Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Oliko tupakoinnin aloittaminen sinulle helppoa?  (Luettu 228 kertaa)

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa

Itse olen nuorena kokeillut ystäväni houkuttelemana. Muistan merkinkin, se oli Menthol meil. En saattanut vetää kuin noin puoli savuketta ja siihen jäi. Koskaan myöhemmin en ole edes kokeillut.
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
Vs: Oliko tupakoinnin aloittaminen sinulle helppoa?
« Vastaus #1 : 31.08.08 - klo:20:23 »

Oli helppoa ja poikkeuksellisesti lopettaminenkin oli helppoa minulla. Ja tiedän että olen poikkeus helpossa lopettamisessa.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #2 : 31.08.08 - klo:20:25 »

Minä olen nuorena ja vielä reilusti parikymppisenäkin yrittänyt sitkeästi poltella tupakkia mutta jostain syystä se ei minulle ruvennut maistumaan. Nyt tietysti ajattelen että Luojan kiitos! :-)) En tiedä miksi minulle ei syntynyt tupakkaan riippuvuutta, vaikka ihan oikeasti polttelin, enkä vaan kokeillut ja maistanut.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 31.08.08 - klo:20:39 »

Poskisavuista se alkoi 13 vuotiaana ja 14 vuotiaana sitten siirryttiin kunnon henkosiin. Pahalta maistui mutta porukan painostus oli lujaa ja mukaan mentiin. 15 vuotiaana lopetin mutta 16 v aloitin uudelleen. Mun kaveripiirissä poltti suurinpiirtein kaikki, se oli osa sosiaalista kommunikointia.
Kasvoin tupakkakodissa joten varmaan olin jo myrkyttynyt siinä määrin että nikotiinia oli valmiiksi kehossa odotttelemassa uutta. Toinen vanhemmista ei polttanut.
Lopetin monta kertaa onnistumatta kunnes motivoiduin tosissaan ulos tavasta ja ONNISTUIN!  Kerrottaanko vielä kerran, 20 vuotta poltin ja 20 ja vuotta ja risat olen ollut polttamatta  [:-)]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #4 : 31.08.08 - klo:21:17 »

Olihan se helppoa. Yhden punaisen Nortin vetäisin puoleen väliin ja sen jälkeen lopetus olikin tosi helppoa. En vois ikinä kuvitellakaan polttavani ja haisevani tupakalle. Mies lopetti tupakanpolton tänne muutettuamme, mutta piippua meinaa vanhana gubbena kuulema poltella.
Hyi!
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 31.08.08 - klo:21:26 »

Minä aloitin tupakoinnin vasta 25 vuotiaana ja se oli vihreää Norttia.
Kirjattu

Veke 12v.

• Vieras
« Vastaus #6 : 31.08.08 - klo:21:35 »

Helppoo oli ja hyvältä maistu. Tuhkasen Pertti ekalla luokalla oli tuonu kouluu mukanaa pillilupia ja koulun huussin takan, halkopinojen välis tarjos mun ekan röökin. Yskitti pieretti ja pyörrytti, mut fiilikset oli hienot.
Ope kysy tunnil, onk Veikko kipee. Sieramet suurena tirkisteli mua päin naamaa, ku miä vannotin, jot en yhtää o kipee. Haisto tupakin hajun tiätynki.
Siit lähtien piti päivittäi käydä iskän lupiaskilla. Ekat omaostamat oli tiätynki Pikkupostoni, 40 markkaa aski!   [:-DD]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #7 : 31.08.08 - klo:21:39 »

Nuuska olikin hassumpi tuttavuus. Kun nuoruudessa oli kova rokkarikausi, niin ruutalla vaan mälli ikeneen ja bissee. Siis hirvee olo, eikä se varmaan esteettistäkään ollut, kun purut lenteli sinne tänne. No loppupa sekin ihan alkuunsa. Oi aikoja oi tapoja! :-))
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #8 : 31.08.08 - klo:21:42 »

Enpä ole koskaan polttanut. Kerran autossa sytyttänyt savukkeen miehelleni joskus nuoruusvuosina.  Hyi....

Mieheni oli kova piippumies viimeiseen hengenvetoon saakka. Hänen kuolinvuoteellaan, kun
imin pipetillä ruskeaa limaa , joka nousi hänen kurkkuusa  ja hänen hengityksensä oli vaikeaa, ajattelin, että
jokaisen tupakkaa polttavan pitäisi kokea ne hetket. Ehkä tupakanhalut vähenisivät.....
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #9 : 31.08.08 - klo:21:55 »

Ei se aloittaminenkaan ollut helppoa.  [:-I]

Kokeilut alkoi joskus kesällä ennen ylä-astetta. Taina oli muuten silloin aina mukana, vaikkei se haluaisikaan tunnustaa  [;-)]
Kokeiluja pari kertaa vuoteen. Ketutukseen lähinnä.

Meijerikoulussa, joka on sisäoppilaitos, eikä vanhemmat olleet haistelemassa henkeä, se vasta alkoi tosissaan. Siis että ihminen on aikuisena niin tyhmä.  [:-/] Kämppiksellä oli aski mukana ja siitä se lähti. Ajan kuluksi käytiin illalla rappusilla istumassa ja tupakalla...

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #10 : 31.08.08 - klo:22:22 »

jaa-a, salaa, salaa, ehkä se olikin siinä. Kaikki mikä oli kiellettyä oli hauskaa. Kotona oli "kynnet poikki, jos tupakka haisee!". Siinä sitten salaa poltettiin, kaikenmaailman suuraikastetta päälle ja paxia poskeen. Näin ne eka kokeilut. Lukioaikana kaveriporukassa...sitten se jäi. Meni 7 vuotta ilman henkäystäkään, työpaikan vaihto ja siellä taas alkoi savuttelu, ja jatkui tähän viime kevääseen asti, muutamia kausia oli välillä että olin polttamatta, ihan mielialapolttaja olen. Helmikuun 18.päivä tumppasin... vaan kesän tultua taas sytytin, ai miksi? No jos sen tietäisin, niin kertoisin. Nyt pitää taas kokeilla tumpata lopullisesti.. [:-I]. Ja merkkiuskollinen olen ollut...sekin vielä. Kevytsavukkeita ne alkujaan taisivat olla...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Evis

• Vieras
« Vastaus #11 : 01.09.08 - klo:07:52 »

Ihan eka henkoset tupakasta tarjosi iso-sisko ja se oli pahaa.... Taisin olla silloin jotai 11-12v.
Salaa tupruteltiin ylä-asteella koulussa, kai se oli joku jengi-juttukin siihen aikaan [?] [?]  Mutta jotenkin sitten ylä-asteella ollessa vaan alkoi maistumaan ja tapahan siitä sitten tuli. [:-I] [:-I]
Molempien lapsien odotus- ja imetyssajan olin polttamatta, mutta sitten taas jatkui sauhuttelu. Nykyisinkin saattaa joskus vierähtää päiviä, etten polta lainkaan ja päivävuoroissa töissä en käy tupakalla. Lopettamista olen harkinnut jo pitkään....päivämäärää sille en ole vielä laittanut.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #12 : 01.09.08 - klo:09:39 »

Olisi ollut vaikeaa aloittaa, koska kukaan sisaruksistani ei polta. Nuorena ollessani kaksi muuta läheistäni sairastui vakavasti, he lopetti tupakoinnin siihen paikkaan ja he tervehtyivät. Mun ei ikinä ole tehnyt mieli polttaa, maistanut olen kaverin tupakasta  ja se maistui pahalta. Mua ei koskaan houkuteltu, tupakointia olisi pidetty aika suurena paheena nuorelle tyttöselle taikka naiselle.  Kouluaikaisella  raittiusopillakin oli ehkä oma vaikutuksensa omaan asennoitumiseen.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #13 : 01.09.08 - klo:10:26 »

Eka kerta meni ihan susille, vanhempieni poissaollessa likkakaverin kanssa salaa koetupruteltiin keittiössä, savuja puhallettiin hellaan. Kaamean makuista mutta yrittää piti.
Kesken kaiken eteisetä kuuluikin kolinaa ja meillekös tuli kiire häivyttää savuja ja tupakkeja. Isäni tuli ensimmäisenä sisälle ja naurahti jotta tytötkös täällä kessuttelee  [:-DD]  äitini oli silmät pyöriäisinä, samattomana isän takana.

Siihen se sitten lopahti, just ku oli aloittanut, jännitys kaikkosi sen siliän tien. Voi olla, jos silloin olisi ollut suurempaa vastustusta olisin jatkanut kokeiluja.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 01.09.08 - klo:11:16 »

Ei ollut helppoa ei, pyörrytti ja heikotti, mutta helpotti sitten.
Poikaystäväni poltti ja osasi puhaltaa renkaitakin,
pitihän minunkin aloittaa ja opetella, ikää oli 13vee.
Poltin 4vee, olin lakossa 4vee, aloitin taas ja 4vee meni.....
että kyllä mä lopettaa osaan  [:-DD]
Mä en voi polttaa yhtäkään, en edes henkosta ottaa jäämättä koukkuun heti.
Kerran alkoi siitä että sytytin kaverille tupakan, että on se kovaa ainetta.
Nyt on mennyt tupakatonta elämää 12 vee ja luulen etten enää aloita.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.221 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.