Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Onko sinulla orapihlajaa? Kuinka paljon?

alle 10 m
- 2 (9.5%)
10-20 m
- 3 (14.3%)
20-30 m
- 0 (0%)
30-40 m
- 1 (4.8%)
40-50 m
- 0 (0%)
50-100 m
- 1 (4.8%)
enemmän
- 1 (4.8%)
Minulla ei ole orapihlajaa
- 13 (61.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 18


Kirjoittaja Aihe: ORAPIHLAJA -gallup  (Luettu 243 kertaa)

Sus

  • Vieras
ORAPIHLAJA -gallup
« : 03.07.08 - klo:11:49 »

Onko orapihlajaa?

Kerro myös onko sitä kivaa leikata? [:-DD] Ja miten sen teet, oksasakset, moottorisaha...?
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #1 : 03.07.08 - klo:11:53 »

Laitoin alle 10 m. Just olen kohta menossa leikkeleen, oksasaksilla.

En erityisemmin pidä orapihlajasta, enkä itse edes laittaisi, mutta täällä oli valmiina tuo pätkä tuossa. Onneksi tänä vuonna siinä ei oo paljoa kirvoja. Orapihlajahan on hirmu isotöinen, varsinnii, jos sitä on paljon... [:-I]

Mistähän tuo "pihlaja" -sana tuohon nimeen tulee? Minusta tuo ei muistuta pihlajaa kyllä pennin vertaa, ei sitte pätkääkään. [:-I] :-))
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #2 : 03.07.08 - klo:12:03 »

Ei oo orapihlajaa...ihan tavis pihlaja vaan kukkii keittiön ikkunan takana. Siis kukkii vasta! ja tuoksuu.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #3 : 03.07.08 - klo:12:06 »

Ja sitten vielä, miksi se pitää leikata, olen nähnyt vapaana kasvavia orapihlajia, jotka ovat sata kertaa komeampia kuin väkisten leikattu aita!
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

  • Vieras
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #4 : 03.07.08 - klo:12:13 »

Ja sitten vielä, miksi se pitää leikata, olen nähnyt vapaana kasvavia orapihlajia, jotka ovat sata kertaa komeampia kuin väkisten leikattu aita!

Alussa sitä on pakko leikata, jos haluaa siitä minkäänmoista näköestettä, leikkauksen jälkeen varret haarautuu, ja vain niin siitä tulee tuuhea. Muuten se kasvattaa VAIN suoraa vartta, josta alaosasta lehdet loppujenlopuksi häviää. Niin on käynyt tuolle mun orapihlajapätkälle! [:-(] Siitä näkyy LÄPI ja se on RUMA.

Nyt oon latvonut niitä oksia ja katkonut sieltä alhaalta, että ne tuuheutuisi alaosasta. Tuossa orapihlaja-aidassa on keskiosa ihan tyhjää , vain latvat on tuuheat. [:-I] Latvalinja myös aaltoilee ihan vinona, joten sekin on pahan näköinen, ei niinku päätä eikä häntää. Komea se ainakaan ei ole. [:-DD] mie en tykkää viivotinsuoruudesta, muttei tuolle nyt oikein muutakaan voi tehrä. Nyt mä meen sen kimppuun. (Toivottavasti Airi on hukannu oksasakset. [:-DD] )
Kirjattu

Vilukko

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 374
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #5 : 03.07.08 - klo:13:20 »

Eipä ole orapihlajia, on vain monta tavallista pihlajaa, jotka lopettelevat kukintaansa.
Sus, ei se Airi joka paikkaan ehdi: viikate hukassa ja pitäis mennä niitämään koiranputkia. Toisaalta on liian lämmin siihen hommaan +23, ja risat  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #6 : 03.07.08 - klo:14:49 »

Juu ei ollu Airi tänne kerinnyt, oksasakset löytyi melko vaivattomasti. :-)) Mutta kerkisi hää mun teenkeittoon. Rupesin vettä keittään kahvinkeittimellä niin, että käytetyt kahvinporot oli siellä paikoillaan. Tuli aikas outoo "teetä". Sen jälkeen hää vielä kaatoi mun kanamaustepurkin pöydälle, eikä edes siivonnu jälkiä, siellä se on vieläkin. [:-I]

Oonks mä tosiaan ainoo onnell... onneton orapihlajan omistaja täällä...? :-O
 [:´((]

  :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 591
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #7 : 03.07.08 - klo:17:08 »

Et oo ainoo. Meilläkin on orapihlaja-aitaa noin 10 metriä. Tämän päivän (torstai) ketjussa olen siitä kertonutkin  [:-DD].
Itse en suostu sitä leikkaamaan, ja hävittäisin sen vallan, kun se on niin suuritöinen. Sitten siinä on niin isot ja kovat piikit, että kuivuessaan puhkovat vaikka auton renkaan, jotenka kaikki oksat on tarkasti haravoitava pois.
Olisiko tuo "pihlaja"-nimi siitä, kun siihen tulee punaisia marjoja. En tiedä, arvailen vain.
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #8 : 03.07.08 - klo:19:49 »

Meillä on orapihlajapuita.
Niitä ei ole pruukattu leikata.   [:-I]    [:-DD]
Muutenkin meidän piha on aika luonnontilassa,johtuen siitä,etten enää jaksa karsia ja hoitaa,eikä miestä kiinnosta puutarhanhoito,eikä hän ehdikään joka paikkaan.
Tykkään järsiä marjoja syksyllä,vaikka ne ei maistu paljon millekään.   [NUT]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 430
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #9 : 03.07.08 - klo:20:00 »

Oonks mä tosiaan ainoo onnell... onneton orapihlajan omistaja täällä...? :-O
 [:´((]

Ehkä ainoa onnellinen omistaja, muttet ainoa omistaja  [:-I]

En viitsinyt mitata, mutta on ainakin 30-40 metriä, voi olla ylikin  [:´((]
Pitäs syksyllä taas leikata, mä leikkaan sen aina vasta sitten kun lehdet on pudonneet pois, on helpompaa, jos voi puhua helposta reilusti yli 2 metriä korkean aidan ollessa kyseessä, joka on vielä ison ojan varressa ja ojan puolelle ei saa edes kunnon telineitä leikkaamista varten  [:-/]

Onkos vapaaehtoisia leikkajia...
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #10 : 03.07.08 - klo:20:05 »

Ei oo orapihlajaa, on vain tavallisia pihlajia ja näyttääpä siltä, että tänä vuonna tulee paljon marjoi!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Sus

  • Vieras
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #11 : 04.07.08 - klo:08:12 »

En viitsinyt mitata, mutta on ainakin 30-40 metriä, voi olla ylikin  [:´((]
Pitäs syksyllä taas leikata, mä leikkaan sen aina vasta sitten kun lehdet on pudonneet pois, on helpompaa, jos voi puhua helposta reilusti yli 2 metriä korkean aidan ollessa kyseessä, joka on vielä ison ojan varressa ja ojan puolelle ei saa edes kunnon telineitä leikkaamista varten  [:-/]

Otan osaa. [:-I]

Pistä jaTa puolesta välistä poikki. Sitte se on vaan semmonen reilu yksmetrinen. :-)) Moottorisahalla. Hyvä idis tuo, että leikkaa vasta lehtien tiputtua. Silloin ei myöskään kirvat hypi silmille. Eilen huuhtelin ensin kirvat pois vesiletkulla, jonkin verran niitä oli, mutta ei kuitenkaan pahinta mahollista kirvamäärää.


Onkos vapaaehtoisia leikkajia...

 

 [:-DD]
Kirjattu

Titti

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 137
  • Jyväskylä
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #12 : 04.07.08 - klo:12:13 »

.....Aitaa on ja pitkästi, noin 90-100m  [:-DD]
Tykkään kovasti orapihlajasta.........onneksi, koska kaava määrää meille pensasaidan ja orapihlaja on ainoa mitä voisin kuvitella katsovani kesät talvet.

Viime kesänä leikattiin "tyhjät pois", kun edellinen leikkaaja oli säästellyt monta vuotta ja aidanne oli n. metrin leveä, sisällä kuivaa lehdetöntä puolisen metriä. Otin runkoa myöten alas oman pihan puolelta ja naapurit hoitavat omansa ensi kesänä ettei ole ihan kalju. Nyt heinäkuussa leikataan aita jättäen uutta versoa  n. 5 cm jäljelle, jolloin haaroittuu, muttei kasva korkeutta jolloin pysyy n. 2m.
Sähkökäyttöisellä pensasleikkurilla ja perinteisillä pensas/oksasaksilla homma hoituu. Orapihlaja on siitäkin kiitollinen hoidettava, ettei suutu jos leikkuut eivät ihan satu kohdilleen.....tietysti ei pääse kukkimaan, jos joka vuosi otetaan uutta kasvua pois, mutta itse en ainakaan laita kukinnalle isoa arvoa........

Lisäksi kasvatan puuksi paria eksynyttä taimea  [:-)] toinen on jo n. 2,5m toinen n. 1,5m
Ajattelin syksyllä laittaa oleskelupihan aidan viereen väriä antamaan muutaman kultaherukan ja jotain valkoista/hopeista pensasta myös kunhan löydän sopivan.
Kirjattu
-Hyvät kuolevat nuorena, ihan hävettää olla hengissä -

Sus

  • Vieras
Vs: ORAPIHLAJA -gallup
« Vastaus #13 : 04.07.08 - klo:17:24 »

Ei oo orapihlajaa, on vain tavallisia pihlajia ja näyttääpä siltä, että tänä vuonna tulee paljon marjoi!

Kattelin tuossa kauppamatkalla, että hirmu määrä on pihlajanmarjoja tulossa. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.199 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.