Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Osaatko vaihtaa sulakkeen?

Osaan
- 37 (97.4%)
En osaa
- 1 (2.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 33


Kirjoittaja Aihe: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup  (Luettu 818 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #30 : 11.10.08 - klo:16:03 »

Lisää kuuluisia viimeisiä sanoja:

"Kyl mä ruuvasin sen sulakkeen irti."
"Senkun laitat virrat päälle vaan.."
"Tämä meisseli kestää vaikka 1000 volttia."
"Tuskin niissä konkissa enää virtaa on.."
"Kyllä mä sen virran katkaisin, anna vaan se ruuvari niin mä näytän.."
"Ei tämä piiri ole jännitteinen."


 [:-I]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #31 : 11.10.08 - klo:16:13 »

Lapsena sitä oppi, kun kotona piti irrottaa sulakkeet ukonilman lähestyessä, sähköliitäntäjuttuja oppi pakostikin jo nuoresta alkaen. Varovaisuus ennen kaikkea.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #32 : 11.10.08 - klo:16:16 »

Moniko naisista muuten osaa laittaa lampun kattoon sokeripalaa käyttäen?  [:-I]
Mä olin puulla päähän lyöty, kun yksi tuttu nainen kertoi tehneensä sen. Mä sinkkuna elellessä hankin aina jostain miehen tekeen sen  [:17]
No, pakkohan mun oli opetella, eli hätätapauksessa se onnistuu. Mutta onneksi mulla on Pasi  [:38]

Yksi tuttu nainen taas oli vaihtanut itse autoonsa öljyt. Öljynsuodattimen irroittamiseen oli tarvinnut miehensä apua, kun oli ollut tiukalla. Siinä muuten on sellainen homma, etten mä ikinä lähtisi yrittämään!  [:-I]

Mun ex-mies oli tekniikan tohtori (lue: täysin kädetön) eli mä olen joutunut kyllä opettelemaan lähes kaikki hommat, joita kotitaloudessa joutuu tekemään!

Marfa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 663
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #33 : 11.10.08 - klo:16:20 »

Osaan tai siis osasin. Kun mies tuli taloon, niin osaaminen loppui [:-DD]
Kirjattu

Driver

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 125
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #34 : 11.10.08 - klo:16:22 »

Pienenä valistuksena seuraavaa:

Tuo normaali 1-vaihe jännite 230vac on yllättävän vaarallista, oikeastaan kahdella tavalla, ensinnäkin mikäli olosuhteet ovat kosteat tai jalkineet eivät eristä tai niitä ei ole, niin yleensä silloin mahdollisuus jäädä kiinni sähköön kasvaa koska yleensä iskun seurauksena lihakset kouristuvat ja tartut tiukemmin vialliseen laitteeseen. Siksi ei piha- tai vastaavissa kostean tilan töissä saa käyttää mitää viriteltyjä tai maadoittamattomia jatkojohtoja sekä johto pitää liittää maadoitettuun rasiaan.

Toinen vaara liittyy suomessakin käytettävän sähkön taaajuuteen joka on 50Hz eli lähes sama kuin sydämen taajuus ja siksi sisätiloissakin tapahtuva ns. vaaraton sähköisku aiheuttaa helposti kammiovärinän ja sitä kautta kuoleman.

Ja loppupiristykseksi vielä, muistaakseni melkein kaikki vuosittaiset sähkötapaturmista aiheutuneet kuolemat tulevat maallikoille sekä ns. "kotikätevien" rakentamien laitteiden seurauksena!(ihan viime vuosien tilastoja en ole katsonut)

Hyvää viikonloppua kaikille  [:-DD]  [:-DD]
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #35 : 11.10.08 - klo:16:24 »

Öljyt osaan vaihtaa, mut se sokeripala on arvoitus.

Ja tohon Driverin juttu herätti mut taas siihen, että kaikenlaiset sähköjohto-kytkennät pelottavat mua.
« Viimeksi muokattu: 11.10.08 - klo:16:29 kirjoittanut Lisa »
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #36 : 11.10.08 - klo:16:25 »

sokeripala on helppo juttu
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #37 : 11.10.08 - klo:16:26 »

Driver, ei saa pelotella!  [;-)]

Sähköiskun jälkeen se kammiovärinä saattaa tulla viiveellä, eli jos saa kunnon tällin, kannattaa käydä juttelemassa lääkärin kanssa asiasta ja arvioida, pitäisikö jäädä tarkkailtavaksi.

Posiitiivista: ensiapukurssilla opetettiin, että puhallus-painelu-elvytys auttaa usein sähkötapaturman uhria. Edellyttäen, että joku on paikalla ja osaa irrottaa uhrin oikein ja antaa ensiapua!

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 665
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #38 : 11.10.08 - klo:17:04 »

Osaan  [:-)]
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #39 : 11.10.08 - klo:17:22 »

Hyvä apuväline sähkölaitteiden kopeloimisessa on sellainen sähköntunnistin, joka näyttää jo seinän päältä ja pistorasian päältä, että onko laitteessa virta. Minulla on sellainen käytössä.  [:-I] [:-)]
Kirjattu

Taina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 171
  • Kerava
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #40 : 11.10.08 - klo:17:25 »

Totta ihmeessä, ja autonkin sulakkeet löytyy ja vaihtuu tarvittaessa.
Sokeripala, piece of cake. Autonrenkaat kyllä, öljyjen vaihto ei, kaikenlaista
nestettä osaan kyllä täyttää autoon.

Mutta, väliovea en osaa laittaa paikalleen..... ja vieläkään en ole jaksanut
soitella niitä vuokra-aviomiehiä paikalle.  :-O
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #41 : 11.10.08 - klo:18:04 »

Autonrenkaat kyllä, öljyjen vaihto ei, kaikenlaista
nestettä osaan kyllä täyttää autoon.


Pasin ex-vaimo on ollut täysin avuton: ei ollut osannut vaihtaa edes kylppärin lamppua, kun siinähän joutuu kääntämään ne kuvut irti  [:-I] [:18] [:-DDD]
No, Pasi oli tosi otettu  [:5] kun mä osasin vaihtaa auton renkaat. Se alkoi Levillä Tainalle hehkuttaa, että kyllä Kaija on taitava: se osaa vaihtaa auton renkaat.... Mä olisin halunnut vajota pöydän alle  [:17] sillä Tainahan ihan itse vaihtoi jopa pakettiautoon renkaat  :-))

Tainalla oli tästä hauska tarinakin: Taina oli punnertanut pakua ylös ja joku mies oli pysähtynyt henkilöautonsa kanssa siihen viereen ja aikansa tarkkailtuaan avannut auton ikkunan ja sanonut, että hän vain halusi nähdä, onnistuuko pakun renkaiden vaihto naiselta  [:-DD]

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 441
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #42 : 11.10.08 - klo:18:08 »


Tainalla oli tästä hauska tarinakin: Taina oli punnertanut pakua ylös ja joku mies oli pysähtynyt henkilöautonsa kanssa siihen viereen ja aikansa tarkkailtuaan avannut auton ikkunan ja sanonut, että hän vain halusi nähdä, onnistuuko pakun renkaiden vaihto naiselta  [:-DD]

Kertookos tarina sitä, saiko mies sanomisensa jälkeen tunkista päähän, tms  [:-I]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #43 : 11.10.08 - klo:18:10 »


Tainalla oli tästä hauska tarinakin: Taina oli punnertanut pakua ylös ja joku mies oli pysähtynyt henkilöautonsa kanssa siihen viereen ja aikansa tarkkailtuaan avannut auton ikkunan ja sanonut, että hän vain halusi nähdä, onnistuuko pakun renkaiden vaihto naiselta  [:-DD]

Kertookos tarina sitä, saiko mies sanomisensa jälkeen tunkista päähän, tms  [:-I]

Ei ilmeisesti saanut! Pikkusiskolla on pitkä pinna!  [:-)]

Sus

  • Vieras
Vs: Osaatko vaihtaa sulakkeen? Gallup
« Vastaus #44 : 11.10.08 - klo:18:13 »

Kyllä sokeripalatemppu onnistuu. Aina mä ne lamput itte paikoilleen lykkään. Se on kyl aika ärsyy puuhaa, mut kyllä se onnistuu.

No mulla on kyl kans ollu semmosii miähii, miähii ja miähii, siis kaks semmosta, joitten kanssa on itte pitänny opetella miäheks... [:-I] Kun löyän kumppaniks vaan kaikenmaailman runoilijoita... [:-DD] Kyl mie semmonen talonmies oon täälläki. Ihan itte rakensin laudoista vasaralla ja nauloilla kaksiosaisen suuren kompostikehikonkin, ikinä ollu mitään rakentanu, mut rakensinpa vaan. Oikein arkkitehtinäkin toimin ihan itte vaan. Sen ku alotin ja suunnittelin tehdessä. Hyvä tuli. :-))

Niin ja talonkin oon rakentanut! Nukketalon. :-)) Siis nukkekodin. [:-DD] Senkin mie vaan alotin ja suunnittelin tehdessä. Mitään alkuperäissuunnitelmaa ei ollut olemassakaan. Tein sen kamasta mitä täältä liiteristä löysin. [:-DD] Ei tarttennu ostaa mitään. Paitsi grillitikkuja saunarallin valmistamiseksi. :-)) Valokuvat on joskus olleet Pöntöllä. [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.363 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.