Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: TIETOKONEKYSYMYS  (Luettu 1589 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: TIETOKONEKYSYMYS
« Vastaus #15 : 19.05.08 - klo:12:06 »

Kiitos linkeistä. Niissä vaan on liikaa tekstii kerralla luettavaksi...

Nyt ois tämmönen kysymys: jos LISÄÄN koneeni näennäismuistia, voiko siitä olla haittaa/vahinkoa? Mistä se sitten on pois? Löysin eilen kohdan jossa sen voi tehdä, mutten uskaltanut. [:-(] osaisiko kukaan vastata simppelisti, (ei linkillä), vaikka vaan "kyllä, voi olla vahinkoa" tai "ei ole vahinkoa" tai "älä tee sitä". [:-I]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #16 : 19.05.08 - klo:12:07 »

Sus,toivottavasti sait apua kysymykseesi.

Linkeistä on ollut apua, kiitos. [:-)] En vaan ihan kaikkea ehdi/jaksa kerralla lukea. Kunhan saisi nyt jonkun pikahomman tehtyä, että ongelma vähän lievittyisi edes. [:-)]
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 19.05.08 - klo:12:15 »

Näennäismuistia voit lisätä ohjauspaneelin kautta, sehän on muistia joka toimii kovalevyllä.

> ohjauspaneeli
> suorituskyky ja ylläpito
> järjestelmä
> lisäasetukset
> suorituskyky: asetukset
> lisäasetukset
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #18 : 19.05.08 - klo:12:19 »

Kiitos Ann. Koitan jossakin vaiheessa tänään keskittyä hommaan. [:-)]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #19 : 19.05.08 - klo:12:48 »

Kiitos linkeistä. Niissä vaan on liikaa tekstii kerralla luettavaksi...

Nyt ois tämmönen kysymys: jos LISÄÄN koneeni näennäismuistia, voiko siitä olla haittaa/vahinkoa? Mistä se sitten on pois? Löysin eilen kohdan jossa sen voi tehdä, mutten uskaltanut. [:-(] osaisiko kukaan vastata simppelisti, (ei linkillä), vaikka vaan "kyllä, voi olla vahinkoa" tai "ei ole vahinkoa" tai "älä tee sitä". [:-I]
Lisää vain näennäismuistia, ei siitä vahinkoa ole  [:-)]
Koneen hidastelu voi johtua muistakin syistä. Yksi on juuri tuo muistin riittämättömyys. Toinen jokin virus, "örkki". Kolmanneksi vaikka raskaat ohjelmat, kuvankäsittely ja muut yhtaikaa... Kuvankäsittelyohjelmat "syö" muistia aikalailla.
Paljonks sulla on muistia koneella (siis sitä kampamuistia..)? 512 mt ? vai 1 Gt ? Jos alle tuon niin ei ole ihme jos hidastelee...
Mulla on 2 Gt ja joskus vielä tökkii...jos on vaikkapa Photari auki ja Picasa jne...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Välskäri

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 19.05.08 - klo:12:56 »

Erittäin yksinkertaisesti sanottuna tietokoneen muistipalikan tilan loputtua se käyttää kovalevyn vapaata tilaa hyväkseen sille asetettujen rajojen puitteissa. Muiistipalikka eli RAM on paljon kovalevyä nopeampi ja sen lisääminen yleensä nopeuttaa konetta. Kovalevyn täytyttyä esim. valokuvista ja näennäismuistin tilan vähentyessä kone hidastuu. Tämä siis erittäin yksinkertaistettuna.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 19.05.08 - klo:12:57 »

Ookkei, ei noita kyllä hetkessä omaksu, mutta luulisin, että kuvien poistaminen auttaa. noin ekana keinona. Muistia pitäisi koneeseen lisätä, siitä on korjaajan kanssa puhettäa ollutkin.

Hitsi kun näitä käsitteitä on niin paljon, ja samasta asiastakin käytetään eri nimityksiä tai sanoja...

Marle, liittyykö tuo "selaimen muisti" niihin evästeisiin, cookies, vai onko peräti sama asia. Oon ihan ulalla näistä. Eilen poistin kuiteskin koneelta evästeet ja sivuhistoriat ja sen semmoiset. Onko "välimuisti" sama kuin "selaimen muisti"?

Mul on nääs vähä huono muisti... [:-I]

Liittyy miun mielestä. Mä poistan joskus KAIKKI, tosin taitaa olla niin että ei tarvitse kaikkea poistaa, voi valita mitä poistaa. Salasanat jne.. täytyy sitten olla muistissa ja kirjanmerkit tallella, KAIKKI pyyhkii kaiken pois [:-)] Safarissa voi nollata koko selaimen mutta myös tyhjentää välimuistin. Täytynee tutkia IE uudelleen kun en ole firefoxia käyttänyt enkä wintoosaa vähään aikaan. Sieltä ohjauspaneeli -->internetasetukset ne löytyy  [:-)]  Lisää näennäismuistia, siihen en osaa vastata. Acerissa/Windowsissa mulla on sellainen ohjelma kuin Rambooster (ilmainen)  sillä näkee kuinka paljon on muistia käytössä ja voi itse säätää vapautettavan määrän muistia. Ei ole ollut haitaksi vaikka kokeilee sitä.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 19.05.08 - klo:12:59 »

Erittäin yksinkertaisesti sanottuna tietokoneen muistipalikan tilan loputtua se käyttää kovalevyn vapaata tilaa hyväkseen sille asetettujen rajojen puitteissa. Muiistipalikka eli RAM on paljon kovalevyä nopeampi ja sen lisääminen yleensä nopeuttaa konetta. Kovalevyn täytyttyä esim. valokuvista ja näennäismuistin tilan vähentyessä kone hidastuu. Tämä siis erittäin yksinkertaistettuna.

Kiitos Välskäri, sanoit selkeesti tuon asian, noin se menee ja siksi suositellaan lisäämään fyysistä muisti jos mahdollista.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 19.05.08 - klo:13:07 »

Ne koneen tiedot saa ongittua olikohan järjestelmäasetukset jotta selvii paljonko koneessa on muistia, mullakin on muisti loppunut - päässä. Mä en muista enää mitään kun koneetkin ovat toimineet ongelmitta [:-DD] ei ole tarvinut penkoa sisuksia. Eikös noita muistikampoja saa aika halvallakin nykyisin? Täytyy kaiketi vaan selvittää mikä sopii. Itsekään en ole vielä päivittänyt muistia, pohdinnassa on ollut jo kauna lisätä 1 giga kahteen gigaan molempiin koneisiin. Ja todellakin, raskaat ohjelmat käyttää paljon muistia. Yksi ja mikä syö on Google-earth, Mun Acerini ei kestä sitä ja takuttaa mutta kumma kyllä Macci vaikka siinä on yksi giga, pelittää sitä ihan hyvin. Vaikuttaakohan siihen myös prossun tehot? Macissä niitä on enemmän ja tuplaydin molemmissa.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #24 : 19.05.08 - klo:13:21 »

Ne koneen tiedot saa ongittua olikohan järjestelmäasetukset jotta selvii paljonko koneessa on muistia, mullakin on muisti loppunut - päässä. Mä en muista enää mitään kun koneetkin ovat toimineet ongelmitta [:-DD] ei ole tarvinut penkoa sisuksia. Eikös noita muistikampoja saa aika halvallakin nykyisin? Täytyy kaiketi vaan selvittää mikä sopii. Itsekään en ole vielä päivittänyt muistia, pohdinnassa on ollut jo kauna lisätä 1 giga kahteen gigaan molempiin koneisiin. Ja todellakin, raskaat ohjelmat käyttää paljon muistia. Yksi ja mikä syö on Google-earth, Mun Acerini ei kestä sitä ja takuttaa mutta kumma kyllä Macci vaikka siinä on yksi giga, pelittää sitä ihan hyvin. Vaikuttaakohan siihen myös prossun tehot? Macissä niitä on enemmän ja tuplaydin molemmissa.
Vaikuttaa nimenomaan prossan teho...tuplaydin mullakin tässä nykysessä eikä niin takkua enää. Ja niitä prossiakin kun on monen tehosia...Eka kerta mulla kun Athloniin törmäsin, hyvin on pyörinyt. Ennen olin sikauskollinen vain Pentiumeille.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #25 : 19.05.08 - klo:15:44 »

Paljonks sulla on muistia koneella (siis sitä kampamuistia..)? 512 mt ? vai 1 Gt ? Jos alle tuon niin ei ole ihme jos hidastelee...
Mulla on 2 Gt ja joskus vielä tökkii...jos on vaikkapa Photari auki ja Picasa jne...

mistä mä löydän tuon tiedon? [:19] [:´((] oon ettiny, en löydä. marle sanoi, että "järjestelmäasetukset". mistä mä SEN löydän?! [:´((]

oon iha onneton.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #26 : 19.05.08 - klo:15:46 »

näennäismuistia sain lisättyä! se oli 384, nyt 768. uskalsinki kun mese sano, että uskalla vaa. :-))
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 19.05.08 - klo:15:57 »

Hyvä, Sus!  [KIPPIS]
Munkin pitäis uskaltaa lisätä.  Seuraavan kerran kun se mainos tulee, niin, vot, mä lisään, kerta kone ei siitä näköjään hajoa. [:-DD] :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #28 : 19.05.08 - klo:16:02 »

mistä mä löydän tuon tiedon? [:19] [:´((] oon ettiny, en löydä. marle sanoi, että "järjestelmäasetukset". mistä mä SEN löydän?! [:´((]

oon iha onneton.

pliiiis..... tarttis.........
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #29 : 19.05.08 - klo:16:09 »

Hyvä, Sus!  [KIPPIS]
Munkin pitäis uskaltaa lisätä.  Seuraavan kerran kun se mainos tulee, niin, vot, mä lisään, kerta kone ei siitä näköjään hajoa. [:-DD] :-))

Siittä vaan Kaarin uskaltamaan. Sen voi tehdä jo ennen kuin se "mainos" eli herja :-)) tulee.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.