...mandariinin siemenestä kasvaa passionhedelmä?
Mulle on!
Mä olen nelisen kuukautta kasvattanut ikkunalaudalla kolmea mandariinipuuta. Pistin keväällä siemeniä ruukkuun ja olin ihan varma, että ne on mandariinipuita, kun kasvoivat suoraa runkoa ja lehdet ihan samanlaiset kuin miun muinaisessa appelsiinipuussa. Noh, eilen mä huomasin, että hitsi, tämä suurin on alkanut tekemään kärhöjä, vai mitä ne on millä köynnökset takertuu tukeen, ja huomasin, että se ei pysy enää pystyssä, tarttee tukikepin ja sit huomasin, että hitsi se on alkanut tekemään KOLMIjakoisia lehtiä. Tämä mikään mandariini ole, tää on PASSIONHEDELMÄ!
Ai, että oon onnellinen! Laitoin keväällä passionin siemeniä ruukkuihin, mutta luulin, ettei ne idä, kun niin kauan odottelin. Tökin niihin ruukkuihin sitten uusia siemeniä (enkä loppujenlopuksi tietenkään enää tiennyt mitä missäkin on). Olin niin pettynytkin, kun passion "ei itänyt". Hih, ne olikin ne mandariinit mitkä ei itäneet!
Tuosta tulee nimittäin komea köynnös, ja sillä on hurja kasvuvoima, tämä pisin on jo jotain 70 cm. Kohta se alkaa tekemään viisijakoisia lehtiä, sellasia ne muistaakseni on.