Mä en oikeastaan välitä kerätä perhoshavaintoja pinnojen takia, niinkuin olisi kyse kilpailusta.
Alunalkaen tän perhosjutun tarkoitus kait oli se, mitä perhosia on omalla asuinseudullasi tai ympäristössäsi, jos oikeen muistan, tosin voin hyvinkin muistaa väärin.
Perhosjutustelua tämäkin on, kun kävin etsimässä saraikkoniittyperhosta. Olen tavannut lajia vain yhdellä saraa kasvavalla suolla. Ajoitin mökkimatkani ajankohtaan, jolloin tavallisesti näin niitä. Suon lähelle johtava metsäautotie oli niin märkää ja painanteista, etten uskaltanut jatkaa autolla ja palasin hakemaan polkupyörän ja veivasin sinne 4 kilometriä, sitten pari kilsaa kävelyä märässä suoperäisessä maastossa, tosin osassa matkaa oli pitkospuut, ja olin saraa kasvavalla suolla, jossa olin niitä ennen nähnyt. Sää oli aurinkoinen ja riittävän lämmin, mutta eipä perhosia näkynyt. Taisinpa sieltä palatessa ajatella pari kertaa asian mielekkyyttä.
Mun mielestä aika vähän on näkynyt nyt perhosia. Vai lienevätkö myöhässä, sillä kuluvalla viikolla näin jopa useita alkukesän perhosia pursuhopeatäpliä ja metsäpapurikkoja.