Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tilhiä  (Luettu 615 kertaa)

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
Tilhiä
« : 17.10.08 - klo:19:06 »

Tullessani skotikallani ip:llä kotiin huomasin pääni yli lentävän helisten tilhiparven suoraa keskelle pihaa vaahteraan ja pihlajaan.
 Minulle tuli kiire parkkeerata skootteri, rynnätä sisälle, riisua kypärä, asentaa kameraan putki ja rynnätä takaisin pihalle. Muutamia kuvia sain hämärän hyssyssä.
Tilhiparvi oli iso. Vaikea arvioida, mutta helinä oli niin kova, että kypäräni läpi sen kuulin ja skotikan käydessä. Kun aloin vihdoin kuvata ,suurin osa tilhistä oli jo lentänyt muualle.
Olipa kiva nähdä ja kuulla sellaisen tilhiparven heilnää. Aikaisemmin en ole tilhiä kuvannut, joten olen iloinen saamistani kuvista. Tilhiä en kovin usein ole muutenkaan nähnyt.
Viimeisessä Luonto-lehdessä arvailtiin, että tilhi tulee olemaan taantuva laji ilmaston muutoksen myötä. Joten sitä iloisempi olin tuosta helisijäparvesta.
Miten te muut olette tavanneet tilhiä ?
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
Vs: Tilhiä
« Vastaus #1 : 17.10.08 - klo:19:21 »

Tilhiä on tänä vuonna liikkeellä runsaasti. Itse olen nähnyt tilhiä pihlajissa, omenapuissa, erilaisten muiden puiden latvoissa ja lennossa. Suurin parvi, jonka olen nähnyt, sisälsi n. 50 tilheä.  [:-)]

Myös rastaita on liikkeellä. Lauttasaaressa näin n. 100 yks. parven. Suurin osa linnuista oli räksiä. [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 17.10.08 - klo:19:23 »

Meille eivät tilhet juurikaan poikkeile. En muista, koska olisin nähnyt.
Kirjattu

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #3 : 17.10.08 - klo:19:28 »

Pieniä parvia on toisinaan näkynyt, mutta ei mitenkään kovin paljon. [:-)]

Hieno havainto Ikalla!  [:5]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #4 : 17.10.08 - klo:23:58 »

Meillä oli juuri tosi ISO parvi joka eilen aamulla tyhjensi kaksi täydessä
marjalastissa olevaa pihlajaa "kädenkäänteessä"  [:-DD]
Helinä oli tosi kuuluvaa.
Meillä käy joka syksy tilhet ohikulkumatkallaan tyhjentämässä nämä pihlajat.

Ihana niitä on katsella. Hieman harmittaa kun toivoin että jättäisivät muutaman tertun mustarastaalle joka on jo käynyt niitä maistelemassa.
Vaan eipä jäänyt marjan marjaa.
Toivottavasti mustis osaa lähteä etelään päin. Mutta epäilen. Nyt jo monen monta
talvea viettänyt tässä pihapiirissä ja ympäristössä.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #5 : 18.10.08 - klo:00:04 »

Onhan nuita töyhtöpäitä liuvvannut tuossa pihilajan ympärillä, vaan ei oo oikein punamarjat maistuneet, liekö happamia, sano. Räksät niitä harventaa. Niitä marjoja. Kirkolla oli 50-päinen tokka. Niitä tilhijä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #6 : 18.10.08 - klo:07:07 »

Eipä ole tilhiä näkynyt ei. Se on mun pihassa melkoisen harvinainen. talvella joskus on käynyt 1-2 yksilöä syömässä rusinoita, joita oon laittanut mustarastaalle. Yksi vakituinen mustarastas jää tänne aina talveksi, tai kaksi, naaras-mustis käy harvakseltaan, mutta tää mun Kökö käy monta kertaa päivässä joka päivä. [:-)] Toivottavasti Kökö taas tulee, saapuu aina vasta suunnilleen pakkasten ja lumien aikaan.

Mutta sain mä pihapinnan tilhestä, otin kuvan KAAAAAKANA, hyvin kaakana puun latvassa olevista linnuista, ihan muutama vaan. Vasta koneella, kuvasta, se varmistui tilheksi. Pihaan eivät tulleet.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 18.10.08 - klo:09:31 »

Tää on nyt taas ohi aiheen, mutta meillä on koko syksyn käynyt 3-4 mustarastasta (samaan aikaan) pihassa. Ilmeisesti poikue.
Kirjattu

birdy

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 18.10.08 - klo:18:54 »

Mutta sain mä pihapinnan tilhestä, otin kuvan KAAAAAKANA, hyvin kaakana puun latvassa olevista linnuista, ihan muutama vaan. Vasta koneella, kuvasta, se varmistui tilheksi. Pihaan eivät tulleet.

Tänään täällä Tukholmassa myös tämän syksyn ensimmäiset pihalla havaitut tilhet.
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #9 : 18.10.08 - klo:19:50 »

Täälläpäin isoja parvia ja tilhihavaintoja miltei päivittäin työmatkallani.
Suurin parvi nähtiin eräällä luontopolulla 15. päivä epäonnisen kashmirinuunilinnun hakureissulta. Parvessa oli ainakin 140 tilheä.
Työmatkalla yhdellä muutaman sadan metrin tieosuudella laskin viimeviikolla 90 tilheä.
Työpaikkani lähellä olevassa koristeomenapuussa ruokaili useamman päivän ajan 20-30, jopa 40 tilheä!

Mutta pihasta käsin en ole nähnyt tahi kuullut yhtään tilheä. Kyllä pitäisi. Vaikka pihlajanmarjat on jo syöty, niin ylilentäviä kyllä pitäisi näkyä! Ehkä lähipäivinä. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

iihoo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vesitornin vaksi
    • Omia otoksia
« Vastaus #10 : 19.10.08 - klo:00:08 »

Joo siis aika aikasin on ollu tilhiä etelässä. Meidän kerrostalon pihasta rastaat (räkätti-, musta-, punakylki- ja laulu) kerkis hotasta pihlajat tyhjiksi marjoista ennenkuin tilhet tuli. Nyt niitä pyörii tuossa parvina. Ihan lähellä tien ja junaradan vieressä olisi täysin koskemattomia pihlajia punaisenaan marjoista. Lehdetkin jo varisseet. Ei kelpaa. Sama ilmiö muuallakin täällä vilkkaampien teiden varsilla. Marjoja olisi mutta eikö ne uskalla tulla syömään liikenteen vuoksi?

Tulipahan nyt kuitenkin parvekkeen puolelta 16. pihagrillinkoivunlatvapinna.

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #11 : 19.10.08 - klo:00:13 »

Hieno kuva tilhistä  [:-)]

Upeita tilhi havaintoja  [:5]  [:-)] [:-)]

Itse en ole vielä tänä syksynä nähnyt yhtään tilheä  [:-(]
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #12 : 19.10.08 - klo:09:14 »

Hieno kuva tilhistä! [KIPPIS] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 19.10.08 - klo:09:18 »

Ihanan valoisa kuva. Kahdella hauska punkkaritöyhtö  :-))
Kirjattu

Töyhtis

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Hämeen hidas
« Vastaus #14 : 19.10.08 - klo:09:31 »

Eilen näin noin 60 tilhen parven. Tulivat hetkeksi istuskelemaan niihin puihin, joiden alla satuin olemaan pienen lammikon rannalla. Mukavaa helinää pitävät töyhtöpäät  :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.249 sekunnissa. 26 kyselyä tietokannasta.