asia. Ennemmin tai myöhemmin!

Meidän roskis on noin puolillaan...Driver tyhjensi täyden imuripussin ja se vie tilaa... :-))
Energiejätettä on kerääntynyt nyt täysi muovipussillinen ja toisessakin jo vähän...
Tänään tuli ruuanvalmistuksessa muovijätettä, sekä myös metalli, että lasijätettä. Ne tietysti meni lajitteluun, pois sekajätteestä.

Kirjattu
- tartu hetkeen -

leila eik.

• Vieras
« Vastaus #34 : 06.04.08 - klo:10:58 »

Kiva kilpailu. Työviikko sopivasti, joten 1 hlö on tuottanut n. 1 litran sekajätettä.  [:-(]

Innostuin etsimään tietoa energiajätteen keräämisestä ja totesin, että keräämistä tehdään siellä, missä polttolaitokset ovat, lähinnä Lounais-Suomessa. Jonkinlainen seisokki on tullut monessa kunnassa v. 2006, joissa sitten luvataan palata asiaan v. 2009. Varmaan jotain määräyksiä muuttuu silloin.

Maksullista energiajätteen keräystä taitaa olla koko maassa. Siis kuka tahansa voi omaan astiaan kerätä energiajätettä ja tehdä keräyssopimuksen tai toimittaa itse jäteasemalle. Siis maksua vastaan.

Marjulille Nurmijärven tilannetta kunnan kotisivuilta http://www.nurmijarvi.fi/palvelut/rakentaminen/jatehuolto/fi_FI/energiajatteenlajitteluohje/

Omassa kunnassa sama tilanne  [:-(] [:-(].
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #35 : 06.04.08 - klo:12:15 »

Kiitos Parus ja Leila vastauksistanne. Lukaisin tuon Nurmijärven sivun ja innostuin heti! Taidan ruveta puhumaan naapureille tuosta energiajätteen keruusta. Toivottavasti tulevat mukaan. Me voisimme laittaa tähän meidän kujan kääntöpaikalle energiajätelaatikon. Tässä on ainakin 7 mahdollista käyttäjää sille. Tulevalla viikolla ryhdyn toimeen!  [:5]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #36 : 06.04.08 - klo:12:26 »

Meillekin tuli viime vuonna pakolliseksi kunnallinen roskishoito. Tähän asti saimme "vapautuksen", sillä meillä kierrätetään, kompostoidaan, poltetaan jne. kaikki mikä on mahdollista. Nyt kun tiedämme roskakuskin tulevan, niin ihan tosi meidän täytyy keksiä ja miettiä mitä siihen pönttöön laitetaan, että jotain vastiketta rahoille saatais. Kummallista, sillä muistan tasan tarkkaan, miten ahkeraan niitä roskamuovipusseja kiikutin kerrostalo-aikana roskikseen!
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #37 : 06.04.08 - klo:12:33 »

Minun ongelmani on täällä tuo saksalainen, joka ei tahdo millään oppia lajittelemaan jätettä. Ihmettelen, sillä Saksassahan ollaan aika valistuneita näissä asioissa. Joudun silloin tällöin korottamaan ääntäni, kun löydän roskiksesta lasipullon tai peltipurkin. Huh!  [:-I]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #38 : 06.04.08 - klo:12:49 »

Meillä taas mies on oikea ympäristöystävällisyys. [:-)] Jopa minä olen häneltä oppinut paljon. Jotenkin mies on aina pitänyt Suomea kamalan "puhtaana" ja "kilttinä" maana. Mutta kun teiden roskisten ohi ajellaan, niin uskomus on karissut. Ja onhan se työkin näyttänyt, että kyllä täälläkin "osataan". Eilenkin ajettiin levähdyspaikan roskiksen ohi, ja roskapöntön kansi oli revitty irti, että sinne mahtui varmasti pyykinkuivausteline! Ei ymmärrä, ei! Rumaa! [:-(]
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #39 : 06.04.08 - klo:19:36 »

Kiitos Parus ja Leila vastauksistanne. Lukaisin tuon Nurmijärven sivun ja innostuin heti! Taidan ruveta puhumaan naapureille tuosta energiajätteen keruusta. Toivottavasti tulevat mukaan. Me voisimme laittaa tähän meidän kujan kääntöpaikalle energiajätelaatikon. Tässä on ainakin 7 mahdollista käyttäjää sille. Tulevalla viikolla ryhdyn toimeen!  [:5]

Minä olen myös miettinyt, että jos tuo kaupan etu katoaisi - mitä tekisin?
Kyllä minä ottaisin energiajätelaatikon, joko naapurin kanssa kimppaan tai sitten ihan yksiksein! Laatikon investoinnin jälkeen se ei tulisi mitenkään kalliiksi, kun tyhjennysväli olisi meillä tuo sama 4 vk (edellyttää biojätteen lämpökompostointia). Alustavasti siitä oli puhe, mutta hintoja en tarkemmin tiedä. Mutu-tuntuma kuitenkin, ettei kohtuuton.
Nyt sitä ei tarvi miettiä, kun viedään tuonne S-marketin keräyspisteeseen kauppareissun yhteydessä. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #40 : 06.04.08 - klo:22:41 »

Meilläkään ei vielä yhtään pussia täynnä.
Pahvia kyllä ja maitopurkkeja toinen mokoma.
Ne sitten menevät omiin lokeroihinsa.

Olenkin täällä jo aiemmin kirjoittanut siitä Kotkan
energiajätepelleilystä. Ensi kerätään se erikseen ja sitten
kun ihmiset sen muutamassa vuodessa kunnolla oppivat,
se sitten lopetetaankin.

Mutta nythän tänne tulee se jokin polttolaitos.
Sinne menee kai kaikki paitsi ei kompostijäte.
Eikä tietenkään pelti ja lasi  [:17]

Hieman se on vielä epäselvä minulle.
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #41 : 07.04.08 - klo:13:47 »

Eilen meni ensimmäinen roskapussi roskalootaan. Siivosin vähän ennen vieraiden tuloa ja jätettä tulikin enemmän. Pesunestepullo tyhjentyi ja se vei tilaa roskapussissa.  [:-/]

Eilen oli sitten paljon keskustelua esikoistyttäreni kanssa tästä energiajäte-asiasta. Tytär on "alan ihminen" eli ympäristönsuojelun maisteri. (H:gin yliopisto, maat. ja metsät. maisteri, ympäristönsuojelu.) Kysyin hänen mielipidettään energiajätteestä ja hän kertoikin toisen mielipiteen. Itse asiassa hän kannattaa sitä, mutta sanoi siinä olevan myös paljon haittapuolia. Jätteenpoltosta syntyy paljon haitallisia päästöjä ja monet ympäristön- ja luonnonsuojelijat eivät kannata jätteenpolttoa. Toisaalta, parempi polttaa kuin täyttää maa satoja vuosia säilyvillä jätteillä. Jätteistä saadaan kuitenkin energiaa, joka on parempi asia kuin säilyttäminen maaperällä. Toivossa on hyvä elää, että saadaan päästöt kuriin. En tiedä, onko jätteenpoltto pahin ilmaston saastuttaja?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #42 : 07.04.08 - klo:13:59 »

Marjuli, leikkaa se pesuainepullo kahtia, ja täytä muulla jätteellä. Sit ei vie tilaa. [:-)] :-))

Juu nuo päästöt muakin huolettaa. Kahdesta pahasta on paha valita... Toivottavasti keksittäisiin oiva keino suodattaa ne haitalliset ainesosat päästöistä. [:-I] Toivotaan...

Osaako kukaan vastata tähän minulla heränneeseen kysymykseen? Joitakin muovilaatujahan SAA polttaa. Jos vaikka minä poltan saunan uunissa niitä sallittuja, voiko tällä tuhkalla lannoittaa kukkamaata? Jääköhän siihen TUHKAAN jotakin kasveille haitallista. Haluan nimittäin (puhtaalla) tuhkalla parantaa maaperää, se on yksi parhaista maaperän parantajista.

Huom. Tuhkaa ei MISSÄÄN NIMESSÄ SAA LAITTAA KOMPOSTIIN. Se pysäyttää kompostoitumisprosessin.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #43 : 07.04.08 - klo:14:10 »

Osaako kukaan vastata tähän minulla heränneeseen kysymykseen? Joitakin muovilaatujahan SAA polttaa. Jos vaikka minä poltan saunan uunissa niitä sallittuja, voiko tällä tuhkalla lannoittaa kukkamaata? Jääköhän siihen TUHKAAN jotakin kasveille haitallista. Haluan nimittäin (puhtaalla) tuhkalla parantaa maaperää, se on yksi parhaista maaperän parantajista.

Mun mielestä kyllä mikään muovilaatu ei sovi kotona poltettavaksi, poltettavuus tarkoittanee sitä että ne voidaan poltaa siellä energiajätelaitokessa. Voin olla väärässäkin mutta tämmönen on käsitys mulla, täytyy yrittää etsiä tietoa. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #44 : 07.04.08 - klo:14:14 »

Tässä muovinpoltosta.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sivu luotiin 0.263 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.