Arja, ehkä tämä kasvattaja ei halua tietoa julkisuuteen, joka on minusta väärin. Kaikkien sairauksien
julkistaminen on koko rotupopulaatiolle hyvin tärkeää, jos nyt sitten halutaan rodusta saada mahdollisimman
tervettä, mutta kun.... Kunnianhimo on monelle kasvattajalle noussut liian korkeaksi ja he jyräävät vaikka kiven läpi koirat eteenpäin, jos ovat ulkomuodoltaan exelentin arvoisia. Valitettavasti jalostusuroksissa ja nartuissa löytyy yksilöitä jotka eivät ole perimältään terveitä,
Tietty jonkinlaista harkintaa minäkin käytän, vaikka tiedän, että taustalla on jotain ollut. Etsin uroksen
puolelta yksilön, jonka tausta on mahdollisimman puhdas ja ainakaan sitä perinnöllistä sairautta ei siellä
ole, jota ehkä nartun perimässä on jossain kauempana.
Minulla on sekä emä, että isä terveitä yhdistelmässä
Valitettavasti ihan perimältään tervettä koiraa ei taida olla. Eihän ihmisissäkään ole sukuja joissa kaikki
olisi ihan OK. Mutta kasvattajan työhän on vähentää riskejä.
On ikävää, kun monilla ulkomaisilla koirilla ja tuontikoirilla ei ole terveysselvitystä, eli monessa maassa
ei tutkita lonkkia eikä silmiä. Eikä mistään saa tietoja muistakaan sairauksista. Tai jos tutkitaan, ei tuloksia saa mistään. Siksi on vaan otettava riski
ja käytettävä vain sellaisia joilla mahdollisimman paljon tietoja on ja tietenkin positiivisia tietoja.
Nämä ovat vaikeita asioita, eikä tietenkään mukavaa kuulla uutisia, että kasvatti on sairastunut johonkin. Mutta minä olen ainakin erittäin tyytyväinen, että omistajat ilmoittavat sairaudesta.
Paljon just jää näitä tietoja saamatta, jos koirat jäävät kotikoiriksi, monikaan ei soittele einään kasvattajalle.