Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Puukiipijät  (Luettu 233 kertaa)

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 837
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Puukiipijät
« : 01.06.08 - klo:23:09 »

Tapasin puukiipijäpoikueen läheisessä metsässä tänään. Yhdessä rungossa oli kolme, viereisessä yksi puukiipijä, ja ääntelyä kuului muualtakin. Näin myös emon, joka kävi ruokkimassa yhtä poikasta. Kokoeroa linnuilla ei juuri ollut, eli en osaisi erottaa poikasta täysikasvuisesta.

Onko kellään kokemuksia puukiipijän pesinnästä? Sellaisellekin voisi laittaa pöntön, kun niitä nyt todistettavasti on tässä lähellä pesinyt. Pesäpaikasta minulla ei ole hajuakaan, mutta tuskin kovin kaukana.

Miten helposti sen saa pöntössä pesimään? Onko jotain erityistä huomioon otettavaa pöntön sijoituksen suhteen? Onko esimerkiksi puulajilla väliä?

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #1 : 01.06.08 - klo:23:20 »

Meillä Pertunmaalla puukiipijä pesii aika erikoisessa "pöntössä", Repe on nimittäin iskenyt yhden puun kylkeen kolme kattopärettä limittäin ja siellä on tänävuonna puukiipijän pesä. On meillä ihan oikeaoppisesti tehtyjä puukipijän pönttöjäkin, ja niissä on joskus aiemmin ollut pesintöjäkin, mutta tämä päresysteemi oli nyt näköjään jotenkin mieluisin.
Lisäksi olen nähnyt puukiipijän pesän erään rakennuksen seinustalla, seinään kiinnitetyn paksuhkon pahvilevyn takana hyvin ahtaassa paikassa.

Tuo päresysteemi on meillä muistaakseni koivun kyljessä, siinä oli sellainen repsottava tuohenkappale jota Repe tuki niillä päreillä. Varsinaiset puukiipijän pöntöt on kuusissa, koska siellä on useimmiten puukiipijöitä nähtykin.
 
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #2 : 01.06.08 - klo:23:59 »

Tiinalta tulikin hyvä vastaus [:-)
Puukiipijät pesivät mielellään metsikössä tai ihan sen tuntumassa. Itse olen nähnyt  näitä vähän kiilamaisia, osittain paksusta  kuusenkuoriosasta tehtyjä pönttöjä kiinnitettynä suojaisaan kuusen runkoon hyvin luontevasti. Ilmeisesti pöntöissä on tärkeää se että siinä on luontevasti kaksi poistumis/saapumistietä vastakkaisilla suunnilla. Kuusi näyttäisi olevan suosikkipuu.
Näissä pöntöissä on kuulemma ollut asukkeja hyvin, kertoi pönttöjen tekijä. Niitä pönttöjä oli pienellä alueella useitakin. Pitää ottaa kuva pöntöstä, kun liikun tuossa lähimetsässä.
Puukiipijä näyttäisi suosivan näitä ahtaita koloja ja luonnonmukaisia pönttöjä enemmän kuin laudasta tehtyjä...ainakaan minun pönttöni ei kelvannut vaikka parikin puukiipijää pyöri pihapiirissä. Ehkä sijainnillakin oli merkityksensä, ei liian avonainen paikka.

Harmi kun oma luonnonpönttö jäi tekemättä, jospa ensi vuodeksi. Kameraa sinne ei muuten saa mahtumaan, kuin erikoismalli! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

birdy

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 330
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #3 : 02.06.08 - klo:01:37 »

Tässä yksi esimerkki puukiipijäispöntösta. Siihen vaan sitten kamera  [;-)]

http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2008/large/76092.jpg
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #4 : 02.06.08 - klo:08:12 »

Näin eilen elämäni eka kerran puukiipijän sakeassa kuusimetsässä. Pesinnästä ei kyllä hajuakaan. Kaksi niitä kyllä oli.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #5 : 02.06.08 - klo:08:47 »

Parisen kertaa olen nähnyt puukiipijän pesän poikasineen. Kumpikin pesä oli puuliiterissä, mutta eri paikkakunnilla. Kummassakin puuliiterissä on vielä jäljellä pesien jäännökset. [:-)] [:-)]
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #6 : 02.06.08 - klo:11:53 »

Onkos kellään hyvä kuva Puukiipijästä?
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #7 : 02.06.08 - klo:12:49 »

no vaikkapa tässä Malin kisakuva http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=9871.msg251264#msg251264

yritin eilen kuvata ja tämmösen sain  [:17]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #8 : 02.06.08 - klo:22:57 »

Voisiko niitä myös olla täällä etelä-suomessa?
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #9 : 02.06.08 - klo:23:11 »

Kyllä. Puukiipijöitä löytyy hyvin etelämpääkin. Metsäretkillä, luontopoluilla ja puustoisilla teidenvarsilla niitä näkee kipittämässä. Kiipijän huomaan puunpinnasta kuuluvasta rapinasta tai korkeasta  hippiäismäisestä äänestä. Löydät kyllä. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #10 : 03.06.08 - klo:08:20 »

Voisiko niitä myös olla täällä etelä-suomessa?

Minä olen nähnyt puukiipijöitä esim. Helsingin Seurasaaressa ja Lauttasaaressa, eli niitä tosiaan on ihan Etelä-Suomessakin. [:-)]
Kirjattu

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #11 : 03.06.08 - klo:08:56 »

Puukiipijä kyllä esiintyy etelässä. Itselle aivan tuttu ja pesiä olen laittanut hyvällä menestyksellä. Isä niitä aikoinaan laittoi myös.
Vanhat laudat ovat hyviä tai vaikka tuohet tai muut koossa pysyvät riittävän isot puunkuoret. Kaksi koloa meno ja tuloaukoikisi. Kaksi sormea kun mahtuu juuri ja juuri aukosta, on se sopiva.
Itse olen laittanut ihan pihapiiriinkiin metsän hiukan varjoisaan reunaan. Kuusi on hyvä ,samoin vanha koivu. Keskenmälle metsäänkin olen vienyt, mutta laittanut sen lähelle pientä aukkopaikkaa. Aurinko ei saa paistaa suoraan pönttöön.
Puukiipijä on mystinen lintu.
Kirjattu

Visertäjä

  • Jäsen
  • **
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 71
Vs: Puukiipijät
« Vastaus #12 : 03.06.08 - klo:22:29 »


Puukiipijä on todella mystinen ja ihana lintu. Minulle se on talvisinkin näyttäytynyt täällä Espoossa yleisellä ruokintapaikalla lähellä keittiönikkunaa mutta se ei ole huolinut laittamani pönttöä. Mökillä, Porvoon saaristossa, halkaisin käytetyn runkopöntön ja tein pienet tulo-ja menoaukot sivuihin. Tärppäsi ja paras näköala oli "huussista"... Kahteen vuoteen ei ole näkynyt ja kaipauksella odotan!
 [:-)]Visertäjä [:-I]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.251 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.