Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vaistoaako eläin sairauden?  (Luettu 453 kertaa)

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
Vaistoaako eläin sairauden?
« : 23.11.08 - klo:14:40 »

Erään kerrostalossa asuvan tuttavani yläkerrassa asuu iäkäs rouva, joka sairastaa dementiaa. Nyt tämän rouvan kohta 15-vuotias kissa on alkanut vierastamaan omistajaansa. Vaistoaako kissa sairauden? Toinen syy tähän vierastamiseen voi olla se, että rouva ei välttämättä muista ruokkia kissaansa. Sinäänsä kissalla ei ole huolta, sillä on talossa monta paikkaa, johon se pääsee syömään. Ja jos tämä ruova joutuu vaikka vanhainkotiin, niin kissalla on asuinpaikka samassa talossa asuvan henkilön luona.
Mutta siis vaistoaako kissa tai eläin ylipäätänsä sairauden? [?]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Vaistoaako eläin sairauden?
« Vastaus #1 : 23.11.08 - klo:14:51 »

Voi olla että vaistoaa, ja tässä tapauksessa voi olla niin että rouvan käyttäyminen on muuttunut ja siksi kissakin vierastaa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #2 : 23.11.08 - klo:14:53 »

Kyllä varmaan vaistoaa. Omistajan luonne ja käyttäytyminen on muuttunut demetian vuoksi ja kissa toki huomaa sen. Meidän koirakin suhtautuu tätiini erilailla kuin ennen, varovammin.
Telkkarissa olen nähnyt ohjelmia, joissa kerrotaan eläimen vaistoavan esim tulevan sairaskohtauksen.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 23.11.08 - klo:14:54 »

Samaa mieltä Jarmon ja Iipan kanssa. Ainakin koira vaistoaa samassa taloudessa olevan toisen koiran sairauden. Esimerkki tästä. Yhdessä talossa oli kaksi uroskoiraa, samaa rotua. Vanhempi oli johtaja. Kun tämä vanhempi koira alkoi sairastella, niin nuorempi alkoi käydä hyökkääväksi. Siis ihan ilmeisesti haki itselleen johtajan paikkaa, kun tiesi, että toinen ei pysty vastaamaan hyökkäyksiin. Siis mielestäni eläin kyllä vaistoaa niin lajitoverin kuin ihmisenkin sairauden.
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #4 : 23.11.08 - klo:16:03 »

Meillä on ollut aivan samankaltainen tilanne kuin Mesiangervo kertoi.Nuorempi koirani muuttui.. vanhempaa sairasta koiraani kohtaan tosi agressiiviseksi,ja yritti ottaa itselleen vallan.Että tässä suhteessa ainakin uskon koiran vaistoavan toisen sairastumisen ja heikentymisen.
Ja kun itse olin sairaalassa nyt kesällä ja sieltä kotiuduttuani..nykyinen Vera koirani..oli kaiken aikaa sängyssä vieressäni ja tosi apaattinen..ei olisi ulos halunnut lähteä millään.Kantoi lelujaan minun eteeni,ja nuoli kaiken aikaa jostain kohtaa ikäänkuin hoitaakseen eli tulin siiihen tulokseen,että Vera tajusi minun olevan kipeä.
Nyt kun olen "terveen kirjoissa" [:-)] hmm...tälläistä ei tapahdu..

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #5 : 23.11.08 - klo:19:17 »

Kyllä varmasti vaistoaa, niin toisen eläimen kuin ihmisenkin sairauden.
Minulla on kokemusta kolmesta kissasta. Meidän Sulo-herra, joka oli koko Maailmankaikkeuden kuningas aikoinaan, tuli vanhaksi kuten kaikki. Mutta toisten kissojen suhtautuminen siihen muuttui. Hän sai suoraan sanottuna toisilta turpiinsa, vaikka kokonsa puolesta olisi voinut rökittää koko sakin.
Samoin kävi Riesalle ja sitten Pikku-Piulle. Kaikkia alettiin rökittää!

Ja jos itse olen murheellinen, itken, niin kyllä lohduttajia löytyy. Arvokin tulee aina katsomaan aivan ihmeissään, että tuo ole mummin normaalia käytöstä.

Kyllä ne vaistoavat ja myös sen näyttävät.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 23.11.08 - klo:19:52 »

Toki vaistoaa.
Minulla on Telkkisen tapainen kokemus edellisen koirani kanssa, hoiti ja huolehti minusta kun olin kipeä.
Samoin kun olin surullinen tuli lohduttaan, hän oli tyttökoira johtuiko siitä?
Nykyinen poika nimittäin ei vaistoa surua tai kipua.
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #7 : 29.11.08 - klo:13:39 »

Kyllähän eläimet ilmiselvästi vaistoavat sairauden. Ja tuossa dementiajutussa on varmaankin niin, kuin Jarmo sanoikin, omistajan käytös on muuttunut.
Luin kerran jostain jutun, jossa sanottiin koirien "haistavan" mm. syövän. On ollut tapauksia, että koira nuolee usein kohtaa, johon syöpä on ilmaantunut.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #8 : 29.11.08 - klo:16:40 »

Kiitos tiedoista. Tämä kissa on kyllä aivan ihana. Se seuraa joka paikkaan ja on hengessä mukana. Se on ihan erilainen kuin muut tuntemani kissat. Kukaan muu tuntemani kissa ei seuraa perässä ja pidä seuraa. Se on itsenäinen, mutta kuitenkin seurallinen. Alkujaan se on villikissa.  [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #9 : 29.11.08 - klo:20:40 »

Mä en usko, että kissa mitenkään erityisemmin osaisi vaistota sairautta.
Se vaistoaa taikka huomaa pikemminkin muutokset ympäristössä, ja tavallisesta poikkeavia rutiineja, käyttäytyy sen mukaan.
Mun edellinen vanha kisu tuli mua lohduttamaan, kun olin surullisella mielellä, se puski ja kehräsi minua vasten ja jäi viereeni. Tuo vaisto tai oppima tuli esille sen mielestä poikkeavassa tilanteessa.
Arvelen, että koira huomaa kissaa herkemmin omistajansa tavallisuudesta poikkeavan olotilan.

Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 06.02.09 - klo:02:07 »

Pari päivää ennenkuin sain flunssan niin koiramme nuoli mua ihan hullun lailla.
Varmaan se jotain vastosi.
Kirjattu

Ikka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 06.02.09 - klo:21:31 »

Luin  tosikertomuksen miehestä, joka lähti koiransa kanssa tavanomaiselle lenkille. Yleensä koira lähti innolla, mutta tällä kertaa ei ollutkaan yhtään innostunut, vaan vastusteli lenkille lähtöä. Menivät kuitenkin vähän matkaa. Mies alkoi voida huonosti ja kääntyi takaisin sisälle. Lyyhistyi lattialle. Koira ryntäsi hakemaan puhelimen ja asetti sen miehen rinnalle. Mies oli vielä niin tajuissan , että pystyi soittamaan ambulanssin. JA TOIPUI KOIRAN VIISAAN TOIMINNAN ANSIOSTA.
Aliarvioimme eläimiä. Ne ovat viisaita ja älykkäitä.

Ps. Koiria koulutetaan myös diabeetikoille ja epileptikoille varoittamaan liian alhaisesta verensokerista tai kohtauksen tulosta. Tämä tapahtuu muistaakseni jenkkilässä. Jne.
« Viimeksi muokattu: 06.02.09 - klo:21:35 kirjoittanut Ikka »
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #12 : 13.02.09 - klo:15:26 »

Tästä aiheesta oli muuten eilen Priima nimisessä ohjelmassa. Jossain päin maailmaa tutkitaan ihan tieteellisesti että voisivatko koirat haistaa esim. syöpäkasvaimia. Oli ihan mielenkiintoinen juttu.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #13 : 13.02.09 - klo:16:02 »

Oon lukenut, että koiran hajuaisti on 5000 kertaa parempi kuin ihmisen. Ja, että esim. "pelko haisee", että koira aavistaa pelon ihan esim. ihmisen hajusta.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.063 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.