Enpä malta olla vastaamatta, vaikka meinasin tehä oharit.
AnnMc kirjoitti: "miksei ne sitten koskaan käy niitä putsaamassa ja kiinnittävät niitä minne sattuu."
Tästäkin on kaksi koulukuntaa ainakin, että pitääkö pöntöt puhdistaa ja mihin niitä kiinnitetään. Itse vältän mahdollisimman vähän pönttöjen puhdistusta, koska olen huomannut, että mitä vähemmän niitä "puhdistaa" sen paremmin linnut niitä suosivat. Esimerkiksi tuo ikkunan takana ollut pönttö on ollut toistakymmentävuotta tuossa puhdistamatta ja tänä keväänä mm. pönttölän ohjeiden mukaan menin ja "puhdistin" sen, eli rikoin siitä vuosikausia ehjänä pysyneen ja varmasti lämpimän pesäpohjan. Talitintti hylkäsi heti sen pöntön. Kirjosieppo kantoi tuskaisena uusia pesävärkkiä monta päivää ja pesi siinä. Tintti muutti uuteen pönttöön. Talvella valmiit, puhidistamattomat "pesäpöntöt" ovat lämpimiä yöpaikkoja tiaisille. Tietenkin pöntöistä pitää tarkistaa sinne mahdollisesti jääneet kuoriutumattomat munat ja kuolleet poikaset. Mutta mielestäni valmiita pesiä ei pitäisi poistaa. Tosin oravat ja tikkakin käy "putsaamassa" pönttöjä.
Ja mitä tulee "niiden kiinnittämiseen mihin sattuu" - sillekin on oma takoituksensa. Kaikki paikat ja korkeudet eivät sovi kaikille linnuille.
No, näin täällä maalla, en tunne kaupungin oloja, mutta uskoisin, että sielläkin on periaatteessa samat olosuhteet.
Ja mitä itse kysymykseen tulee - ehdottomasti kannatan pönttöjen laittoa, koska niitä "sopivia pesäpaikkoja" ei todellakaan enää ole tänä tehometsänhoidollisena aikana, ei ole lahopuupökkelöjä metsissä, metsiköt harvennetaan ja puut karsitaan. Huoh, olen puhunut.