Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Miehisempiä askareita  (Luettu 1408 kertaa)

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
Vs: Miehisempiä askareita
« Vastaus #45 : 20.11.08 - klo:01:42 »

Kysyt noista pikkuhommista,, se oli jotain 60- luvun puolella, kun olin paperitehtaan korjaamolla sorvaajana.
Mittarikorjaamolta toivat ihan isolle paperille piirretyn osan kuvan, mutta mitat oli todella pieniä.

En tarkkaan enään muista, mutta ensimmäinen noista meni hukkaan, toinen pilalle ja seuraavat kaksi onnistu.
Jotain mittalaitteen osia ne oli ja pieniä, että olis kynnenalle mahtuneet tai roskaksi silmään. [NUT]

Tuohon aikaan korjaamo muistutti joulupukinverstasta, siellä oli miehiä paljon ja kaikki tehtiin itse... jopa joululahjat. :-))

Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #46 : 20.11.08 - klo:09:34 »

Mutusen mittalaitteen osat kuulostavat ihan samanlaisilta kuin minun työpaikassa pienimmät hommat. Pienin mitä minulta on kysytty oli silmälasin sangan ruuvi  :-)) En tosin alkanut tekemään, koska niitä sentään saa asiantuntevalta optikolta muutaman euron (tai silloin markan) hintaan. Kyseessä siis ei ollut työnantajan pyyntö vaan kollegan, joka ei nähnyt tehdä ruuvia itse, koska ne rillithän siis oli rikki  :-))  Mutta siis sitä kokoluokkaa oli pienimmät hommat ihan työnantajankin puolelta [:-)]
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Punarinta(Pettirosso)

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 20.11.08 - klo:16:49 »

Kiitos Mutunen vastauksesta.Jotain ton tyyppistä ajattelinkin  :-))
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #48 : 20.11.08 - klo:17:16 »

Täältähän löytyy upeita käsityöntaitoja :-O  Mieheisiä ja vähemmän miehisiä (ullul) [:-)]  Tuollaisten teko voisi kiinnostaa minuakin  [:-)] sitten joskus...
Kirjattu

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 22.11.08 - klo:03:18 »

Noista kelloistasi " Ullu ". 

Ensinnäkin.... kelloihin liittymätöntä... kynttiläsammutimeen teitkö painosorvamalla tuon kuppiosan vaikko peräti rässillä puristamalla muotissa.  Valmistitko työkalut...tuskin noita valmiina löyty.

Muutamia kellotaustoja olen tehnyt tuttaville lahjoiksi minäkin.
Vannesahan kaapissa näyttäs oleven muutama puinen keskeneräinen, nuo tuskin valmistuu koskaan... tiiä sitten, vaikka tarvetta...

Kaakelilaatasta, paistinpannusta, vellilautasesta, laattakivestä, lasilevystä, romuraudasta, Anglian pölykapselista. sammaloituneesta honkaulaudasta joka on peräisin ladonseinästä ... muttamat taustat olen tehnyt peräti koivusta sorvaamalla.... itseasiassa mahdollisuuksia on loputtomasti.

Pääsääntöisesti tuo touhu ei kannata, kun valmiita kelloja kuorineen saa koneistoa halvemmalla, mutta jos haluaa jotain erikoista / omaperäistä, niin sitten.

Kellonkoneistot ei ole hinnakiroissa, mutta yhdestä asiasta varoitan, ei pidä tänne pohjoiselle pallonpuoliskolle hankki koneistoa, joka täsmää aikansa Brysselistä radiotaajuuksien avulla. Se on sattumaa jos pelaa.
Eräs kelloistani halusi olla kesät talvet erittäin tarkasti Ruotsin ajassa,...höh.  Noista ei ole yhtäkään kuvaa...

Vielä tämä..vanhat sammaloituneet / honkauneet ladonseinälaudat ja lumiaidat on pohjoisessa arvotavaraa, näistä valmistetaan matkamuistoesineitä myötäväksi euroopan turisteille ryöstöhinnalla.
Jos tiedossasi on tällaista puolilahoa sammaloitunutta lautaa, niin otappa talteen vintin orrelle, ennekuin luonto ottaa omansa.
Keksit kyllä mitä noista valmistat.. :-))
« Viimeksi muokattu: 22.11.08 - klo:03:26 kirjoittanut Mutunen »
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 22.11.08 - klo:10:32 »

Noista kelloistasi " Ullu ". 

Ensinnäkin.... kelloihin liittymätöntä... kynttiläsammutimeen teitkö painosorvamalla tuon kuppiosan vaikko peräti rässillä puristamalla muotissa.  Valmistitko työkalut...tuskin noita valmiina löyty.

Juu, ei taida löytyä ihan valmiina. Tein nuo sillä tavalla, että ensin sorvasin muotit ja tein levystä sopivia lätkiä. Sitten vaan prässillä muotoon. Hitsin vitsit kun tuo skanneri toimisi. Noista tekovaiheista on erittäin tarkat kuvat ja kuvaukset, sillä tosiaan tuo oli opiskelujen lopputyö eli dokumentointi oli iso osa hommaa.

Lainaus
Muutamia kellotaustoja olen tehnyt tuttaville lahjoiksi minäkin.
Vannesahan kaapissa näyttäs oleven muutama puinen keskeneräinen, nuo tuskin valmistuu koskaan... tiiä sitten, vaikka tarvetta...

Eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka joskus vileä innostut tekemään valmiiksi [:-)]

Lainaus
Kaakelilaatasta, paistinpannusta, vellilautasesta, laattakivestä, lasilevystä, romuraudasta, Anglian pölykapselista. sammaloituneesta honkaulaudasta joka on peräisin ladonseinästä ... muttamat taustat olen tehnyt peräti koivusta sorvaamalla.... itseasiassa mahdollisuuksia on loputtomasti.

Totta. Itse en ole noiden lisäksi kovin montaa kelloa tehnyt, ei vaan jotenkaan ole minun intohimoni, mutta mahdollisuuksia on tosiaan vaikka kuinka ja paljon [:-)]

Lainaus
Pääsääntöisesti tuo touhu ei kannata, kun valmiita kelloja kuorineen saa koneistoa halvemmalla, mutta jos haluaa jotain erikoista / omaperäistä, niin sitten.

Mikään käsityö ei kannata, jos rahaa ajatteleen, mutta eipä se ole se pointti.

Nytkin olen lähdössä juuri tekemään ystävien kanssa joulukoristeita. Materiaalit (kuparilankaa ja lasihelmiä) maksavat jo materiaaleina vähintään tuplaten sen mitä maksaisi vastaavat koristeet kaupasta ostettuina. Mutta, mutta... en siltikään osta valmiita koristeita. Ne ei vaan ole sama  [:-)]

Lainaus
Kellonkoneistot ei ole hinnakiroissa, mutta yhdestä asiasta varoitan, ei pidä tänne pohjoiselle pallonpuoliskolle hankki koneistoa, joka täsmää aikansa Brysselistä radiotaajuuksien avulla. Se on sattumaa jos pelaa.
Eräs kelloistani halusi olla kesät talvet erittäin tarkasti Ruotsin ajassa,...höh.  Noista ei ole yhtäkään kuvaa...

Vai semmoisia kokemuksia sinulla! Höh! Hinnat on tosiaan tulleet alas, olivat joskus hinnoissaan, ainakin vähän laadukkaammat. Hyvä kun varoitit noista itseskseen ajassa - itse valitsemassaan sellaisessa - pysyvistä.

Lainaus
Vielä tämä..vanhat sammaloituneet / honkauneet ladonseinälaudat ja lumiaidat on pohjoisessa arvotavaraa, näistä valmistetaan matkamuistoesineitä myötäväksi euroopan turisteille ryöstöhinnalla.
Jos tiedossasi on tällaista puolilahoa sammaloitunutta lautaa, niin otappa talteen vintin orrelle, ennekuin luonto ottaa omansa.
Keksit kyllä mitä noista valmistat.. :-))

Juu, minulla on paha tapa jemmata kaikkia materiaaleja käytettäväksi sitten joskus. Niitä sitten kertyy. Ja kun käsitöitä tulee tehtyä laidasta laitaan, niin joka paikka pursuaa jotain rompetta, josta voisi joskus tehdä jotain   :-))

Mutta nyt valmistautumaan. Olen ihan innoissani kun pääsen hipelöimään helmiä ja vääntämään rautalankaa. Tuo helmikoruinnostus on muuten tuonut mukavasti metallitöitä lähemmäs naispuolisia käsityönharrastajia. On kiva katsoa kun moni on ottanut pihdit käteensä vähän empien, mutta kohta käyttelee niitä jo kuin vanha tekijä. Moni on aloittanut helmikoruista ja siitä päätynyt tekemään esimerkiksi hopeaketjuja..
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #51 : 07.12.08 - klo:14:53 »

Tervehdystä kaikille ja hyvää pikkujoulujen aikaa.

Herättelen näitä askatrelujuttuja, ettei otsikko hautautuisi palstan unholaan.

Joulunalus on kiireitä ja vähemmän tärkeitä kiireitä täynnä, mutta savidreijajuttukin on edennyt senverta, että ensimmäinen kuva siitä on jo otettu.

Kuvan tuosta lähetän katseltavaksi, vaikka siitä montakin asiaa vielä puuttuu.
Tuo tulee pyörimään sähkömottorilla, siitä tulee melko painava, sillä vauhtipyöräkin painaa jo 35 kiloa ja
rattaat tulee alle, jotta sottasimmat jutut voi tehdä kesäaikana pihalla.

Savipussit ja lasite on postin toimittamana tullut ja jos suinkin, niin päästään tytön kanssa testaamaan... kiireeksi menee.
Monenlaisia ideoita pyörii päässä.... jos ne suinkin lähtis onnistuun... kuvia laitan kummasteltavaksi sitämukaan, kun jotain valmista.

Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #52 : 07.12.08 - klo:15:47 »

Pyörivätkö ideat päässä samalla vauhdilla kuin vauhtipyörä?  :-)) :-)) :-)) [:-DD]
Kirjattu

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #53 : 07.12.08 - klo:23:51 »

Vauhtipyörä ei kovin lujaa pyöri, päästä en tiedä.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.053 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.