Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Jouluvalmisteluja  (Luettu 3440 kertaa)

terttukaarina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 374
  • Oulun lääni
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #90 : 18.12.08 - klo:22:41 »

Minun pitikin kysyä, että millaisia ne piparipullat ovat. Nyt se selvisi.
Taidanpa minäkin tehdä niitä, kun nyt on sitä piparitaikinaakin.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #91 : 18.12.08 - klo:22:52 »

 :-)) On täällä lanttu-punajuuri-porkkanasäkit eteisessä  odottamassa   :-))

Samassa tilassa on Linnuille ja Oraville jouluruokaa,
avaamattomat säkit auringonkukansiemeniä 25 kg ja pähkinöitä 25 kg   :-))
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Evis

  • Vieras
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #92 : 19.12.08 - klo:01:59 »

Oi miten paljon olette jo puuhastelleet.  [:-)]  Minä kyllä tässsä jouluruoan valmistamisessa kuulun sarjaan ostan valmiina kaupasta ja sitten niihin vähän makuja lisäilen voita, kermaa ja mausteita.  [:-P] [:-I]
Kinkku taitaa olla ainut paistettava ja no torttuja sitten tarpeen mukaan valmiita pakasteesta  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #93 : 19.12.08 - klo:09:36 »

Uskon, että varmasti nuo äitien tekemät laatikot ovat varmaan parempiakin kuin itse tekemäni.

Minä taas uskon vakaasti että omatekemät on aina parempia. Ja nykyäänhän esimerkiksi lanttulaatikko on tosi helppo tehdä valmiista soseesta, pakkauksessahan on ohjekin. Eikä se ole yhtään sen hitaampaa kuin se että ostaa valmiin lanttulaatikon ja siihen sitten lisäilee kermaa ja muuta tykötarvetta. Suurin työhän lanttulaatikossa on lanttujen kuoriminen, keittäminen ja soseuttaminen, siihen minäkään en enää ryhdy koska kaupasta saa valmista tikutonta sosetta. Mutta kaupan imelletty perunalaatikko ei ole oikein mistään kotoisin, paistettua perunamuusia sanoisin :-)). Ja tosiaan se ihana tuoksu mikä tulee uunista kun laatikot siellä muhii.
Mutta toki jokainen tekee niinkuin itselleen parhaaksi katsoo, en tässä nyt tarkoita sormi pystyssä mitään sanoa [:-DD]

Tänään lähdetään Pertunmaalle pitkästä aikaa ja tarkoitus olisi siivoilla ja leipoa. (Ja maistella onko sahti hyvää :-)) )
Kaupasta meinaan tänään ostaa kinkun ja oikeastaan kaiken muunkin minkä voi ostaa jo nyt. Sitten aatonaattona haen vain sellaiset viimetipan jutut mitä ei vielä voi hankkia, kuten maidot ja kuohukermat ym.

Onpas se joulu lähellä! [:-)]

« Viimeksi muokattu: 19.12.08 - klo:11:00 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jaska

  • Vieras
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #94 : 19.12.08 - klo:10:24 »

Kukin taaplaa tyylillään ! Mulle on jäänyt mieleen rättiväsynyt ja itkuinen työssäkäyvä perheenäiti, joka vuosittain rääkkäsi itsensä näännyksiin ennen joulua, jotta kaikki olisi ollut niinkuin pitääkin...( = äitini )
Itse olen toiminut parhaaksi katsomallani tavalla.  [:-I]
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #95 : 19.12.08 - klo:10:30 »

Kukin taaplaa tyylillään ! Mulle on jäänyt mieleen rättiväsynyt ja itkuinen työssäkäyvä perheenäiti, joka vuosittain rääkkäsi itsensä näännyksiin ennen joulua, jotta kaikki olisi ollut niinkuin pitääkin...( = äitini )


Kuulostaa tutulta. Meinaan meidän äiti oli samaa sorttia. Hillitön siivous, jouluksi puhtaat verhot ja matot. Siihen aikaan KAIKKI ruoat piti tehdä alusta asti itse, kun ei ollut valmiita. Lisäksi kukkakaupassa oli vuoden kovin sesonki jouluna. Monenakohan vuonna äiti ja isä nukahtivat sohvalle saunan ja ruoan jälkeen?  [:-I]
Nuoruudessa mä pääsin myös kukkakauppaan joulun alla avuksi. Siellä oltiin tyyliin yöllä yhteen, sitten ajettiin kotiin ja aamulla ennen yhdeksää takaisin. Hässäkän, istutusten ja kukkavientien lisäksi stressi siitä, että loppuuko kukat kesken tai jääkö niitä liikaa.

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #96 : 19.12.08 - klo:12:31 »

 :-))  vaikka mulla onkin noi juuressäkit eteisessä, tuskin niistä tulee Jouluksi mitään laatikoita   [:-I]

Voi, lapsuuteni ajoilta muistan myös, miten keittiönkaapit siivottiin Jouluksi  ja hyllyille piti uudet hyllypaperit vaihtaa. Kaikki petivaatteet ja osa huonekaluistakin raahattiin ulos, aina oli tarjolla raikasta puhdasta pakkaslunta  :-O

Aikuisiän Jouluni ovat olleet yhtä mylläkkää, usein työssä ja kaikenmaailman asioiden ja tapahtumien yhteensovittamista  [:-I]

Nyt mun tarttee priodisoida  [:65]   otankin lorvipäivän, häivyn täältä kodin joulusesongista pääkaupungin hälinään.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #97 : 19.12.08 - klo:13:31 »

:-)) 
Nyt mun tarttee priodisoida  [:65]   otankin lorvipäivän, häivyn täältä kodin joulusesongista pääkaupungin hälinään.

Taidan minäkin sinne pääkaupunkiin suunnistaa jouluna, mutta en suinkaa hälinään. Tai sittenkin, lasten kanssa riittää aikamoista vilinää! [:-DD]
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #98 : 19.12.08 - klo:13:37 »

Nuorempana minäkin tein kaikki itse ja suursiivo ennen joulua ja toinen kun kuusen kantoi pihalle  [:-DD]
Aika aikaansa kutakin sanoi pässikin, nyt pärjään ihmeesti vähemmällä.

Soseesta ajattelin kokeilla porkkanalaatikkoa, tulisiko parempaa kuin eines?
Hämäläistä imellettyä kunnollista laatikkoa ei saa mistään muusta kuin tämän äidin uunista  [:-)]
Torttuja ei kannata kauheesti paistaa, kun syön itse niitä liikaa  [:-I]

Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #99 : 19.12.08 - klo:13:59 »

Soseesta ajattelin kokeilla porkkanalaatikkoa, tulisiko parempaa kuin eines?
Hämäläistä imellettyä kunnollista laatikkoa ei saa mistään muusta kuin tämän äidin uunista  [:-)]

Minä teen porkkanalaatikon niin että pohjana on riisipuuro, siihen sitten sekoitetaan porkkanasose, mausteet ja kanamuna ja hyvää tulee ja jotenkin mehevämpää kuin valmislaatikko.

Myös oma imelletty perunalaatikkoni on saanut kehuja vaikka en äiti olekaan [:16] ja sitä löytyy myös Kaijapasilan pakastimesta [:-DD].
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #100 : 19.12.08 - klo:14:03 »


Minä teen porkkanalaatikon niin että pohjana on riisipuuro, siihen sitten sekoitetaan porkkanasose, mausteet ja kanamuna ja hyvää tulee ja jotenkin mehevämpää kuin valmislaatikko.

Myös oma imelletty perunalaatikkoni on saanut kehuja vaikka en äiti olekaan [:16] ja sitä löytyy myös Kaijapasilan pakastimesta [:-DD].

Etsin juuri netistä porkkanalaatikon ohjetta mihin ei tulisi mitään ryyniä  [:-)]
Olen täälläkin usein mainostanut itseäni maailman huonoimmaksi kokiksi, mutta tuon pottulooran osaan tehdä.  :-))
Tosin tyttäreni sanoi juuri että hän aikoo opetella tekemään sitäkin, sillä eihän sitä koskaan tiedä koska unohdan senkin teon.  [:-I]

Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #101 : 19.12.08 - klo:14:04 »

Me ostetaan tänäkin vuonna valmiit laatikot. Ne on ihan hyviä, kun niitä hiukan parantelee oranssilla kermalla ja muutamalla voi-nokareella.
Ne ovat onneksi gluteiinittomiakin; meille tulee joulupöytään kaksi keliaakikkoa.

Pasi soitti äsken ja kertoi ostaneensa kinkun  [:-P] Joku sen tuttu oli eilen kehunut löytäneensä Jättijaosta tuoreen, harmasuolatun kinkun, jota ei tarvitse sulatella ja Pasi päätti käydä hakemassa samanlaisen. Maanantaille ei uskalla kinkun ostamista jättää, sillä tänä vuonna meillä on noin 14 henkeä syömässä, eikä iso kinkku ehkä ehtisi sulaa niin nopeasti!

Niin, meillä on tosiaan Tiinan tekemää imellettyä ihanaa pakasteessa. Se ei varmaan keliaakikoille käy, mutta me voidaan herkutella vierailta salaa. Samaten Tiinan lanttulaatikkoa on hiukan pakkasessa. Ja Tainallakin on jompaa kumpaa!  :-))

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #102 : 19.12.08 - klo:14:09 »

Pakastamattoman harmaasuolatun potkallisen joulukinkun minäkin aion tänään hankkia, viime vuonna meillä oli sellainen ja siitä tuli paljon vähemmän nestettä kuin pakastetusta. Maussa ei kyllä sanottavampaa eroa ollut, hyviä ovat molemmat.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #103 : 19.12.08 - klo:18:33 »

Jesh! jouluvalmisteluja... Toluveteen kastettu rätti sängyn alle ja pikkuisen paistettu kardemummaa!  [:-I]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: Jouluvalmisteluja
« Vastaus #104 : 19.12.08 - klo:18:35 »

Yhden huoneen siivosin tänään ja siellä on jo jouluiset liinat ynnä muu rekvisiitta valmiina. Joulukuusen mattokin jo odottaa omalla paikallaan juhlakalua.  :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.256 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.