Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä autaa ristiselkäkipuun?  (Luettu 821 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #15 : 11.08.08 - klo:15:31 »

Mie en oikein luota lääkäreihin... [:-I]

Siks vaa vähä nyt juttelen, tai uteliaisuudesta ja tiedonhalustakin, että miksköhän selka voi lonksahdella...? Kyl mie lääkäriin meen, mut voisko tästä keskustella? Ku haluisin keskustella siitä, mikä selän VOI saada lonksahtelemaan. [?] Mua vaivaa ku en tajuu. Kertakaikkiaan. Keskusteluu haluaisin.
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #16 : 11.08.08 - klo:15:37 »

Kyllä ne jotain tietää ainakin enemmän kuin me maallikot [;-)]  Jos haluat varmuuden niin käy kolmella lääkärillä :-))  Ainakin ne osaa ohjata hoitoon esmes fysioterapeutti tai OMT tai jokin muu, ja jos ne ei auta niin sitten tutkivat ja hutkivat uudelleen. Jos mahdollista niin vesikävely voi olla hyvä [:-I] Jos on pullee rahapussi niin fysiatri voi olla oikea. 


Olikohan se Kipu.net  tai fi ja selkäklinikka jossa mä "asuin" kun tilanne selässä oli tosi kurja [:-I]
http://www.selkaliitto.fi/cgi/yabb/YaBB.cgi

« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:15:40 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 903
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #17 : 11.08.08 - klo:15:40 »

Melkein liukastuminen saattaa tuntua selässä, raskaan tavaran väärä nostoasento...  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #18 : 11.08.08 - klo:15:41 »

Kiitti Marle vinkeistä.

Selkävaivat on musta jotenki mystisiä. Välillä syy kai selviää ja välillä ei. [:-I]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #19 : 11.08.08 - klo:16:01 »

Kiitti Marle vinkeistä.

Selkävaivat on musta jotenki mystisiä. Välillä syy kai selviää ja välillä ei. [:-I]

Ei niihin liity mitään mystiikkaa, ihminen vaan rappeutuu, toiset jo hyvinkin nuorina niin että selät kipeytyy, välilevyt rappeutuu, tulee "kulumia", virheasentoja, ym. ym.   [:-)] Nikamat jumittuu ja niitä pitää availla fysioterapiassa, joskus vika löytyy heti joskus ei...SI-nivel lonkassa voi siirtyä paikaltaan tosin silloin ollaan aika kipeitä.  Nykyisillä laitteilla saadaan tutkittua paremmin paremmin. Mulla on selkäkipu sellainen että mun on vaan tultava sen kanssa toimeen ja tarkattava mitä teen ja miten, ei siihen ole ihmelääkkeitä, se on aina kipeä, "nappia" menee... Ikä kuulemma tulee avuksi: kun välilevyt ovat menneet ihan lyttyyn niin kipu helpottaa mutta musta tulee jäykkis :-))
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #20 : 11.08.08 - klo:16:18 »

Jos käväset Sus selkäliiton sivuilla niin älä kauhistu [:-DD]  Siellä porukoilla elo saattaa olla tosi rankkaa  [:67]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #21 : 11.08.08 - klo:16:28 »

Kiitti Marle tiedoista. -ja varotuksesta...  no eihä se naurata mut ku tollee sanoit... uskallankohan kävästä siellä... [:-I]

 :-))
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #22 : 11.08.08 - klo:16:37 »

Kiitti Marle tiedoista. -ja varotuksesta...  no eihä se naurata mut ku tollee sanoit... uskallankohan kävästä siellä... [:-I]

 :-))

No, itse kun lueskelin sivuja (kyselinkin kaikenlaista) niin tunsin itseni miltei terveeksi muihin verrattuna. Jos siltä tuntuu niin älä lue [:-)] Tai jos luet niin muista että ne eivät ole sinun kirjoituksia [:-)]  tai edes sinun vaivojasi. Jotkut saa sieltä vertaistukea, toisia saattaa alkaa pelottamaan tai masentamaan. Mä taas halusin saada kaiken mahdollisen tiedon miten toimia kun selkä pottuili/pottuilee ja mua tsempattiin [:-)]
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:16:39 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

kuukkeli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #23 : 11.08.08 - klo:18:30 »

Jos kyse on siitä, että joku selkänikama on hiukan pois paikoiltaan, ja selkä selvästi naksahtelee, esim. kun kääntää kylkeä tai tekee kiertoliikeen, suosittelisin, että kävisit naprapaatilla. Lääkärit ei tuossa tilanteessa osaa mitään muuta kuin tuupata käteen reseptin johonkin puuduttavaan lääkkeeseen, jonka teho kestään tasan sen ajan, kun lääkettä riittää ja sitten särky taas jatkuu.
Jos ei halua niitä lääkkeitä vetää lopunikäänsä, kannattaa käydä siellä naprapaatilla naksauttamassa se selkä takaisin paikoilleen -ja kivut loppuvat siiihen paikkaan!  Se oma naksauttelu ei riitä, se menee vain osittain sillä paikoilleen. Tarvii sen naprapaatin, että saa siihen naksautukseen tarpeeksi voimaa, ja menee ne kaikkein jumimmassa olevatkin nikamat paikoilleen.
Sen jälkeen kannattaa aloittaa harrastukseksi pilates, joka pitää selän notkeana ja säryt poissa.  [:-)]

Puhun kokemuksesta. Noidannuolen aiheuttama selkäsärky ja jatkuva tunne siitä, että selkä ei ole paikoillaan, sen naksuminen ja vaivaaminen loppuivat, kun naprapaatti rusautti selän paikoilleen. Ja pilates on auttanut siihenKIN, ettei selkää ole kertaakaan särkenyt edes nyt tän mahan kanssa raskausaikana!
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #24 : 11.08.08 - klo:18:35 »

Lääkärille menisin kans, jos noin lonksuu selässä..toisaalta ymmärrän, ei sinne mielellään mene, vähän sama juttu kuin hamppikset.. [:-I]
Toisaalta ne kuitenkin tietävät paremmin eikä esim. yhden radiografian ottaminen nyt niin vaarallista ole. Sus, voisit aluks käyttää jotain selkätukea, semmosta joka tukee selkälihaksia. Tsemppiä! Tien mitä on selkäkipu.. [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #25 : 11.08.08 - klo:20:30 »

Mun käsittääkseni jos nikama menee paikoiltaan (nikaman siiirtymä tai liukuma) kipu on tosi kovaa [:-I] Mutta nivelet jos menee jumiin niin niitä voidaan availla naprapaatin, osteopaatin käsittelyissä. Ja tuossa nimeen omaan tarkoitan yliliikkuvia niveliä jotka monia vaivaavat. Itselläkin lonkissa yliliikkuvuutta.
« Viimeksi muokattu: 11.08.08 - klo:20:45 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #26 : 11.08.08 - klo:20:32 »

Jos mulla selässä on jotain kipua ollut jonkin aikaa ja se pahin vaihe on ohi, eikä selkä ole ihan oikeassa asennossa  niin se naksuu, mutta klonksumiseksi en sitä sanoisi. Selän kuntoon on jonkin verran auttanut kevyt voimistelu ja venytykset. Ennalta ehkäistä voi kun välttää selkää kipeyttäviä liikkeitä tai asentoja. Sus, ei kannata panikoitua, ei se mun mielestäni niiin vakavaa ole.  [:-)]
Käynti lääkärillä niin saisit ohjeita selän kunnon parantamiseksi. Kyllähän ne nikamanniksauttajatkin noita samaisia vaivoja hoitelevat.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #27 : 11.08.08 - klo:22:10 »

Naksuminen onkin parempi sana... en vaan löytäny sitä. Tai ne nikamat vetää välillä semmosen "trrrr", silleen rivissä. Vaikee kuvailla. [:-I] Mut en mää nyt panikoidu, tää vaan on kestäny tavallista kauemmin ja on vähä erilaista. Naprapaatti kuulostaa hyvältä (musta semmosta kannattaisi kokeilla ENSIN, sitte vasta pitempiin tutkimuksiin - jos tarvii. Oon kyllä kuullu lähipiirissä hyviä kokemuksia naprapaateista.)

Noh tää kipu ei oo "invalidisoiva", mutta haittaa ja häiritsee.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 631
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #28 : 11.08.08 - klo:22:37 »

Ikäviä ovat nuo tuollaiset selkävaivat. Toivottavasti jotain apua pian löytyy.
Kirjattu

KLETTERMUS

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 415
Vs: Mikä autaa ristiselkäkipuun?
« Vastaus #29 : 11.08.08 - klo:23:23 »

Kannattaa tilata aika ortopedilta,eikä terveyskeskuksen yleislääkäriltä.
Ne yleislääkärit eivät tiedä yhtiskään mitään. kokemusta on, Juoksin 10 vuotta selkäkipujen takia yleislääkärillä ja sain aina vain jatkuvasti syödä niitä kipulääkkeitä.
Sitten sain lähetteen ortopeedille ja pääsin selkäleikkaukseen ihan viikon sisällä.
Minulla oli kaksi hermoa puristuksessa kahden nikaman välissä. ja nyt voin kävellä ihan normaalisti.
En leikkausta kävelin kepeillä.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.249 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.