Aloitetaan ruokien säilytyksestä. Näissä Smartstoren kannellisissa laatikoissa on näppärä säilyttää ruokaa ja sieltä on helpompi ottaa isolla kannulla kuin jostain säkistä. Lisäksi yhdellä silmäyksellä näkee, että nyt alkaa pähkinät olla vähissä.
Isommat ovat 50-litraisia ja pienemmät 16-litraisia. Ainakin viime talvena noi isot säästyivät oravan hampailta.
Tässä vanha iso pähkinäautomaatti ja uusi läpinäkyvä "putkilo". Jos joku näkee noita isoja jossain pääkaupunkiseudun kaupassa, niin mulle sitten ilmoitus. Mä haluaisin toisen tuollaisen. Meillä oli kaksi, mutta jätettiin vanhan kodin uusille asukkaille toisen ja ruokaa lopputalven tarpeisiin kun muutettiin.
Tuossa putkilossa on nyt eilen Honkkarista ostettua pähkinä-rusina-vehnä-kaura-
rasvaravintoa. Saa nähdä, miten toimii automaatissa ja miten maittaa linnuille.
Rasvatanko on talipallotelineessä ihan harakkataktisista syistä. Vihreässä automaatissa on "isompireikäisellä" puolella pähkinää ja toisella puolella kaikkea muuta kerroksittain. Putkilossa on kuorimatonta auringonkukkaa.
Tämä on Kaitsulta ostettu Lintu10, jota mä aina epähuomiossa sanon "Kaitsu-kympiksi", vrt. Orava-ykkönen, joka on myös Kaitsun mallistossa. Tässä isossa automaatissa on kuorittua auringonkukkaa. Sen sijoituspaikkaa täytyy vielä harkita. Nyt on harakoille turhan helppoa sapuskaa. No, pääsee ne noihin roikkuviinkin käsiksi. Tai "nokiksi"
Koko ravintola:
Näkymä pönttökoneelta ikkunan läpi: