Täällä on lisää siilistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siili#Ravinto
Siilihän on myös hyönteissyöjä joten ei se varmaan ihan "kasvisravinnolla" voi pitemmän päälle hyvin.
Ainakin minun pihallani pyörivät siilit syövät myös esim. kuoriaisian yms. Eli ulosteesta näkee myös sen.
Kun olen tarjonnut niille kenttäsirkkoja joita kasvatan liskoilleni, vain yksi siili on niitä syönyt.
Jauhomadot kyllä kelpaavat.
Eikös säilykesardiinissa ole suolaa ! ? Olen kyllä itse luullut niin. Eli siksi en ole sellaista ruokaa koskaan antanut.
Eivätkä ainakaan meillä siilit paljoakaan syö noita kasvismuonia, kyllä toppen on juuri tuo kiehautettu silakka ja se koiranmakkara.
Silakkaa kannattaa hieman kiehauttaa koska siinä on jotakin haitallista ainetta siilin ruoansulatukselle raakana.
Itse ruokin pihasiiliämme vain tooosi harvoin,en halua että se tulee riippuvaiseksi minusta vaan että osaa myös tarpeen tullen etsiä oman ruokansa jos mulle vaikka jotain joskus tapahtuu.
Meillä siilit saavat kesän aikana hieman sapuskaa joka toinen päivä. Haluan että muistavat paikan kun syyskesä tulee ja poikaset tarvitsevat
paljon ravitsevaa ruokaa jotta kestävät talvihorroksensa.
Siiliä voi auttaa myös tarjoamalla sille talvehtimis paikan,risu tai lehtikasan,kompostin ym lämmikettä vain reilusti.
Meillä on tehty siilinmökki mutta siili käy siellä vain kesäöisin.
Minulla on yli viidentoista vuoden ajan ollut siileille talvipesiä. Ohjeet niihin sain aikoinaan Ilkka Koivistolta Korkeasaaresta.
Niissä on talvehdittu useana talvena. Esimerkiksi viime talvena pesässä talvehdittiin.
Tämä uusin pesäni on Turusta Linnunpönttö.comista noudettu eteisellä varustettu hieno asunto
Täällä meidänkin alueellamme on poistunut paljon hyviä siilien talvipaikkoja. Nykyään halutaan kaikki ns. rytöpaikat siistiä.
Sehän ei ole siileille hyväksi.
Täytyy toivoa että siili selviää näistä ympäristön nopeista muutoksista. On ne niin ihania tuhiskoja