Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko ketään joka tuntee Elements 6 + camera Raw ohjelmia?  (Luettu 264 kertaa)

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa

Latasin kokeiluversion tuosta kutosesta ja koska olen ottanut kuvia raweina niin siihen tarvitsi ladata vielä camera raw.
Kuvienkäsittely luonnistaa mutta tallentaminen ei. Eli saan kuvat itselleni mieluisiksi mutta kun Picasa ei tunnista käsiteltyjä kuvia vaan tuo ne käsittelemättömät esiin. Jiipekin kyllä tunnistaa mutta ongelma on se miten saisin käsitellyt rawit esiin. Mä kun olen niin tykästynyt noihin raw-kuviin. Siis mä saan tallennetua ne kuvat jiipekeiksi mutta kun raw on mukavampi katsoa kuin JPG:t
Täytynee tänään kokeilla ottaa jiipekkeinä ja katsoa miten elements toimii niiden käsittelyssä.

Kysymys selvitetty DC:netissä  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 25.07.08 - klo:12:46 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Mali

• Konkari
  • Poissa Poissa
    • mali.kuvat.fi/kuvat
Vs: Onko ketään joka tuntee Elements 6 + camera Raw ohjelmia?
« Vastaus #1 : 25.07.08 - klo:12:48 »

RAW-kuvahan on nimenomaan kuvan raakaversio, jota käsitellään ja tallennetaan esim. jpg- tai tif-muodossa.

http://www.pikseli.fi/digifaq/4_rawkasittely.html

Kirjattu

iihoo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
« Vastaus #2 : 25.07.08 - klo:13:34 »

Kuvaatko sillai että rawin mukana tallentuu myös jpg-versio? Kameran asetuksista voi valita. Mulla pelkkä Raw valittuna.
Muuten en jummarra että saat kuvan näkymään netissä. Tuo että käsittelemätön versio näkyy viittais just siihen se
onkin se jpg. Raw olis aivan liian isokin verkkoon laitettavaksi, vaikka sen saisi näkymäänkin.
Korjatkaa viisaammat, jos mulla on vanhentunutta tietoo.

Itse tuon rawit Canonin Image Browseriin. Select All / File / Processing Raw Images ja RAW Image Task aukeaa.
Jos kuvassa on kehittämisen jälkeen ainesta julkaistavaksi nii Check Mark. Sitten Select Checked Images. Save tiffeiksi ja Shoppiin cropattaviksi ja hienosäätöön. Vasta Shopissa Save As JPG. 29 Mt tiffit hävitän sen jälkeen levyltä tilan säästämiseksi.
Mulla on vanha PS7. Elementseistä en tiijä.

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #3 : 25.07.08 - klo:14:15 »

Iihoon lailla olen muutamia kymmeniä kuvia käsitellyt ja Photoshop CS2:lla. Tallentanut olen sekä Rawin että jpegin. Rawit poltin DVD:lle, vievät koneelta turhan paljon tilaa.
Elementsejä en tunne minäkään...eiks ne ole aika "kevytversioita". Picasa tallentaa myös Rawit mutta näyttää "vihreinä".

kuvan laatu kärsi tuosta pienentelystä ja paintin kautta siirtelystä mutta periaate kai selviää, miten jälki muuttuu.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

iihoo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
« Vastaus #4 : 25.07.08 - klo:17:38 »

Elementsejä en tunne minäkään...eiks ne ole aika "kevytversioita". Picasa tallentaa myös Rawit mutta näyttää "vihreinä".

Elements on PS:n edullinen kevytversio. Esim. painoa varten ei värierottelua voi tehdä. Mutta nettiin ja kotitulostamiseen
se on kelpo työkalu.

Mistä tuo yläkuvien vihreys on kotoisin? Vai onko tämä ääriesimerkki. Mun ei tarvi yleensä raweja säätää muutoin kuin
yli- tai alivalotustapauksissa. Valkotasapaino on kohdallaan valmiiksi.

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #5 : 25.07.08 - klo:18:13 »

ääritapaus tais olla... oikein pimeä ilta...klo 20:15 ja juuri nyt vasta huomasin... [:-I] että valkotasapaino ollut custom eikä auto!!!
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 25.07.08 - klo:22:26 »

Homma on OK, nyt osaan Elementsin kanssa pelata, tuo on ihan riittävä ohjelma meikäläisen käyttöön joten saatanpa ostaakin se 30 päivän kuluttua [:-)] Mulla oli aikoinaan 3-versio joka ei sitten toiminut Vistassa.  Tuo Picasahan muuttaa raakakuvat JPG-muotoon mutta kun se on niin puutteellinen siksi latasin 30 pv:n trialversion Elements kutosesta.  Raakakuvat tallennan ulkopuoliselle kovalevylle.
« Viimeksi muokattu: 25.07.08 - klo:22:30 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Sivu luotiin 0.288 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.