Mä en tiennytkään, että harakat osaavat kerätä sapuskaa jemmaan. Luulin niiden ahmivan kaiken samantien.
Eilen kippasin automaatista kostuneet pähkinät maahan ja harakka kävi hakemassa siitä aina nokan täydeltä ja lennähti jonnekin piiloon. Nyt aamulla me katsottiin ikkunasta, että mitä harakka tonkii etupihan nurmikolta: se kaiveli sieltä ruohon seasta pähkinää ja keräsi ne kivetykselle kasaksi ja siitä sitten nokka täyteen ja naapurin katolle. Jotenkin yllättävän järjestelmällistä touhua!
Harakka-populaatio on kasvanut yhdellä. Joka kesä tuossa on ollut pesintä, ja poikasen parkumista on kuulunut. Syksyn tullen harakoita on kuitenkin ollut edelleen vain kaksi meidän pihassa. Nyt, kun vajaat 2 viikkoa sitten laitoin ne pähkinät esille, pihaan tuli kolme harakkaa. Ja ihan kuin iskä ja äiskä olisi jättänyt sen pennun meidän hoidettavaksi. Tämä keräilijä-harakka on "nuoren näköinen" ja toistaiseksi
aika hoikka kaveri!
Niin, eilen toisilleen rähisseet talitintit olivat aamulla taas kavereita. Kaksi istui ihan rinnakkain tuolin selkänojalla ihmettelemässä, minne pähkinät ovat hävinneet. Yksi tuli kuistille kynttiläamppelin päälle ihan lähelle mua ja "veti mahaa sisään".... nyt on paremmassa automaatissa pähkinää, joka toivottavasti pysyy kuivana ja mun pitää mennä lukemaan lakia noille mustavalkoisille pitkähäntäisille veijareille, jotka yrittävät tyhjentää koko potin!