Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onks teille käynyt koskaan niin, että...  (Luettu 1980 kertaa)

Sus

  • Vieras
Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« : 07.09.06 - klo:10:11 »

...mandariinin siemenestä kasvaa passionhedelmä?

Mulle on!  :-))

Mä olen nelisen kuukautta kasvattanut ikkunalaudalla kolmea mandariinipuuta. Pistin keväällä siemeniä ruukkuun ja olin ihan varma, että ne on mandariinipuita, kun kasvoivat suoraa runkoa ja lehdet ihan samanlaiset kuin miun muinaisessa appelsiinipuussa. Noh, eilen mä huomasin, että hitsi, tämä suurin on alkanut tekemään kärhöjä, vai mitä ne on millä köynnökset takertuu tukeen, ja huomasin, että se ei pysy enää pystyssä, tarttee tukikepin ja sit huomasin, että hitsi se on alkanut tekemään KOLMIjakoisia lehtiä. Tämä mikään mandariini ole, tää on PASSIONHEDELMÄ!

Ai, että oon onnellinen! Laitoin keväällä passionin siemeniä ruukkuihin, mutta luulin, ettei ne idä, kun niin kauan odottelin. Tökin niihin ruukkuihin sitten uusia siemeniä (enkä loppujenlopuksi tietenkään enää tiennyt mitä missäkin on). Olin niin pettynytkin, kun passion "ei itänyt". Hih, ne olikin ne mandariinit mitkä ei itäneet!

Tuosta tulee nimittäin komea köynnös, ja sillä on hurja kasvuvoima, tämä pisin on jo jotain 70 cm. Kohta se alkaa tekemään viisijakoisia lehtiä, sellasia ne muistaakseni on.
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #1 : 07.09.06 - klo:10:36 »

Täytyy myöntää, että ei ole käynyt noin...kun en ikinä laita mitään kasvamaan  [:-DD] Tarttis varmaan joskus yrittää. Meillä isäntä on se viherpeukalo ja minä vaan ihailen tuloksia.
Koskas sitten syödään niitä Passioneita :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #2 : 07.09.06 - klo:10:37 »

Koskas sitten syödään niitä Passioneita :-))

Tarjoan heti koko sakille, kun tulee ensimmäinen sato.  :-))
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #3 : 07.09.06 - klo:10:57 »

Tuleppahan sitten tänne Hakaniementorille Helsinkiin myymään niitä [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #4 : 07.09.06 - klo:11:24 »

Tullaan tullaan Hakaniemeen tullaan.  :-))

Kerroinkohan mä tään toisen yllärin, kun kasvattelin keväällä sisällä myös köynnöksiä mun "riemukaareen" tuohon rappujen eteen. Sitten ihmettelin yks päivä, että mikäs se TUO sitten on. Kukkaruukku on tuossa pylväässä kiinni silmien korkeudella ja siitä lähtee päivänsineä ja kanariankrassia. Mutta sitten olikin ilmestynyt joku ihan outo. Äitee oli käymässä ja sanoi, että se taitaa olla parika.  :-)) No onhan se, koska olin tökkinyt paprikansiemeniäkin johonkin purkkiin... Nyt se tekee paprikoitakin, pieniä vihreitä paprikanalkuja on ja kukkiikin vielä.  [:-)]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #5 : 07.09.06 - klo:13:20 »

Eipä ole tollasta sattunut!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #6 : 07.09.06 - klo:13:26 »

Mä olen kanssa kova istuttelemaan kaikenlaisia hedelmien ym siemeniä.
Tälläkin hetkellä on granaattiomenaa,kardemummaa,guava,ananas,mango,tamarindi ym.
Aina välillä ruukuista pukkaa jotain omituista.
Tuosta passionista kun oli puhetta niin luulinpa istuttaneeni passiota mutta ei se kyllä yhtään kuullosta tuolta.
Ei köynnöstä vaan kasvaa hurjasti korkeutta ja lehdetkin ovat pitkät,vähän niinkuin limoviikunassa,vaan limoviikuna ei kuitenkaan ole.

Mikäköhän sitten lienee,joku hedelmä kuitenkin.

Niin ja pihalla linnun kehvelit istuttelee pähkinöitä kukkaruukkuihin ja siellä sitten itävät.
Nytkin on parissa piharuukussa jotain outoa kasvamassa mutta eipä ehtinyt tänä kesänä valmiiksi jotta näkisi mitä ovat.

Eksoottisista pitäville linkkiwww.exoticgarden.fi/finshop/index.asp
« Viimeksi muokattu: 07.09.06 - klo:14:00 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #7 : 07.09.06 - klo:13:31 »

Mulla on aiemmin ollut passionhedelmäköynnöksiä. Niistä olen varma, että oli oikeet siemenet oikeissa purkeissa... [:-DD] ja ne oli just tällaisia kuin nämä. Elivät ja kasvoivat vuositolkulla, tosi "tehokas" kasvi. Tuli monen metrin pituisia. Siemenet olin ottanut kaupasta ostetusta hedelmästä.

Tosin ne ei tehneet hedelmiä...  [:-(] eli voi olla, että saatte oottaa tarjoilua vielä tovin...  :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #8 : 10.09.06 - klo:17:38 »

Jatkankin tähän jo olemassaolevaan ketjuun, että tänään mulle kävi silleen että:

Mun rahapuu-kukkaruukussa kasvaa tomaatti. Siinä rahapuun vieressä.  [:-DD]

Näinkö mulle täällä aina käy käy käy käy... Heh, mutta TÄHÄNKIN asiaan on luonnollinen selitys. Nimittäin. Kesällä vaihdoin tään rahapuun isompaan ruukkuun ja laitoin ruukkuun kompostimultaa omasta kompostista. Mun kompostiin menee kaikki ruuantähteet ja ... kompostivessan jätteet...

Ja ja. Harvemmin mä sinne tomaatteja heittelen. Eli, kerronpa että tomaatinsiemenet kulkeutuvat ihmisen suoliston läpi ehjinä ja ovat sen jälkeenkin itämiskykyisiä. Esim. Kotkan kaupunki tekee kompostimultaa jostain "lietteestä", siis viemärihommeleista... olen nähnyt ne valtavat kasat tuolla ja kesällä niissä kasvaa siellä täällä tomaatintaimia. Samaten alkoi meitin pihalla kasvaa nurtsilla tomaatti kerran, kun nurtsille oli levitetty tätä kaupungin multaa...

Nih. Tästä syystä rahapuuruukussani kasvaa tomaatti. m.o.t.  :-))

Huomasin sen tuossa puoli tuntia sitten. (Aika hyvää, sanoisinko, "jo kerran syödyn tomaatin uusiokäyttöä").
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #9 : 10.09.06 - klo:17:46 »

Tuntuu tutulta Sus, minulle käy aina niin. En muista mitä olen mihinkin kylvänyt tai istuttanut. Joskus käy niin että kaivan vahingossa kasvinalun pis kun istutan uutta kasvia samaan paikkaan. Olen myös vähän malttamaton, kun olen kylvänyt siemeniä niin aina välillä täytyy käyda koukkimassa maata ja katsoa onko mitään alkua tulossa. Monesti käy niin että kasvi tykkää vähän huonoa eikä sitten enää kasvakkaan.
Saan usein ystäviltänikin kaikenlaisia kukkien ja kasvien siemeniä. He tietävät minun harrastukseni. Kerran kylvin kehäkukan näköisiä siemeniä ja ihmettelin että mitähän ne ovat, kun siten ei mitään alkanut purkkiin ilmestyä ihmettelin ääneen ja sain tietää että se olikin sahrami-maustetta jota mieheni oli tuonut matkaltaan tuliaisiksi.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #10 : 10.09.06 - klo:17:56 »

Minäkin tökin aina kaikenlaisia hedelmien siemeniä jonkun kukan juureen,mutta mittään ei ikinä tapahdu, paitsi kerran. Sitruunan siemen alkoi versoa ja kasvi kasvoikin aika isoksi, mut sit tapahtui jotain ja kasvi nuupahti, surullista. [:-(]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #11 : 10.09.06 - klo:18:38 »

Vai et tuulia saanut sahramia kasvatetuksi. Harmin harmi, oisit saattanut rikastua sillä.  :-))
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #12 : 10.09.06 - klo:18:42 »

No,mulla kasvaa kirjovehkan ja palmun kanssa samassa purkissa avokaado  [:57] [:57]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #13 : 10.09.06 - klo:18:47 »

Yksi jos toinenkin on kylvänyt siemeniä ja saanut jotain muuta kuin piti. Ovatko nämä nyt niitä pönttömuunneltuja vihanneksia... [:-I] :-))
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Onks teille käynyt koskaan niin, että...
« Vastaus #14 : 10.09.06 - klo:21:08 »

Sus, en saanut sahramia kasvamaan mutta monta hauskaa on pidetty minun kustannuksellani
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.222 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.