Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Maanantai 13.10.2008  (Luettu 1879 kertaa)

Sus

  • Vieras
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #30 : 13.10.08 - klo:09:20 »

No niin pitäis  :-)). Enpä ole ennen miettinyt tuota syyssää/syys-sääjuttua.  [:-)]

Syyssätä oli minulle ihan outo ilmaisu. Meillä ei vissiin koskaan ole syyssätty  :-)). -Mitä se muuten tarkoittaa  [:-I] [:-)] ?

Ei se mitään tarkoita! Mä keksin sen itse. :-)) Tuli vaan mieleen, että sellainen verbi VOISI olla kuin syyssätä. Kun sää kirjoitit tuon syyssää, joka oli hassu sana, vaikka ihan oikein. :-))

Mietin sitte ittekin, että mitähän "syyssätä" voisi tarkoittaa. Suomenkieli on siitä erikoinen (erinomainen!) kieli, että voi keksiä itse sanoja, joita toiset saattavat ymmärtääkin, varsinkin siis niin sanottuja onomatopoeettisia sanoja, jotka ilmaisevat ymmärtääkseni ääniä... lorista liristä, kronklata. Itte voi keksii vaikka krunklata, prönklätä, heh, emmää nyt keksi. Mutta noita voi väännellä vähän mielin kielin. Ei muissa kielissä voi!
« Viimeksi muokattu: 13.10.08 - klo:09:23 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #31 : 13.10.08 - klo:09:28 »

Taas pamahti niin, että ikkunat heilahti. [:-/] Eikä tullut edes varoituspiippausta - tuolta räjäytystyömaalta. [:-//]

Siis kohta mä teen valituksen. Se pelästyttää ihan kamalasti, kun tulee kauhee rajäys ennalta aavistamatta. Yleensä tulee kauan kestävä varoituspiippaus ennen paukkua, niin silloin ei pelästy niin kauheesti, mutta viime aikoina ovat jättäneet varoituspiippaukset pois ainakin kymmenen kertaa!
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 653
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #32 : 13.10.08 - klo:09:29 »

Ai syyssätä ei tarkoittanutkaan mitään  :-)) . Mielessäni mietin, että se voisi olla jotain tyhmänä toljaamista, tai sitten jotain ruoan laitton liittyvää  :-))

Kamalia tuollaiset pamaukset. Miten lemmikit siihen suhtautuvat?

Mies tuossa odottelee koneelle pääsyä, joten minä kuuliaisena vaimona luovutan paikkani hänelle.  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 13.10.08 - klo:09:38 kirjoittanut Mesiangervo »
Kirjattu

Elina

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 145
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #33 : 13.10.08 - klo:09:38 »

Mihinkäs Kaijalta on kaikki neidot hukkuneet...?
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #34 : 13.10.08 - klo:09:40 »

Ai syyssätä ei tarkoittanutkaan mitään  :-)) . Mielessäni mietin, että se voisi olla jotain tyhmänä toljaamista, tai sitten jotain ruoan laitton liittyvää  :-))

Kamalia tuollaiset pamaukset. Miten lemmikit siihen suhtautuvat?

Mun mielstä syyssääminen vois olla just jotakin samankaltaista, mitä säkin mietit. Jotakin vähä hullua/turhaa touhuumista tai höseltämistä. ("höseltäminen", tuskin sitäkään löytyisi nykysuomen sanakirjasta... [:-I] :-)) tai en tiiä...) Sitä just tarkoitin sillä, että suomenkielessä voi itte keksiä sanoja, ja toiset saattaa niitä jopa ymmärtää, koska Mesiksen aatokset meni tässäkin samaan suuntaan kuin minun. [:-)]

Mun eläimet ei onneksi ihan kauheesti säiky noita paukkuja, tai kyllä ne hätkähtää samalla lailla kuin minäkin, mutta eivät sentään panikoidu mitenkään ylenpalttisesti, esim. singahtele salamana karkuun tms.

Tai eihän mulla nyt ole kuin Kirsikka, mut siis nuo paukut on kestäneet kaikki nämä vuodet (louhivat kalliota), eikä Osku, Tiitu ja Hilkka-kissakaan mitenkään kauheesti panikoituneet. Gerbuista en tiedä... eiköhän nekin jonkin verran hätkähdä, on nuo paukut sen verran voimakkaita.
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #35 : 13.10.08 - klo:10:26 »

Aamupäivää. [:-)]
Ei ihan aurinkoista enää, pilviä näkyy hiljalleen kertyvän taivaalle. Ei kuitenkaan sada, siispä taas hetkeksi lehtihommiin. Iltapäivällä vesijumppaan.
Moikka ! [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #36 : 13.10.08 - klo:11:05 »

Ajatusten Aamiaisesta:

Ida (3v) oli mummin ja papan kanssa kylpylässä.
Ruokailemaan mennessä hän huomasi pöydällä kyltin,
jossa oli savukkeen kuva ja punainen ruksi sen
päällä.

- Mummi, mitä siinä lukee?
- Kerro sinä mitä siinä lukee?
- En minä osaa lukea!
- Kyllä sinä osaat. Yritä!

- Älkää hyvät ihmiset paukutelko henkseleitänne!

 :-))
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 653
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #37 : 13.10.08 - klo:11:31 »

 :-))
Kirjattu

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #38 : 13.10.08 - klo:11:33 »

Suomenkielessä on kyllä monenlaista kummajaista esim. nukke -sanan monikon genetiivi voi luullakseni olla nukkejen tai nukkien, siis molemmat hyväksyttyjä. Aikansa kun pyörittää jotain sanaa niin sitten se vasta kummalliselta rupeaa tuntumaan.
Sepel taas ei esiinny milloinkaan yksin vaan aina yhdyssanassa.

Hauska tuo lapsen tulkinta edellä.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #39 : 13.10.08 - klo:11:38 »

Suomenkielessä on kyllä monenlaista kummajaista esim. nukke -sanan monikon genetiivi voi luullakseni olla nukkejen tai nukkien, siis molemmat hyväksyttyjä. Aikansa kun pyörittää jotain sanaa niin sitten se vasta kummalliselta rupeaa tuntumaan.
Sepel taas ei esiinny milloinkaan yksin vaan aina yhdyssanassa.

Hauska tuo lapsen tulkinta edellä.

Lapsena yks mun kaveri aina sanoi että leikitäänkö nukilla ja mun mielestä se oli ihan hassua, minä kun olin sitä mieltä että kuuluu sanoa nukeilla. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Liinu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 639
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #40 : 13.10.08 - klo:11:46 »

Tarkistin kirjasta eli tuohon nukke -sanan monikon genetiiviin on kolmaskin hyväksytty muoto eli nukkein (+ nukkejen ja nukkien).
Hyväksyn kohta nukatkin kun näitä pyörittelen  :-)) :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #41 : 13.10.08 - klo:12:11 »

Juu. Mä oon miettinyt tuota myös. Sanon aina "nukkejen", "nukkien" särähtää mun korvaan pahasti, silloin mun mielestä perusmuoto olisi nukka, nukka-nukkien.

Sitten olen miettinyt sanaa "parvi". Täälläkin kun lintuparvista/-parveista puhutaan. Onko monikon genetiivi "parvejen" vai "parvien"? Ja (monikossa) "parvista" vai "parveista"?

Täälläkin oon kumpaakin nähnyt käytettävän... Tällä hetkellä sanoisin "parvien" (mutta toisaalta, sanoisin "parveista" en "parvista"), mutta muistan kun kansakouluaineessa olin kirjoittanut "parvejen", niin opettaja oli alleviivannut sen punakynällä... vissiin se "parvejen" saattais vieläkin tulla. [NUT]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #42 : 13.10.08 - klo:12:16 »

Sitten olen miettinyt sanaa "parvi". Täälläkin kun lintuparvista/-parveista puhutaan. Onko monikon genetiivi "parvejen" vai "parvien"? Ja (monikossa) "parvista" vai "parveista"?

Täälläkin oon kumpaakin nähnyt käytettävän... Tällä hetkellä sanoisin "parvien" (mutta toisaalta, sanoisin "parveista" en "parvista"), mutta muistan kun kansakouluaineessa olin kirjoittanut "parvejen", niin opettaja oli alleviivannut sen punakynällä... vissiin se "parvejen" saattais vieläkin tulla. [NUT]

http://fi.wiktionary.org/wiki/parvi#Taivutus
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #43 : 13.10.08 - klo:12:20 »

Hyvä kielikeskustelu täällä  [:-)]

Itse en lasna osannut sanoa paahdin, vaan siitä vääntäytyi paahatin. Meillä olikin kotona leivänpaahatin eikä mikään paahdin.
Kai miun sisällä on aina asunut pieni savolainen, vaik en savolainen oikeasti olekkaan. Paahatin vois hyvin olla savolainen ilmaisu paahtimelle.

Lemillä on tosi nätti syyspäivä  [:-)] Aurinko paistaa. Pitäis vissiin kohta lähtee valumaan yliopistolle, mutta lattia pitäis vielä luututa ennen sitä.
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 385
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Maanantai 13.10.2008
« Vastaus #44 : 13.10.08 - klo:12:44 »

Mä pistäydyin Tainan työpaikalla kaffeella  [:26] ja pasteijalla.
Nyt pitäisi aloitella töitä. Aika rauhallinen päivä.
 

Sivu luotiin 0.231 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.