Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Nilkkamurtumani PÄIVÄKIRJA ajalla 23.11-  (Luettu 6324 kertaa)

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Nilkkamurtumani PÄIVÄKIRJA ajalla 23.11-
« Vastaus #255 : 21.12.08 - klo:18:46 »

Hee-eeeii.

Tuli kysymys että kuikna nopeasti saitte nilkan liikkumaan normaalisti, eli venytettyä akillesjännettä normaaliin liikkuvuuteen, siis te kohtalotoverit? Itse olen liikutellut sitä kipsin sisällä, sen rajoissa eestaa. Kipsin kun on ottanut pois suihkutuksen ajaksi niin onpa nilkka aika tönkkö. Yritin silloinkin varovasti liikutella sitä eestaa jos se siitä vetreytyisi jolloinkin normaaliksi.

Kiitos
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #256 : 22.12.08 - klo:07:55 »

Siihen kuluu kyllä aikaa aika kauan. Ei siihen osaa mitään aikarajaa määritellä, kun ollaan niin yksilöitä tuossa paranemisprosessissakin. Mutta mun ohje olis  liikuntaa, venyttelyä , venyttelyä ja venyttelyä mahdollisimman paljon.  [:-)]
Tosin mulla ei ollut tuollaista avattavaa kipsiä, niin jalka oli sen seitsemän viikkoa siellä jäykkänä ja olikin sitten ihan tönkkö muutaman viikon ennenkuin alkoi ,iikkumaan edes vähän.  [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #257 : 22.12.08 - klo:11:06 »

OK, kiitos, sitä tulee varmaan aika araksi liikuttelemaan aluksi mutta kyllähän se venyy hiukkasen kipsin sisällläkin. Tänään sitten alkaa viikko puolivarauksella. Ottelen kyllä kipsiä pois ainakin kerran päivässä ja venyttelen akillesjännettä niin kuin vain osaan ja järki ja nilkka antaa periksi. Yksi sairaalatuttu sanoi että jos kävelee vain yhden kepin kanssa niin sille oli annettu neuvoksi pitää se oikeassa kädessä, eli terveen jalan puolella. Mä en oikein tajua miten se sitten tukisi vasenta jalkaa [NUT] No, mulle noilla kepeillä keikkuminen on ollut koko tämän ajan vaikeata kun olen epävarma ja saatan keikahtaa tai tehdä vikaliikkeen. Mä taidan istua pyörätuolissa ja "kävellä" sillä edelleenkin. Keittokomerossa sitten seistään ja WC:ssä ja parvisängyn alla, on tuki lähellä jos meinaa horjahtaa. Eilen meinasin kaatua WC:ssä onneki sain ajoissa kiinni oven karmista, olisi ollut karmeeta! [:67] Tuli heti mieleen -murun- kaatuminen [:-(] varmaann oli kamala tunne.

ps. aikoinaan yksi tuttuni mursi nilkkansa ja hänellä oli kipsikipsi koko 6 vkon ajan. Kun se otettiin pois niin jalka oli kuihtunut ohut ruikula ja ihan sininen, tuttuni pyörtyi sen nähdessään. Varmaan tuntui että ei tuosta jalkaa tule. Tosi sokkihoitoa!
« Viimeksi muokattu: 22.12.08 - klo:11:10 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #258 : 22.12.08 - klo:11:09 »

Jos tai kun keppi on terveen jalan puolella voit kallistaa painoa terveemmälle puolelle jolloin kipeälle jalalle tulee vähemmin painoa, varovasti vaan sisälläkin, matonreunat kynnykset ym saattavat yllättää
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #259 : 22.12.08 - klo:11:13 »

Aha, siinä sen juju. Matot rullattu pois jo alussa joten niistä ei ole pelkoa kompastella [:-)]
Varmaan kysyy taitoa harjoitella kepin kanssa, mä kyllä luulen että kaksi keppiä on mulle sopiva määrä. Jos sitten ensiviikolla kokeilisi kantaako koipi ilman keppejä (sisällä) kun pitäisi voida varata jalalla koko painolla. Onnneksi olen laihtunut reippaasti, sekin helpottaa jalkaparkaa :-))
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #260 : 22.12.08 - klo:11:15 »

Parempi käyttää kahta keppiä jos yhdellä tuntuu vaikealta, saahan kahdella kepilläkin vähäsen painoa kipeämmälle jalalle ja tasapaino pysyy helpommin
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #261 : 22.12.08 - klo:15:34 »

Tsemppiä Marlelle! Ei ole kyllä helppoa elämä, kun on jalka kipsissä  [:-(]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #262 : 22.12.08 - klo:18:15 »

Marle, etkö sinä vieläkään syö kunnolla jos laihdut edelleen?
Eikö sekin tee olon huteraksi kun et syö  [:-I]
Ole varovainen keppines että ilman, kaatuminen nyt  [:´(]
Tsemppiä edelleen
 [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #263 : 22.12.08 - klo:18:57 »

Kyllä täällä jo ruoka maistuu ja suklaa: Fazerin sisinen with lontoonrae [:-)]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #264 : 22.12.08 - klo:22:28 »

Kyllä täällä jo ruoka maistuu ja suklaa: Fazerin sisinen with lontoonrae [:-)]

Hyvä, kuulostat ihan terveeltä kun fazerin sininen maistuu  [KIPPIS]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #265 : 23.12.08 - klo:15:31 »

Saankin varata jalalla enemmän kuin luulin. Onneksi tuli mieleen pyytää ystävän apua ottamaan vaaan esiin niin tuli testattua paljonko on kun varaa jalalla 50 %, eli aika reippaasti saa sille varata jos laittaa jalan painoksi puolet omasta painosta eli hiukka yli 32 kiloa, kepit ovat hyvä apu. Nyt sitten alan liikuskella niillä enemmän, kun on tukevampi ote jalassa lattialla. Toivottavasti ei mene överiksi. Ehkä se painokin edesauttaa jalan paranemista ja luutumista [:-)]  Tuntui tosi hyvältä kun m e l k e i n meno oli kuin kävelyä! Sauvoilla tietty mulle huterampaa, eli joissakin tilanteissa, käännöksissä esim. oltava tarkkana että en sotkeudu niihin [:67]
Olenko laskenut/ymmärtänyt oikein tuon varaamispainon [:-I] Pliis, tel mii [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #266 : 23.12.08 - klo:16:00 »

Jos Marle painaa 64 kiloa niin 50% siitä on 32 kiloa, hankalahan sitä on liikkuessa tarkkaan joka askeleella tietää kuinka paljon painoa jalalla on, voisi olettaa että varaus ja liikkuminen kivun mukaan, niin että kipua ei tunnu.
Jos vähänkin epäröintiä niin sitten aina soitto ja varmistus hoitohenkilökunnalta [:-)]
jos ulos menee ja kääntyy keppien pohjaan piikit on sitten katsottava että piikit pysyvät kunnolla esillä eivätkä käänny yllättäen sivuun.

Paranemisia [:-)]
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #267 : 23.12.08 - klo:16:21 »

Hienoa kun Marle alat toipua noin. Varmasti liikkuminen auttaa toipumiseen ja kuten Jarmo sanoi, tuntemuksen mukaan. Eiköhän se ole melko hyvä mittari, siis ellei kipua, niin ok. [:-)]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #268 : 23.12.08 - klo:16:31 »

Hienoa lukea, että joka päivä olet parempaan päin menossa. Hissun kissun hiljalleen.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #269 : 23.12.08 - klo:16:49 »

Ei ole miun nilkkain mutta saman suuntaisesti korjattu.
Eli tuo pitkä ruuvi otetaan pois helmikuussa ja nilkassa mulla
on tuossa vasemalla puolella joss kuvassa ruuveja, levy, sen alla kun luu taisi olla se pirstaleinen. Sekin saatetaan ottaa pois. Jokseenkin tuollainen on mun nilkka nyt sisältä.
En tiedä onko oikeanpuolimmainen levy yhtä pitkä mutta siellä se on.

Kirjattu

Sivu luotiin 0.276 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.