Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Osaatko vaihtaa sulakkeen?

Osaan
- 37 (97.4%)
En osaa
- 1 (2.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 33


Kirjoittaja Aihe: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup  (Luettu 828 kertaa)

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 857
  • ***Keiju***
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #15 : 11.10.08 - klo:13:53 »

Niin tosiaan, täällä maaseudulla onkin aivan tarpeen osata joitain helpohkoja taitoja, kun aina ei ole ihmistä joka homman hoitaa. Joskus saattaa itse joutua sen tekemään. :)

Niin tuosta pimeydestä puheen ollen, mä pidän pimeällä taskussa otsalamppua. Jos sähköt menee saa sen taskusta helposti esiin. [:-)]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #16 : 11.10.08 - klo:14:00 »


Kyllähän osa ihmisistä on sellaisia, jotka eivät joitain taitoja osaa. Eikä tarkoitus ollut mitenkään heitä arvostella.


No nythän mulla on hyvä paikka kertoa, että mitä mä en osaa/uskalla: irrottaa pistorasioita  [:-I]
Kyllä mä uskallan suojata ne avonaiset kolot teipillä, mutta mun ei nyt tee mieli alkaa ruuvimeisselin kanssa touhuta, vaan odotan Pasia ihan suosiolla tekemään ton.
Pitääkö pistorasian SULAKKEET ottaa pois päältä ennen tuota hommaa?

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #17 : 11.10.08 - klo:14:09 »


Kyllähän osa ihmisistä on sellaisia, jotka eivät joitain taitoja osaa. Eikä tarkoitus ollut mitenkään heitä arvostella.


No nythän mulla on hyvä paikka kertoa, että mitä mä en osaa/uskalla: irrottaa pistorasioita  [:-I]
Kyllä mä uskallan suojata ne avonaiset kolot teipillä, mutta mun ei nyt tee mieli alkaa ruuvimeisselin kanssa touhuta, vaan odotan Pasia ihan suosiolla tekemään ton.
Pitääkö pistorasian SULAKKEET ottaa pois päältä ennen tuota hommaa?
No ehdottomasti pitää! Periaatteessa niitä ei saisi mennä "ronkkimaan" ollenkaan muu kuin as.luvan omaava sähköasentaja.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 857
  • ***Keiju***
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #18 : 11.10.08 - klo:14:11 »


Kyllähän osa ihmisistä on sellaisia, jotka eivät joitain taitoja osaa. Eikä tarkoitus ollut mitenkään heitä arvostella.


No nythän mulla on hyvä paikka kertoa, että mitä mä en osaa/uskalla: irrottaa pistorasioita  [:-I]
Kyllä mä uskallan suojata ne avonaiset kolot teipillä, mutta mun ei nyt tee mieli alkaa ruuvimeisselin kanssa touhuta, vaan odotan Pasia ihan suosiolla tekemään ton.
Pitääkö pistorasian SULAKKEET ottaa pois päältä ennen tuota hommaa?

 [:67]
Mä en uskaltaisi koskea tuollaisiin hommiin ollenkaan.

Tuota, vissiin niistä pitää ottaa virta pois. Onko se sitten sulakkeen irroitus, vai mitä. [:-I]

Lisäys: Meseltä tulikin selkeä vastaus. :)
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #19 : 11.10.08 - klo:14:12 »

Mä ottaisin sähkön pois päältä kokonaan ja kaiketi sitä pitäisi sitten napauttaa jollakin sitä pistorasiaa, jotta se sähkön rippaus mikä siinä vielä on poistuis. Ammattikieltä eikö [:-DD]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #20 : 11.10.08 - klo:14:13 »

Yhdyn mesen sanoihin, homma sähkömiehelle jos itse ei tiedä mitä on tekemässä [:-)]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #21 : 11.10.08 - klo:14:16 »

Kyllä sulakkeen vaihto onnistuu  [:-)]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #22 : 11.10.08 - klo:14:16 »

Pysykää jo pois sieltä sähkölaitteista... ettei jää viimeiseksi lauseeksi: "Tähän johtoonhan ei sitten tullut virt..."
Olen kerran saanut 220V vaihtovirrasta sellaisen tärskyn, että kierrän kaukaa nuo paikat. Rakentelin muuntajaa 220 v-> 12 v, enkä huomannut että muuntajan virtajohto oli pistorasiassa, kun avasin kotelon, toinen pikkusormi hieman hikisenä hipaisi avointa virtapiiriä. Salamana siitä sähkö purkautui kantapään kautta ulos.. Käsi ja toinen jalka olivat pikkasen aikaa jäykkinä...onneks pahemmin ei käynyt.

Muoks. jäi sanomatta, että kyllä mä sen sulakkeen osaan vaihtaa, jopa korvata! Mutta sehän on toinen juttu!  [:-)]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Elina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 145
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #23 : 11.10.08 - klo:14:19 »

Kyllä.
Mutta jos vain mahdollista, se on miehen hommaa  [:-)]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #24 : 11.10.08 - klo:14:19 »

Mä ottaisin sähkön pois päältä kokonaan ja kaiketi sitä pitäisi sitten napauttaa jollakin sitä pistorasiaa, jotta se sähkön rippaus mikä siinä vielä on poistuis. Ammattikieltä eikö [:-DD]

Nyt mä muistan, että Pasilla on tapana testata jollakin, vaikka pöytälampulla, että onko varmasti napannut oikean sulakkeen pois!  [:-)]
Ei tuollaisten hommien takia oikeasti KUKAAN palkkaa sähköasentajaa. Kyllä mua aina hiukan hirvittää, kun Pasi tekee tuollaisia töitä, mutta se kuitenkin tietää, mitä on tekemässä  [:-)]

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #25 : 11.10.08 - klo:15:36 »

Yllätys yllätys, myös mä osaan.  [:-)]
Kirjattu

Evis

  • Vieras
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #26 : 11.10.08 - klo:15:38 »

 [:5], osaan. Tosin aika helppoja nämä nykyiset on vaihtaa kun kääntää vaan katkaisimen takaisin yläasentoon. [:-)]
Kirjattu

Driver

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 125
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #27 : 11.10.08 - klo:15:46 »

Pysykää jo pois sieltä sähkölaitteista... ettei jää viimeiseksi lauseeksi: "Tähän johtoonhan ei sitten tullut virt..."
Olen kerran saanut 220V vaihtovirrasta sellaisen tärskyn, että kierrän kaukaa nuo paikat. Rakentelin muuntajaa 220 v-> 12 v, enkä huomannut että muuntajan virtajohto oli pistorasiassa, kun avasin kotelon, toinen pikkusormi hieman hikisenä hipaisi avointa virtapiiriä. Salamana siitä sähkö purkautui kantapään kautta ulos.. Käsi ja toinen jalka olivat pikkasen aikaa jäykkinä...onneks pahemmin ei käynyt.

Muoks. jäi sanomatta, että kyllä mä sen sulakkeen osaan vaihtaa, jopa korvata! Mutta sehän on toinen juttu!  [:-)]

Muista sitten tulipalon sattuessa vaihtaa rautanaula pois ennen vahinkotarkastajaa, ettei tarvi selitellä  [:-DD]
Kirjattu

Driver

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 125
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #28 : 11.10.08 - klo:15:53 »

Mä ottaisin sähkön pois päältä kokonaan ja kaiketi sitä pitäisi sitten napauttaa jollakin sitä pistorasiaa, jotta se sähkön rippaus mikä siinä vielä on poistuis. Ammattikieltä eikö [:-DD]

Normaaliin pistorasiaa ei varastoidu sähköä, mutta jos räplää laitetta jossa on käynnistys- tai häiriönpoistokondensaattoreita on syytä joko odottaa muutama minuutti sähkönkatkaisusta tai oikosulkea konkan navat jollain eristetyllä työkalulla hetkeksi!  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #29 : 11.10.08 - klo:15:59 »

Pysykää jo pois sieltä sähkölaitteista... ettei jää viimeiseksi lauseeksi: "Tähän johtoonhan ei sitten tullut virt..."


Yks "kuuluisat viimeiset sanat" on, että "Ja tähänhän ei sähkömiestä tarvita!"

 [:-I] [:-DD]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.19 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.