Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Varoituksen sanoja..  (Luettu 211 kertaa)

Mutunen

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 319
Varoituksen sanoja..
« : 24.12.08 - klo:01:35 »


Uutistietojen mukaan Joulukuulla varomattomasta tulenkäsittelystä aiheutuneita
tulipaloja ja omaisuusvahinkoja on sattunut jo päältä neljäkymmentä,
eikä Joulu ollut vielä alkanutkaan.
Olettaa voi kuinka tulipaloja ilmenee sitten Jouluna, kun sytytetään sadattuhannet kynttilät.

Kaukomailla tuotetut kynttilät on usein valmistettu halvimasta mahdollisesta materiaalista, eikä turvatekniikan keskus kerkiä noista puoliakaan testata, että sieltä voi saada kynttilän joka palaa soihtuna ja sytyttää kaiken ympäriltään.
Kotieläimet ja lapset ei osaa  käsitellä, eikä pelätä tulen vaaroja, saati sitten humalaiset aikuiset.

Itse näkisin näin, että kynttilän turvallinen polttopaikka on pihalla, kauenpana kuin kymmenen metriä seinästä palamattomalla alustalla.

Rasvapata kynttilätkään ei ole tarvallisia, edes ulkona poltettuna.
Vaimon tuttava astui huomaamattaan sellaisen  reunalle seurauksella, että sula rasva kaatui nilkalle, valui kenkään, tarttui sukkan kiinni ja poltti jalan sairaalakuntoon. Arvatkaa oliko kipeä.

Meidän Suomalaisten Jouluperinteisiin kuuluu poltella kynttilöitä juhlatunnelman luomiseksi, mutta minkälainen tunnelma tuosta syntyy, kun palokunta on kutsuttava paikalle oikomaan letkujaan ja tuhoutuneesta kodista on lähdettävä evakkoon tuttavien luokse tai hotelliin pakkasta pakoon.

Sammutuspeite ja pulverisammutin tulis kuulua jokaisen kodin turvavarustukseen, kuten pakollinen palohälytinkin, eikä nämä ole hinnan kiroissa.

Totisesti minä sanon teille, olkaa varovaisia ja viettäkää turvallinen joulu.

Katso linkit lumi ja jäälyhtyjen valmistamiseksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lumilyhty
http://images.google.fi/images?hl=fi&q=lumilyhty%20ohjeet&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi


Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Varoituksen sanoja..
« Vastaus #1 : 24.12.08 - klo:09:28 »

Ihan aiheellinen varoitus ja muistutus.
Mun vanhemmilla meinas vuosi sitten käydä tosi huonosti.
He polttivat pientä kynttilää pöydällä,kun se jostain tuli sen verta ilmavirtaa että sytytti ikkunasta rullaverhon palamaan.
Rullaverho roihusi ihan kunnolla ennen kuin ripeä äitini sai sen sammutetuksi.
Paikalla oli 4 henkilöä mutta kukaan ei tainnut olla juuri sillä hetkellä siinä huoneessa,äitinikin tuli siihen sattumalta ja verho jo roihusi.

Eli kannattaa olla tosi varovainen,se on tosi pienestä kiinni.

Turvallista joulua kaikille.
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 587
Vs: Varoituksen sanoja..
« Vastaus #2 : 24.12.08 - klo:11:07 »

Meidän yhdellä tutulla oli tuikkuja lautasella pöydällä. Lautanen hajosi ja sen seurauksena pöytä syttyi palamaan. Saivat sen kuitenkin sammutettua ennen kuin pahempaa ehti tapahtua.
Siis OLKAAHAN VAROVAISIA!
Kirjattu

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Varoituksen sanoja..
« Vastaus #3 : 24.12.08 - klo:19:09 »

Mun eno on kuollut tulipalossa, kun mä olin lapsi. Mä yritän aina olla varovainen takkatulen ja kynttilöiden kanssa.
Kotivakuutus ei korvaa ihmisehenkiä. Eikä muistoja  [:´((]

Marleena

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 305
Vs: Varoituksen sanoja..
« Vastaus #4 : 24.12.08 - klo:23:34 »

Eikä varsinkaan niitä VALOKUVIA!!! Kaikki muut sais minulta viedä, mutta valokuvat ovat tärkeimmät. Läheisten ihmisteni lisäksi.

Niitä ei korvaa mitkään vakuutukset, vaikka vakuutusasiamiehet niin kovasti toisin väittäisivätkin!  [:-I]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Varoituksen sanoja..
« Vastaus #5 : 25.12.08 - klo:00:45 »

Eikä varsinkaan niitä VALOKUVIA!!! Kaikki muut sais minulta viedä, mutta valokuvat ovat tärkeimmät. Läheisten ihmisteni lisäksi.

Niitä ei korvaa mitkään vakuutukset, vaikka vakuutusasiamiehet niin kovasti toisin väittäisivätkin!  [:-I]

Arvaas vaan Marleena, miten monta kertaa mä olen laatinut pelastautumisssuunnitelman. Ja valokuvat kuuluu siihen!  :-))
Ja vanhat koulutodistukset! Ja perintötaulut yms esineet!
Olishan se ihan kiva saada puhtaat alushousut ja hammasharja mukaan, mutta kyllä ne jää kakkossijalle!
 

Sivu luotiin 0.228 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.