Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Päivän hyvä teko!  (Luettu 354 kertaa)

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
Päivän hyvä teko!
« : 27.08.08 - klo:18:28 »

Hei kaikki pönttöläiset!

Mitä mieltä olette, jos perustetaan (perustin jo  [:-DD]) tämmöinen ketju, jossa jokainen laittaa joka päivä oman HYVÄN TEKONSA ILMASTONMUUTOKSEN suhteen. Sen ei tarvitse olla mikään suuri, vaan esim. menin auton sijasta bussilla töihin...

Täällä on varmasti on paljon ilmastonmuutoksen pysäyttämisen haluavia, joten aloitetaan ilmastotalkoot täällä meillä ihan solutasolta.

Tarkoitus on siis kiinnittää vielä enemmän huomiota ihan päivittäisten askareitten hoitoon!
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Päivän hyvä teko!
« Vastaus #1 : 27.08.08 - klo:18:32 »

Ainakin vielä olen pärjännyt ilman omaa autoa  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 27.08.08 - klo:18:34 »

Mulla ei ole vielä ikää tarpeeksi autolla ajamiseen, mutta olen tehnyt päätöksen, etten aio hankkiakaan...
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #3 : 27.08.08 - klo:19:56 »

Minulla on auto ja käytän sitä. Se on oikeastaan ainoa huvini.....
Mitä muita säästökeinoja olisi?
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 27.08.08 - klo:20:33 »

Käyttäisin ihan mielelläni bussia mutta kun sellaista ei kulje lähimaillakaan. Polkupyörällä ei oikein voi kuljettaa aikuista kehitysvammaista tytärtä joten se siitä ilmaston säästämisestä. Kaupungissa  ja muissa taajamissa se varmaan on helppoa mutta kun meitä maaseudun syrjäkulmilla asujiakin vielä on.
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #5 : 27.08.08 - klo:21:17 »

http://www.youtube.com/watch?v=Ku5thPv_WQA

CMX: Pelasta maailma  :-))

Tunnuslaulu tälle ketjulle?

Ja mitä minuun tulee, niin vieläkään ei autoa ole ja työ- ja kauppamatkat menee pyörällä, suurin osa vaatteista on käytettyinä ostettuja ja luomua syön kun on varaa. Ja ainakin yhden kulkukissan olen pelastanut, ja varmistanut että ainakaan se ei tee enää lisää kulkukissoja! Leikkauttakaa sekä tyttö- että poikakissat, ihan oikeesti!
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #6 : 27.08.08 - klo:21:20 »

Onhan niitä muitakin tapoja ja keinoja.
Eikös nuo ostotottumuksetkin. Onko ostettu lähiruokaa tai mahdollisimman pakkaamatonta.
Käytetään ostosten kuljettamiseen sitä vanhaa kangaskassin räyskää eikä oteta muovisellaista.
Säästetään säköä yms.
Onhan niitä tapoja  :-))

Minä, paraskin sanoja joka täällä "tuhlaan" polttoainetta lomareissulla  [:17] [:16]
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #7 : 27.08.08 - klo:21:22 »

Niin mutta ajattele, miten paljon tuhlaisi se että et olisi lomalla vaan töissä ja sitten palaisit loppuun ja joutuisit lataamoon pitkäksi aikaa... Parempi että hoitaa mielenterveyttäänkin, sitten jaksaa taas pitää huolta ympäristöstä!
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 27.08.08 - klo:21:32 »

Vein ison kuorman tarpeettomaksi käynyttä vaatetta ja muuta kierrätystavaraa kirpparille. Autolla tosin, mutta samalla reissulla kävin hakemassa lapset kotiin eli tuli monta asiaa hoidettua samalla. Pyörällä ei koko topparoikka oikein vielä pysty kulkemaan.

Ruokakaupassa huomasin unohtaneeni kangaskassin kotiin. Ostin uuden ostin kangaskassin muovipussin sijasta. Sitä sitten käytetään monen monta kertaa niin kaupassa kuin muussakin kuskaamisessa. Eihän tuo ostaminen mikään ekoteko ole, siis minkään ostaminen, mutta enempi jatkokäyttöä tuolle on kuin muovipussille.

Ruokana oli kasvismakaronilaatikkoa, koska yritämme vähentää lihan käyttöä. (Ei se ruoka hyvää ollut, en osaa vielä maustaa noita kunnolla, mutta kiltisti nuo söi annoksensa...)
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 27.08.08 - klo:21:42 »

Noo, kunhan Kiina yms. kasvavat teollisuusjätit..niistä se suurin saaste on nousemassa + USA ja moni muu nk. hyvinvointivaltio hillitsisivät... mutta valitettavasti suunta on päinvastainen lupauksista, puheista huolimatta, kaikki haluavat kuluttaa, nauttia elämästään jne.. Ei sellaista "hyvää" passaa uhrata ilmaston hyväksi, ajattelee moni 

Itse käytän julkisia kun ajokorttia ei ole, jätteidenlajittelu, oma kankainen ostospussukka aina mukana, yritän välttää muovikasseja, sellaisia pieniä päivittäisasioita [:-)] 
« Viimeksi muokattu: 27.08.08 - klo:21:51 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 27.08.08 - klo:21:44 »

pieniä tekoja on paljon... Itse menin tänään kuten jo koko syksy pyörällä kouluun.

Se on ihmeellistä, kuinka huoneen lämpötilan laskeminen asteella laskee energiankulutusta huomattavasti!

Tuulia: Tuo on todella ymmärrettävää, että maaseudulla on lähes mahdoton elää ilman autoa.

Marle: Ihminen on valittevasti luonteeltaan ahne ja itsekäs...  [:-(] Ei ymmärrä tulevaa...
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 27.08.08 - klo:21:53 »

Ja moni ummistaa silmänsä, sitten herätään vasta kun omalla tontilla tapahtuu, jos silloinkaan - valitettavasti [:-I]
Palokärki, sulla on hyviä tavoitteita ja ajatuksia [:-)]
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #12 : 27.08.08 - klo:22:27 »

Hieno aihe Palokärki! Hyvä!
Mihinkähän ne ympäristö- ja ekoketjut ovat vajonneet... [:17] En ole ehtinyt paljoa pöntöllä istumaan. Pitääpä niitäkin taas herätellä ylöspäin. Hyvä aihe ei vanhene koskaan! [:-)]

Päivän hyvä teko - en voi olla mainitsematta , vaikka ei liity ilmastoasioihin - on tänään se, että ilmoitin työpaikkani yhteystyöhön SPR:n Veripalvelun kanssa! Eli meiltä tulee uusia verenluovuttajia mun lisäksi ainakin viisi, mahdollisesti enemmän. Ja meiltä on tarvittaessa mahdollisuus/lupa lähteä luovutukseen, kun verestä huutava pula. Tästä olen todella iloinen [:-)]

Nuo ympäristöasiat on myös minun juttuni, sydämenasiani ja uskon niihin pieniin tekoihin. Ne kasvaa puron lailla meriksi, kun hyvät tavat ja tottumukset tarttuu ihmiseltä toiseen [:-)]

Tänään minun ympäristötekoni oli mennä taas pyörällä töihin. Energiajätekeräysasian työstäminen ja toteuttaminen ja valistaminen niin töissä kuin kotona toimii täydellä teholla[:-)]
Biojätteen kompostointi jatkuu....

Auto on pakkojuttu taloudessamme, mutta nytkin kituutetaan yhdellä autolla..jatkossa varmaan yksi auto tulee riittämäänkin, kun yksi lapsistakin lentää kotoa pois...Vähemmän kyydittävää.
Näin täällä näinä aikoina. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #13 : 27.08.08 - klo:22:37 »

Tulihan niitä säästövinkkejä.
Tässä muistuukin mieleeni, että
 - en ole ostanut muovikassia kaupasta moneen vuoteen. Olen ommellut  kauppakasseja jopa ystävillenikin
 - sähköt ei pala koskaan siinä huoneessa, jossa ei kukaan ole
 - suihkussa vesi ei virtaa sinä aikana , kun saippuoin hiuksiani (esim.)
 - korjautan suutarilla kengät, enkä osta uusia
 - huoneiden lämpötila on melko matala. En voisi ollakaan kovin lämpimässä.
 - ostan uusia vaatteita tosi harvoin. Kotona kelpaavat vanhatkin romppeet.
Kirjattu

Palokärki

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 27.08.08 - klo:22:46 »

- huoneiden lämpötila on melko matala. En voisi ollakaan kovin lämpimässä.

Tuo on hyvä pointti! Suositellaankin, että huoneilma on max. 21 astetta. Ja aina voi laittaa villahousut jalkaan  [:-DD]

http://www.finnkino.fi/movie/2298/ Tuossa on elokuva, jonka haluan nähdä.
« Viimeksi muokattu: 28.08.08 - klo:17:15 kirjoittanut Palokärki »
Kirjattu

Sivu luotiin 0.332 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.