Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sunnuntai 12.10.2008  (Luettu 2621 kertaa)

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Sunnuntai 12.10.2008
« Vastaus #45 : 12.10.08 - klo:14:53 »

Mesis, kaikkee voi sanoo ja kaikki on vaan saivarteluu. Mä ite tykkään "nätistä" kielestä, mut kun mietin jotain kielioppia, niin senkin on vaan keksinyt joku "ihminen", uskoo ken tahtoo, onks kaikki jees niinkui täs ulosannissa.  [:-)]
Oikeesti mä koulussa tykkäsin äidinkielestä( plääh, onks se suomenkieli) ja osasin hyvin jäsentää lauseita ja tykkäsin siitäkin. Nyt näin melkein kakskielisenä oon ihan seko, mutta miestä mä arvostan, sillä hän todella  hallitsee suomenkielen, ja pakkokin on, mutta että jaksaa olla kiinnostunut Lönrotia myöten! [:-)]

Minä en ole oikein erityisemmin koskaan kiinnostunut kieliopista (kuten silloin sanottiin). Ainekirjoitukset tein aina "mutu"-periaatteella, eli kirjoitin sillä tavalla, kun itsestä parhaimmalta tuntui, eikä siellä ihan mahdottomasti  punakynää näkynyt opettajan tarkastuksen jälkeen.
Tuo on jäänyt lähtemättömästi mieleen, kun opettaja painotti ,että "alan tehdä", mutta "rupean tekemään"  :-))
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #46 : 12.10.08 - klo:14:57 »

Onpas Minnin kuvassa paljon kottaraisia  :-O  hyvää muuttomatkaa heille ja tervetuloa keväällä takaisin  [:-)] [:-)]
Täällä en ole enää vähäänaikaan kottaraisia nähnyt  [:-(]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #47 : 12.10.08 - klo:14:57 »

Kouluaineista oli kivoja: äidinkieli, kieli ja kemia. En tajua miten olin kemiasta niin kiinnostunut, no ehkäpäs se johdatti mut tähän lääketieteeseen. Kielet on aina kiinnostanut ja Suomen kielikin on rikkaus. [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 12.10.08 - klo:15:00 »

Lisään vielä, että kuten olette huomanneet, niin enhän minä mitään kieliopillisesti kirjoita  :-)), vaan ihan niin kuin itsestä mukavalta kulloinkin tuntuu. Ja näin on hyvä. Jätetään nuo kielioppihommat unholaan ja kirjoitellaan vaikka murteella, siis näin: Minust o ihan kiva ko ei nii tuijoteta kiälioppii, vaa puehllaa ja kirjotellaa ihan ninko huvittaa"  :-))
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 12.10.08 - klo:15:03 »

Kylläpä olikin paljon kottaraisia Minnillä. (Kirjoitin ensin Minillä  :-)) ). Meillä ei ole yhden yhtäkään.
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #50 : 12.10.08 - klo:15:05 »

Missäköhän se Veke luuraa  [:-I] Tuli vaan mieleen  :-))

Kylläpä olikin paljon kottaraisia Minnillä. (Kirjoitin ensin Minillä  :-)) ). Meillä ei ole yhden yhtäkään.

Miniä musta ei ihan hevillä saaa  [:-DD]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Sus

• Vieras
« Vastaus #51 : 12.10.08 - klo:15:06 »

kirjoitellaan vaikka murteella, siis näin: Minust o ihan kiva ko ei nii tuijoteta kiälioppii, vaa puehllaa ja kirjotellaa ihan ninko huvittaa"  :-))

Tolleehaa mie suunnillee enimmäksee kirjotankii. :-))

Ei näissä "nopeissa kommenteissa" paljoo viitti kielioppia miettiä. Pilkutkin jätän välillä pois laiskuuttani. Vaikka huomaan kyllä virheet niin en viitti niitä usein ees korjata. Isot kirjaimet tulee usein pieninä vaikka painan kyllä tuota iso-kirjain-nappia, mutkun kirjotan niin nopeesti, niin se ei ehdi ottaa sitä isoo kirjainta. Nämä sitte välillä korjailen ja välillä en viitti. :-))

Pääasia on aina ainoastaan se, että sisältö tulee ymmärretyksi.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #52 : 12.10.08 - klo:15:10 »

Just näin sen pitää ollakin  [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #53 : 12.10.08 - klo:15:26 »

Olen itse pohtinut tuota ruoat/ruuat ja tullut siihen tulokseen, että molempi parempi. Minähän en ole äikän maikka, vaan oma kieli on ruostunut parin vieraan kielen vaikutuksesta.  [NUT] Kirjoitan joskus täyttä puhekieltä, joskus yritän "kirja"- eli yleiskieltä, mutta nähdäkseni tämä ei ole mikään oikeakielisyystesti vaan puhefoorumi. Ainakin siltä tuntuu !  [:-DD]
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #54 : 12.10.08 - klo:15:36 »

Juu, samaa mieltä olen noiden kielioppiasioiden suhteen teittin kanssanne! [:-)]
Täälläkin kirjoitellaan silleesti kuin milloin tuntuu parhaalta.
-----------------------------------------------------------------
Ulkoilua on tullut harrastettua ja siellä hommina, ruokintapaikan kunnostus.
Täällä nyt on aurinkoista, mutta tuulen puuskia ajoittain kovastikin.
Mittarilukemia, yön alin oli +2,5 ja päivän ylin tähän mennessä +10,9 sekä nyt +10,3 astetta.

Kahvitauolla tässä ollaan ja taidan toisen satsin tehdä suklaakahvia. [8-)]

Mukavia kuvia tässä ketjussa, ..tai oliko vain tuo Minnin laittama kottaraiskuva! [:-)]

Kamut oli mukava. Meni talteen. [:-)]

Suloista sunnuntaita toivotaan jokaiselle!   [:45]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #55 : 12.10.08 - klo:15:37 »

jaahas, se on päivän teekupposellisen aika ja takaisin aurinkoiseen ulkoilmaan, heips  [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #56 : 12.10.08 - klo:15:40 »

Ahaa, Debilläkin on suklaakahvia !  [:-)]
Kävimme myös pienellä ruskakävelyllä, eihän tuollaista auringonpaistetta voinut olla hyödyntämättä !
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #57 : 12.10.08 - klo:15:43 »

Sain sentään hiukan haravoitua. Sitten tuuli haittasi puuhaa, sain hyvän syyn lopettaa. :-))
Hieno aurinkoinen päivä edelleen. Tämmönen syksy passaa kyllä mulle. :-))

kirjoitusvirheen korjasin
« Viimeksi muokattu: 12.10.08 - klo:16:14 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #58 : 12.10.08 - klo:15:49 »

Missäköhän se Veke luuraa  [:-I] Tuli vaan mieleen  :-)) [:-DD]

Ihan samaa ajattelin tänä aamuna. [:-I]

Kaunista sunnuntaipäivää.  Johan oli kylmä tuuli.  Meinas kahdesti tempasta lippiksen päästäni.

Tänne ei kuulu kummempia.   :-)) [:45]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #59 : 12.10.08 - klo:15:49 »

Ihana päivä tosiaan ja suklaakaffe kuulostaa hyvältä jos diggaa suklaata. Jos mun pitäs ns.suomalaisen kahvin lisäks nimetä joku lempijuttu, ,niin se olis ranskalisnen maitokahvi. Ei latte vaan Au lait! [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.18 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.