Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: WOKKI-reseptejä kaivataan  (Luettu 465 kertaa)

Sus

• Vieras
WOKKI-reseptejä kaivataan
« : 13.04.08 - klo:13:16 »

Kertokaas jookos herkullisia wokkiruokareseptejä. Oon nyt ihastunut noihin pakaste-wokkivihanneksiin nam nam. Oon vaan niin vähän wokkeja harrastanut, että haluisin HYVII RESEPTII PALJO. :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
Vs: WOKKI-reseptejä kaivataan
« Vastaus #1 : 13.04.08 - klo:13:18 »

Ja hei hapanimeläkastikereseptejä vastaanotetaan kans. Ai että tykkään esim. kiinalaisessa ravintolassa heidän hapanimeläkastikkeesta!
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 13.04.08 - klo:13:40 »

Kiitti Pyris. Taisin eilen käydä tuolla hapanimeläsivulla. :-)) Eilen tein hapanimeläkastikkeen jollakin netistä löytämälläni ohjeella, mut ei siitä tullut oikein hyvää. Tai ei ihan niin hyvää kuin odotin. Meniköhän siihen vähän liikaa etikkaa... ja sit vielä Airi lorautti lautaselle tabascoa kauhian tujun. [:-I] :-))

Mut kertokees pönttikset millaisia versioita te ootte koemaistaneet ja hyväks havainneet.

Ja kertokees samalla mitä eroa on tehdä wokki wokkipannulla tai paistinpannulla? Ei mun mielestä mitään. Molemmat kyllä löytyy... vai pitäisköhän piiiiitkästä aikaa koklata tuota valurautaista wokkipannua, ensin siitä vaan pitää pyyhkii pölyt ja rasvata, se on seissyt tuolla vuosia. [:-I]

Onkohan wokkiruoka alunperin joku itämaantietäjien "pyttipannu" samaan tapaan kuin pizza on italialaisten pyttipannu ja suomalaisilla taas on pyttipannu...

Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 13.04.08 - klo:13:44 »

Muutama lisää...

http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/printpage/61E3AB6EE756A0A9C2256AA7002F08B2?opendocument

Ruoanvalmistuksen tekniikkaan en sen kummemmin ota kantaa, kun harvemmin kokkaan...

Kirjattu

Ayla, ei kirj.

• Vieras
« Vastaus #6 : 13.04.08 - klo:13:49 »

Ananas (purkitettu) on tosi hyvä lisä noiden kasvisten kanssa, sen lientä voi myös laittaa kastikkeeseen. Ja myös kaiken maailman "ituja", vesikastanjaa ym. myydään erikseen purkitettuna nykyään. Jasmiiniriisillä tai nuudeleilla tulee parasta.

Kastikkeeksi esim:
Kanalientä tai kana- / lihafondia + varovasti vettä (<- riippuen siitä onko liha- vai kanawokkia)
tuoremehua (esim. appelsiini), vähän kerrallaan
hunajaa
jos tarvitsee vielä jotain makua, niin lisää soija-kastiketta
^ jos on liian vetelää, voi suurustaa todella varovasti esim. maizenalla. Yhteensä nestettä olisi tarkoitus olla n. 2 - 3dl, riippuen wokin määrästä.

mausteeksi esim:
- inkivääriä (oon käyttänyt jauhettua)
- chiliä, tai vaihtoehtoisesti chilikastiketta pullosta
- currya
- seesaminsiemeniä (nämä on huippuhyviä!)
- korianteria (kokonaisena murskattuna tai jauheena)

Joskus olen kokeillut myös omenaa sekaan, se pitää laittaa aika loppuvaiheessa ja kannattaa olla kiinteää "merkkiä".
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 13.04.08 - klo:13:51 »

Tuossa Pyriksen linkin lopussa olikin hyvä kohta. Pitääks noita kaikkia juoda wokin kanssa:

vesi, maito ja olut sekä kevyehköt valko- ja roseviinit :-))

Wokkiruokahan on kauhian terveellistäkin, rasvaa ei paljoa tartte ja kasviksia on runsain mitoin. [:20]
Kirjattu

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 13.04.08 - klo:13:54 »

Mä ainakin teen wokkia vähän pyttipannun tapaan, kaikkea vaan sekaisin. (Kunhan on hunajaa seassa, niin hyvää tulee :-)))

Ei niillä pannuilla kai niin väliä [?], wokkipannussa vaan pysyyvät eväät paremmin laitojen sisäpuolella.
Kirjattu
... Kuvia

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 13.04.08 - klo:13:55 »

Kiitos vinkeistä Ayla! Varsinkin just tuo maustamispuoli kiinnostaa paljon. Eilen kaivoin kaappini ylösalaisin etsiessä korianteria - mulla on hirmu määrä mausteita - mutta korianterin oli vissiin Airi syöny. [:´((] Tai sitten ole koskaan sitä ostanutkaan. :-)) Mulla ei oo aavistustakaan miltä se maistuu. Korianterilta kai. :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 13.04.08 - klo:13:57 »

Mä ainakin teen wokkia vähän pyttipannun tapaan, kaikkea vaan sekaisin. (Kunhan on hunajaa seassa, niin hyvää tulee :-)))

Siihen tosiaan voipi laittaa melkein mitä vaan. Ja kunhan laittaa soijakastiketta, niin aina tulee hyvää. :-))
Kirjattu

Ayla

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 13.04.08 - klo:14:04 »

Rakuunaa oon kans laittanu joskus. (Ite en käytä tuota currya oikeestaan koskaan, kun en tykkää ko. mausteesta, mutta jos muut tykkää, niin silloin se on hyvä mauste)
Korianteri ei oo välttämätön, mut on se hyvää  :-)).

Ja tuota vettä tarkoitin lisättäväksi silleen, että jos käyttää noita fondeja, kun ovat niin tiiviissä muodossa. (Pitäis aina kirjautua, niin pääsis muokkaamaan suoraan tuota tekstiä, mutta se on nyt myöhäistä.)

Kirjattu
... Kuvia

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 13.04.08 - klo:14:24 »

Ayla on meidän perheen Wokkimestari. Yleensä kun käy kotona pyydän häntä tekemään wokkia. Aina on niin taatisen hyvää. Hän kun käyttää yrttejä paljon (ihan häntä varten pitää kesäisin olla meillä yrttitarha  :-)) . Siellä on timjamia, salviaa, rakuunaa... venäläistä ja ranskalaista, rohtosamettikukkaa, erilaisia minttuja teehen, oreganoa, kahtakin laista, tavallista basilikaa sekä limebasilikaa, rosmariinia, persiljaa...yleensa parinlaista ainakin, ruohonsipulia, lipstikkaa, sitruunamelissaa yms yms.). 

Korianteri, varsinkin kokonaisena on se minun juttu, siit mie tykkään. Hunaja on hyvää ja inkivääri.
Joskus valmis purkki nesteeksi...siis missä on kaikkee namia joukossa, ihan wokkivihanneksille tarkoitettu.
Samoin valmis hapanimelä thai-kastiketta joukkoon. Ja sit meillä on Thaimaasta tuotua kuivattuja punaisia chilipalkoja (tulisia) . Niitä kun vielä alkuun laittaa mukaan niin jopa on ihanaa. Ai niin ja tietysti valkosipulia ja tavan sipulia.

Purkeissa on tosiaan saatavilla vesikastanjaa, pikkumaisseja, pavunituja jne. Sitten pakasteesta sokeriherneitä, maissia yms yms. Taas tekkee mieli  [:-P]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #13 : 13.04.08 - klo:14:28 »

Nam nam nam. Korianteri pitää äkkii kirjoittaa kauppalappuun. Noita valmiskastikkeitakin vois joskus kokeilla. Slurps. [:-)]
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 13.04.08 - klo:14:32 »

Ai niin. Lopuksi seesamiölyjä ja seesaminsiemeniä wokin päälle. Nam
Kirjattu

Sivu luotiin 0.286 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.