Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mistähän löytäisi...kenellä on...  (Luettu 351 kertaa)

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
Mistähän löytäisi...kenellä on...
« : 26.06.08 - klo:22:23 »

hyvän lintu cd:n, jossa olisi vähän noiden harvinaisempien, ei pelkästään yleisten lintujen laulua?
Kaipaisin sellaista cd:tä jossa olisi esim lapin- ja idänuunilintu, hippiäisuunilintu, siperiankurppa [:-I] [:-DD] sirkkuja,jne jne.
Eduksi olisi tietysti edullinen hinta.

Entä kenellä on sellainen kännykkä, mistä voi kuunnella ja atrapoida lintujen ääniä?
Mulle on sama millainen kännykkä periaatteessa on, mutta tuo on kyllä reissuilla mahtava etu, kun voi "kutsua" jotain harvinaisempaa lintua esiin.
Viime syksynä olin paikalla yrittämässä nähdä hippiäisuunilintua, kun porukasta eräs kaveri soitatti kännykkäänsä toisella puolen metsää. Hetken jo luulin että nyt kuulin lintua ja hihkaisin ilosta...Höh, onneksi törmättiin tämän toiseen porukkaan ja huomasin atrapin [:17].
Tosi hieno, kuuluva ääni ja oiva peli näitä erityisiä tilanteita varten. Ja lintujen laulua on hyvä ja helppo harjoitella  vaivattomasti, kun kännykkä muutenkin aina mukana.
Onko jollakin pönttöläisellä tälläinen? Kokemuksia?
Itse en ole yhtään vielä selvittänyt [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaija

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Mistähän löytäisi...kenellä on...
« Vastaus #1 : 26.06.08 - klo:22:30 »

Me nähtiin Utössa yksi kuvaaja, jolla oli iPod, jossa on paljon tallennustilaa, ja minikokoinen kaiutin. Olisko ollut 10 cm korkea ja ehkä reilut 5 cm leveä ja syvä. Sillä se soitteli rautiaista ja koitti saada linnun esille kuvattavaksi.

Kännykkä olisi tietty näpsä, kun se on aina mukana. Mutta ei ainakaan näillä meidän peruskännyköillä saa kovin hyvää jälkeä aikaiseksi. tai no; me ollaan tyyliin nauhoitettu auton cd-soittimesta mukaan tarvittava ääni, että voidaan sitten varmistella, jos epäilyttävä ääni kuuluu.

Eli se pitäisi olla sellainen kännykkä, mihin pystyy lataamaan piuhalla/ infrapunalla tai vastaavalla suoraan tietokoneesta (cd:ltä) niitä ääniä ja varmaan mp3-muodossa? Ei kun Nokian sivuilla tutkaamaan, ellei kukaan täällä ole vielä hankkinut tietoa.

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Kaija

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #3 : 26.06.08 - klo:22:37 »

Mä kaipaisin myös sellaista värkkiä, jolla voisi nauhoittaa sitä metsässä kuuluvaa linnun ääntä. Ei mitään hillittömiä ammattilaisvahkeitä "sateenvarjoineen". Pikemminkin joku videokameran tyyppinen värkki.

Olenhan mä videokameralla viime kesänäkin yölaulajia koittanut nauhoittaa, ja kyllä sieltä jotain kuuluu. Ainakin se, kun PM komentaa Driveria olemaan hiljaa, kun mä nauhoitan  [:-DDD]

Täytyykin (heti kun aikaa riittää johonkin ylimääräiseen) katsoa, jos sieltä löytyisi jotain hauskoja tunnelmapätkiä!

Parus, lintukuva.fi-sivustoilla oli aika monta ääninäytettä siperiakurpasta....

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #4 : 26.06.08 - klo:22:55 »

Kiitos, kiitos vinkeistä, hauskoista kommenteistakin.. :-))

Siperiankurppaa olen käynyt kuuntelemassa kyllä netissä. Sellanen känny juu, mihin saisi niitä linnunlauluja ladattua. Ja nimenomaan se olisi tärkeä ominaisuus että saa äänenkuulumaan, eikä vaan pelkästään napeilla itse kuunnella. Sellanen iPod on mun siskolla, näppärä peli sekin mutta ei mun juttu.

Tämän kaverin kännykässä oli äänitteet täydellisiä, kuin cd:ltä olisi kuunnellut!
Tuo äänitysmahdollisuus olisi myös hyvä, se lienee uusimmissa kännyköissä...vai? Vois sitten kaikkia muutakin äänitellä, kuten esim kun aviopuoliso lupaa tehdä remontin loppuun vannoten.... [:-DD] [:-DD]
Pitää tutustua, olen kyllä näistä kaikista ominaisuuksista  täysin tietämätön...eka kertaa kun näin sellaisen toiminnassa yleensä.
Pitää kurkata mesen linkkiin! Kiitti! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #5 : 26.06.08 - klo:23:06 »

Mulla on Vogelstimmens Europas, Nordafrikas und Vordasiens. Sen saapi myös soitimen kera.
Kaverilla on toi soitin ja hyvin tuntuu pelittävän [:-)]
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #6 : 26.06.08 - klo:23:11 »

Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #7 : 28.06.08 - klo:00:10 »

Mulla on Vogelstimmens Europas, Nordafrikas und Vordasiens. Sen saapi myös soitimen kera.
Kaverilla on toi soitin ja hyvin tuntuu pelittävän [:-)]

Lintuvarusteessa näytti olevan hyviä cd:itä ja tosiaan se soitinkin.
Nuo pelkät cd paketit jäi kiinnostamaan kyllä. Kännykkään voisi itse ladata tarvittavat lajit niiltä. En tykkää kanniskella mitään ylimääräistä mukana.

Oletko ollut Mali tyytyväinen cd-kokoelmaasi? Onko hyvät äänitteet? Sisältääkö riittävästi varoitus, ja kutsuääniä?
Lajimäärä ilmeisesti ilmeisen kattava Suomen oloihin?
Täytyypi miettiä... [:-I]
Nyt sitten vaan miettimään jotain riittävän hyvää kännykkää.... [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
« Vastaus #8 : 28.06.08 - klo:01:15 »

Itselläni on Nokia E70, mutta mikä tahansa saman tason puhelin pystyy kyllä äänitteitä toistamaan. Voi siirtää CD:tä tai hakemaan ääniä netistä. En sitten tiedä, riittääkö puhelimen kaiuttimen äänen voimakkuus tarkoitukseen. Äänittääkin sillä voi, mutta laatu on huono. Näytteenä se käki-juttu toisessa ketjussa.

Kohtalaisen kätevä äänittämiseen on digitaalisanelin. Olympuksella on useita malleja, joissa on sisäänrakennettu varsin herkkä stereo-mikrofoni. Laitteen saa suoraan kiinni tietokoneen USB-liitäntään, ja äänitteet helposti siirrettyä koneelle. Parempaan tulokseen päässee ulkopuolisella mikrofonilla, se on vielä kokeilematta. Paraboloidin muotoinen suuntamikrofoni olisi tietenniin paras. Olen jossain lelukaupoissa nähnyt sellaisia salapoliisivehkeitä, joissa on mainitunlainen suuntamikrofoni. Siitä saisi halvalla peilin, ja mikrofonin voisi vaihtaa laadukkaampaan. Kokeilen joskus ja kerron miten toimii. Hintaa tälle systeemille kertynee alle 200. Laatu ei vastaa CD-tasoa, mutta tunnistustarkoitukseen pitäisi riittää paremmin kuin hyvin.
Kirjattu

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #9 : 28.06.08 - klo:07:39 »

Juuri eilen kertoilin vähän kokemuksia tuollaisesta Olympuksen sanelimeen perustuvasta systeemistä tähän vanhaan viestiketjuun[:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
« Vastaus #10 : 28.06.08 - klo:14:43 »

Oletko ollut Mali tyytyväinen cd-kokoelmaasi? Onko hyvät äänitteet? Sisältääkö riittävästi varoitus, ja kutsuääniä?
Joo, vaikuttaa buenolta, vaik onkin käyttö jäänyt aika vähiin [:17]
Mainoksen mukaan; "monesta lajista löytyy laulun lisäksi kutsuääniä ja varoitusääniä".

Lajimäärä ilmeisesti ilmeisen kattava Suomen oloihin?
Heh, onhan siin yli 800 lajia [:-DD] . En tosin tiijä onko kaikki kotimaan lajit mukana [:-I]
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 28.06.08 - klo:16:44 »

Minulla on sellainen Sonyn microcassette-corder M-670v, Olen ollut laiska sitä käyttämään, mutta joitakin kertoja olen  äänittänyt aivan vain pihalla lintujen ääniä . Ihmeen hyvin kuuluvat, mutta sitten kuuluvat kaikki muutkin äänet. Ulkoisella mikrofonilla voi jonkin verran kohdistaa sinne, mistä äänen haluaa taltioida. Toista äänen myös aika hyvin.
Kyseessä on tavallinen sanelin. Suosittelivat minulle liikkeessä, kun kerroin, että haluaisin äänittää lintujen ääniä.
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #12 : 29.06.08 - klo:22:54 »

Kiitos vastauksista [:-)]
Olen tullut tulokseen, että minulle riittää ihan edullinen kännykkä, missä on tuo tallennusmahdollisuus ja tiukan paikan tullen äänitysmahdollisuuskin. Kyllä siitä Kaitsunkin äännäytteestä rytmi hyvin kuului ja taso oli riittävä, kun tarkoitus on vain varmistaa ääni/lintulaji tiukan paikan tullen.
Lähinnä kaipaan tuota mahdollisuutta kuunnella harvinaisempien lintujen lauluja paikan päällä kun ja jos tulee tarve vertailuun maastossa.
Ja tarvittaessa käyttää linnun kutsu tms ääntä, jotta linnun (jonkun tyypillisen joka vastaa) laji varmistuisi!

Jos tulee tarvetta erillisen soittimen kantamiseen, on niistäkin nyt tietoa. Kiitosta vain!

Olen mielinyt laajempaa kokoelmaa linnunlauluista ja Malia tuossa haastattelinkin. Millaisia kokemuksia muilla pönttöläisillä on esim noista Lintuvarusteen äänitteistä, joissa on mukana kutsu-ja varoitusääniä ja lajivalikoima on melkoinen, sisältää myös harvinaisuuksia ja harhailijoiden ääniä?

Itse kuuntelen paljon cd:itä ja tavallisista lajeista minulla onkin ihan hyvä valikoima. Niissä ei vain tahdo olla yhtään vähääkään harvinaisempaa lajia esim idänuunilintua tai pikkusieppoa [:-(]
Netistä tietysti voi kuunnella mutta cd:t on hyvä juttu mulle! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #13 : 30.06.08 - klo:14:00 »

Minä olen saanut saksalaisilta sukulaisilta lahjaksi pienen kirjasen, jossa on myös cd. Siitä on ollut paljon hyötyä mökillä. Esim. pikkusiepon äänen kuuntelin mökissä läppäriltä ja varmistin, että olin kuullut pikkusiepon pihalla. Cd:llä on myös varoitus- ja kutsuääniä.

Tämä oli nyt tällainen aloittelijan kommentti.  [:16]
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #14 : 01.07.08 - klo:00:32 »

Sinulla onkin sitten hieno ja monipuolinen cd, jos siinä on pikkusieppokin ja vielä noita kutsu- ja varoitusääniäkin[:-)]
Aivan samalla systeemillä minäkin varmistelin parin vuoden takaista idänuunilintua pihastani. Olisin kuunnellut mielelläni cd-soittimestani sitä laulua, vaan sekään ei kuulu minun valikoimaani [:-(]
Koneelta kuuntelin ja taas ulos jne....

Mulla on usein mukana lintucd:t ja soitin, jotta voin varmistella tarvittaessa. Nyt on ruokahalu kasvanut ja haluan harvinaisempia lajeja ja kaikkien lajien kutsu-ja varoitusääniä, sillä esim pesinnän ja muuton aikaan niitä juuri kuulee. Kännykässä ne olisi helposti saatavilla näillä retkillä. Cd:t kotona kovassa käytössä.
Nyt täytyy vaan miettiä, mikä noista Lintuvarusteen sarjoista on paras ja riittävä [?]

Ja mitä ihmettä Marjuli punastelee mukamas aloittelijan kommenteilla. :-O Höpsistä!

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sivu luotiin 0.057 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.