Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Perunasta udellaan...

Tänään
- 12 (28.6%)
Eilen
- 10 (23.8%)
tämän viikon aikana
- 5 (11.9%)
viime viikolla
- 4 (9.5%)
alku kuussa
- 3 (7.1%)
viime kuussa
- 4 (9.5%)
alku vuonna
- 3 (7.1%)
ei tänä vuonna
- 1 (2.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 37

Äänestys päättynyt: 26.09.08 - klo:17:55

Kirjoittaja Aihe: Keitetty peruna - Gallup  (Luettu 1949 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Keitetty peruna - Gallup
« Vastaus #60 : 27.08.08 - klo:14:12 »

[:-DD] Tuo oli aivan ihastuttava!
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #61 : 27.08.08 - klo:14:58 »

Kerrassaan mainio :-)) [:-DD] [:-DDD]
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #62 : 27.08.08 - klo:15:07 »

Perunakeitto: 2 isoa perunaa paloiteltuna, 2 porkkanaa paloiteltuna, pari keräkaalin lehteä suikaloituna + (jotain lihaa).
Keltasipulin puolikas silputaan, kuullotetaan ruokaöljyssä (kork. kahvilusikallinen)-- lisätään timjamia ja persiljaa ja merisuolaa hyppysellinen,perunakuutiot ja porkkanakuutiot  -sekoitellaan muutama sekunti. Lisätään vettä  (niin, että puolet kasviksista peittyy). Lisätään lämpöä, että alkaa kiehumaan--sitten lasketaan lämpö minimiin (porina-asteelle) Annetaan kiehua hiljalleen 10 min. ja sitten lisätään kaalisuikaleet --sekoitetaan ja annetaan hiljalleen porista 8-10 min. Se on siinä --suosittelen!  [:-)]       
Keiton kanssa voi syödä esim. pari palaa näkkileipää/hapan leipää. Itse syön aina leivät ilman voita tai margariinia, jos ovat keiton lisuketta.

Margariinia/kevytlevitteitä en pysty syömään ja voistakaan en pidä. Joten niitä en osta lainkaan tällä hetkellä.  [:-DD]

Mitä sitten tulee Heikkilään, niin itselleni ei sovi vähähiilihydraattinen ruokavalio. Liian rasvainen ruokavalio (ja/tai proteiinipitoinen) kun alkaa närästyttämään --- menee helposti tuolle puolelle ellei ole innokas kasvisten ystävä.
Olen kyllä tutustunut Heikkilän mielipiteisiin, ja on siellä todella paljon asiaakin  -esim. näistä epäterveellisistä transrasvoista(osaksi kovetetut). Se taas on itsestään selvää, että sokeritautisen pitää välttää liiallista hiilihydraattien käyttöä -- joten sellainen henkilö saa paljoan apua Heikkilän kirjoista.

Mielestäni hiilihydraatit kyllä pitäisi saada kasviksista/hedelmistä --siis tärkeimpinä lähteinä --, ja viljatuotteet sitten lisänä, jollei noista tunnu tarpeeksi energiaa/hiilareita saavan. Perunaa en laske viljatuotteisiin.
« Viimeksi muokattu: 27.08.08 - klo:15:41 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #63 : 27.08.08 - klo:15:14 »

Kuulostaa herkulliselta, tuli vesi kielelle
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #64 : 27.08.08 - klo:16:42 »

Luulisin että diabeetikot jotka haluavat huolehtia itsestään hyvin, ovat varsin tietoisia ruokavaliostaan.  Sama pätee moneen muuhun sairauteen  [:-)] Lisäaineet minäkin laittaisin pannaan mutta kun tulee hotkittua myös eineksiä,niin eipä ne kaupanhyllyillä kauaa säilyisi. Tosin jo maaperästä tulee myrkkyä tarpeeksi kehoon ja siellähän se "ruoka" kasvaa.

Heikkilän ajatuksia tukielinsairauksista ja niiden hoidosta olen myös lukenut, ja niihin vaivoihin moni on saanut häneltä apua [:-)]
« Viimeksi muokattu: 27.08.08 - klo:16:54 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #66 : 27.08.08 - klo:16:59 »

Hauska peruna linkki Marlelta  :-))   [:20]  :-))
Kirjattu

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #67 : 27.08.08 - klo:18:21 »

En tarkoittanut, että eläleläiset ovat turhia mielestäni. Se oli enemmänkin vitsi. Toisaalta ihmisiä on tällä maapallossa ihan liikaa, joten en näe järkeä miksi pitäisi ihmisten elää vielä kauemmin, kuin nykyään. Itselleni riittäisi noin 70-vuotta, mutta elän tässä ja nyt. Ajatusmaailmani tulee muuttumaan varmasti vanhempana.

Eikö loppuenlopuksi ole tarkoitus elää tässä ja nyt, ja nauttia elämästä täysin siemauksin. Ei miettiä sitä mitä syö jos saattaa kuolla jokusen vuoden aikaisemmin... tai sitten ei.
Pitää tarttua hetkeen - Carpe Diem - eikä elää sitkussa (sitku olen eläkkeellä teen sitä sun tätä.)

Se rupesi vain ärsyttämään, kun ihmiset ovat niin hyväksyneet tämän mitä kaikki huutaa. Kovat rasvat ovat pahoja!!! Jos tulee sairaus - syödään lääkkeitä. Saattaa olla, että minun ja Heikki Anttilan näkemykset ovat täysin tuulesta temmattuja tai sitten ei. Joka tapauksessa sillä ei ole loppupeleissä mitään väliä sillä kaikki me kuolemme - toivottavasti. (en halua kenenkään kuolemaa - olen rauhaa rakastava, mutta itse en halua tänne ainiaaksi jäädä)

Rauha kaikille.  [:-)] ja anteeksi.
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #68 : 27.08.08 - klo:21:01 »

Palokärki, ei sinun ainakaan minun mielestäni pidä mielipiteitäsi anteeksi pyydellä  [:-)]

Mutta, kauan sitten minäkin ajattelin että kun ihminen kupsahtaa kuudenkymmenen paikkeilla
hänhän on ihan ikäloppu ja joutaakin kuopattavaksi.
Ja NYT, kamalaa kun joku on kuollut samassa iässä. Voi miten aikaisin joutui lähtemään.
Tuo jos mikä on niin suhteellista, niin suhteellista.

Minulla oli 98-vuotias ystävä joka eli täysillä. Luki hesarit, paikalliset lehdet, karjalansanomat (vai mikä se nyt olikaan).
Keskusteli skarpisti päivän politiikasta. Eikä takuulla puhunut höpöjä.
Hän nukkui pois heinäkuun viidestoista. Ja meistä läheisistä aivan yllättäen

Luulen että kuten itsekin kirjoitit, mielesi saattaa muuttua  :-))

Ehkäpä tulee vielä aika jolloin taas arvostetaan iänkin tuomaa "viisautta"  [:5]

Meniköhän jälleen hieman ohi aiheen  [NUT]
Mutta ;  potut pottuina  [:-DD] [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #69 : 27.08.08 - klo:21:17 »

Jarmon perunakyselyyn vastaan, että tänään oli perunaa sekä eilen jne. lähes joka päivä, paitsi silloin, kun keitetään riisiä tai pastaa. :-))
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #70 : 27.08.08 - klo:21:26 »

Palokärki, ei sinun ainakaan minun mielestäni pidä mielipiteitäsi anteeksi pyydellä  [:-)]

Mutta, kauan sitten minäkin ajattelin että kun ihminen kupsahtaa kuudenkymmenen paikkeilla
hänhän on ihan ikäloppu ja joutaakin kuopattavaksi.
Ja NYT, kamalaa kun joku on kuollut samassa iässä. Voi miten aikaisin joutui lähtemään.
Tuo jos mikä on niin suhteellista, niin suhteellista.

Minulla oli 98-vuotias ystävä joka eli täysillä. Luki hesarit, paikalliset lehdet, karjalansanomat (vai mikä se nyt olikaan).
Keskusteli skarpisti päivän politiikasta. Eikä takuulla puhunut höpöjä.
Hän nukkui pois heinäkuun viidestoista. Ja meistä läheisistä aivan yllättäen

Luulen että kuten itsekin kirjoitit, mielesi saattaa muuttua  :-))

Ehkäpä tulee vielä aika jolloin taas arvostetaan iänkin tuomaa "viisautta"  [:5]

Meniköhän jälleen hieman ohi aiheen  [NUT]
Mutta ;  potut pottuina  [:-DD] [:-DD] [:-DD]

Hienosti ja viisaasti kirjoitit.  [:-)] Samaa mieltä.
Menköön off topic, silloin tällöin rönsyillään..tuli perunamuussia. [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #71 : 27.08.08 - klo:21:29 »

Muru:

"Ehkäpä tulee vielä aika jolloin taas arvostetaan iänkin tuomaa "viisautta"  "

Sehän se, nuoret ovat elämän intoa täynnä ja vanhemmat ihmiset kokemuksia, aina askeleen edellä. Monilla (ei kaikilla) vanhemmilla ihmisillä on elämän viisautta ja kokemusta jota kannattaisi nuorien hyödyntää [:-)] niin että kaikkea ei tarvitsisi oppia kantapään kautta. Eihän se helppoa nykymaailmassa ole, nuoruutta kun ihannoidaan, iän tuomaa viisautta ei: fossiileja [8-)] [;-)]

Palokärki, ei mielipiteiden vaihtamista anteeksi tarvitse pyytää, varsinkaan jos seisoo lujasti niiden takana, mutta kun ikää tulee, kokemukset elämässä kasvaa, arvotkin saattavat muuttua, sellaista elämä on [:-)]  Näin on käynyt allekirjoittaneellekin.
Kirjattu

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #72 : 27.08.08 - klo:21:40 »

en pyytänyt mielipiteitä anteeksi vaan sitä jos loukkasin jotakuta... Samaa mieltä olen edelleen asioista. Ja kyllä arvostan elämänkokemusta omaavia ihmisiä!
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #73 : 27.08.08 - klo:21:55 »

Et varmasti loukannut, ajatuksia tässä vaan vaihdellaan  [:-)]
Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #74 : 28.08.08 - klo:00:39 »

Luulisin että diabeetikot jotka haluavat huolehtia itsestään hyvin, ovat varsin tietoisia ruokavaliostaan.  Sama pätee moneen muuhun sairauteen  [:-)] Lisäaineet minäkin laittaisin pannaan mutta kun tulee hotkittua myös eineksiä,niin eipä ne kaupanhyllyillä kauaa säilyisi. Tosin jo maaperästä tulee myrkkyä tarpeeksi kehoon ja siellähän se "ruoka" kasvaa.

Heikkilän ajatuksia tukielinsairauksista ja niiden hoidosta olen myös lukenut, ja niihin vaivoihin moni on saanut häneltä apua [:-)]

Vaan kun eivät välttämättä ole. Eräs ins.diabeetikko-tuttavani sanoi, että sokeria saa käyttää kun pistää lääkettä enemmän.
Sok.taudin hoidossa kaiken hoidon a ja o on vakaa verensokeritaso. Jokainen, jolla on mittari voi tutkia kuinka verensokeri käyttäytyy minkäkin aterian jälkeen. Erot ovat huimat jos käyttää runsaasti hiilihydraatteja.
Itsekin olen pyrkinyt vähentämään hiilihydraatteja. Paino reagoi aina silloin laskemalla ja olo on huomattavasti virkeämpi. Lisäksi iho on paremman tuntoinen ja nivelet voivat myös paremmin.
Minulla on tullut jonkinmoinen inho kevyttuotteisiin, koska ne ovat niin teollisia "mössöjä", eivät oikeaa ruokaa.
Tutkimusten taustat kannattaisi aina selvittää. Niissä valitettavasti on näitä "kytkösjuttuja", jotka sitten vaikuttavat tuloksiin.
Olen aivan vakuuttunut, että ravintosuositukset tulevat muuttumaan, kunhan aikaa vielä kuluu. Esim. tranrasvat ovat muistaakseni kiellettyjä joissakin Euroopan maissa ja Yhdysvallat kielsi äskettäin niiden käytön ravintoloissa. Meillä niitä mainostetaan kevyinä ja terveellisinä tuotteina.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.265 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.