Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vihdanvarsi  (Luettu 284 kertaa)

Sus

• Vieras
Vihdanvarsi
« : 10.01.09 - klo:12:44 »

Sain joululahjaksi tämmösen:

Vihdanvarsi. :-)) Lapussa lukee: "Patentoitu suomalainen keksintö". Musta aika näppärä keksintö, ens kesänä sitte testaamaan. Kiristysrengas ensin alas, niin tuo pötkylä aukeaa leveämmäksi, sinne koivun oksat ja kiristysrengas ylös, ja siellä pysyy.

Millä tavalla teillä muutes on tapana sitoa vihdat? Mie käytän kuminauhoja vaan, semmosta leviämpää sorttia. Aika harvoin tosin teen vihtoja tai ylipäänsä vihdon... Mutta se TUOKSU on niin IHANA.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Paikalla Paikalla
Vs: Vihdanvarsi
« Vastaus #1 : 10.01.09 - klo:12:48 »

Näpsä vekotin. Meillä ei tehdä vihtoja eikä siis vihdotakaan, mutta on se kyllä ihana tuoksu, kun siitä lähtee. Äiti kävi aina hautomassa vihdan, ennen kuin saunaan mentiin, ja sen tuoksun muistan vieläkin. Aaaah!
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #2 : 10.01.09 - klo:12:53 »

Kesällähän voi ottaa muutamia koivunoksia saunaan mukaan ihan tuoksun takia, vaikkei vihtaa tekisikään. Nuuhkuttelee niitä vaan. Ehkä kastaa vähän kuumassa vedessä ja silviisiin. [:-)]
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #3 : 10.01.09 - klo:13:14 »

Toihan on hieno keksintö. Sopisi tämmöiselle taitamattomalle vihdantekijälle, pitääpä ryhtyä etsimään.  :-))
Minä kyllä teen vihtoja ja kesällä käytän lähes viikottain, talvellakin ainakin n. kerran kuukaudessa. Joulu- ja Uudenvuodensaunassa on ihan pakko olla vihta. [:-)]

Tuosta sitomisesta en kehtaa edes kirjoittaa [:17]. (muovinarua)
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 10.01.09 - klo:13:40 »

Hassu juttu, kun tuosta vihdansitomisesta on tullut Suomessa ikään kuin "taiteen laji". Se on jotenkin kait "pyhä toimitus". Vai miten mää nyt sanoisin, lukekaa rivien välistä mitä mää tarkotan. Eiks se ihan oikeeoppisesti pitäis tehdä jollain koivun kuorella, kuoresta tehdyillä suikaleilla tms.? Emmä tiä.

Ei nuo mun kuminauhatkaan niin kovin... ööö... mikäs sana tähän nyt kävis, no, ei ne ainakaan mikään taidonosoitus ole. :-))

Lapsena isäni teki aina kesällä vihdat koko talveksi. Meillä taisi aina olla saunassa vihta. Hän kuivatti ne, latoi isoihin pahvilaatikoihin ja laittoi väleihin karkeaa merisuolaa. Laatikoita sitte säilytettiin vintillä. Niin siitä sitomisesta, hän sitoi ne sillä, höh, sillä narulla on nimikin, no ei muovinarulla, vaan sillä semmoisella onks se hamppunarua [:-I] vai mikä se sana nyt on... No lukekaa rivien välistä se sana. :-)) Ei kuiteskaan muovia vaan aito luonnontuote.

(hitsi nyt häiritsee se sana, pyörii kielen päällä...)

muoks. mulla on sitä narua kaapissa, kävin kattoos, se sana on SISAL. Sisal-lanka, siinä lukee, mä sanoisin kyl Sisal-naru.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 10.01.09 - klo:13:43 »

Onko teillä vihtoihin/vastoihin liittyviä muistoja? Kertokaahan.
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #6 : 10.01.09 - klo:13:55 »

Onpas näppärännäköinen vihdanvarsi  [:-)]

Kesäisin tulee aina tehtyä muutama vihta ja saunoessa vihdottua ja aina sidon vihdan tuoreella nuorella koivunvesalla  [:-)]  koskaan en ole käyttänyt narua tai muuta vihdan sitomiseen.  Äiteen kanssa ole jo pikkutyttönä ollut vihtoja tekemässä ja opetellut vihdan tekemisen. :-))
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #7 : 10.01.09 - klo:14:57 »

joka kesä teen vastat...ja nyttemmin olen sitaissut kumirenkailla tai narulla, ihan mitä on sattunut olemaan käsillä. Joskus tulee reissussa tehtyä ihan oikeaoppisesti vitsaksestakin. Silloin kun törmää oikein hienoon rauduskoivikkoon. Ei sauna ole mitään ilman vastaa.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #8 : 10.01.09 - klo:15:03 »

Vihtamuistoja, tai vasta, niin meilläpäin sanottin. Kesällä tehtiin kotona vastoja talveksi, yleensä isän johdolla, ne kuivatettiin liiterin ylisillä. Siinä mukana ollessa sitä pienestä pitäen sen oppi. Ylemmillä luokilla mä tein kesällä saunapäivänä kolme erikokoista vastaa, isoin vasta tuli isälle ja pienin vasta mulle itelle. Mukavia muistoja ja lämpöisiä hetkiä liittyy vastantekoon. Kyllä varmaan vieläkin osaan mutta aika harvoin siten enää vastan sidon.
Kirjattu

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 10.01.09 - klo:15:29 »

Muistan kyllä hyvin, kun isäni kanssa haettiin vastakset (ne, joista sitten vastat tehtiin). Piti olla tietty kuun aika, en muista ylä- vai alakuu  [:-I]

Sitten pihalla istuttiin ja tehtiin talven vastat, sidottiin kai vitsalla, myöhemmin itse sidoin narulla. Jos nykyisin teen (juhannuksena), sitaisen kumilenkillä tai vaikka muovinarulla, tuoksuhan se tärkein on.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 10.01.09 - klo:15:54 »

No niillä vitsoillahan se vihta sidotaan, eikä millään koivunkuorisuikaleilla. Mistähän mää senki keksin. [NUT] Taisinpa vetästä ihan omasta päästä. :-))
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #11 : 10.01.09 - klo:16:55 »

Vitsoilla sidotaan vasta ja niitä käytetäänkin.
Kun lauteelle käy pitkäkseen ja toinen vihtoo, niin mikä on sen makiampaa!  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #12 : 10.01.09 - klo:17:02 »

Multa puuttuu niin pitkä laude, että mahtuisin pitkin pituuttani makaamaan, ja sit puuttuu useimmiten se toinen vihtojakin. Juu ja vihtakin useimmiten puuttuu. Menipä vaikeeks nyt. [:-DD]
Kirjattu

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 10.01.09 - klo:17:21 »

Sus, mulla kuitenkin se pitkä laude..  [:-DD]
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #14 : 10.01.09 - klo:18:26 »

Vastat on valmiina tämän iltaista saunomista varten.
En vielä tiedä, että kumpiko meistä laittautuu ensin kylvetettäväksi.  [KIPPIS] [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.257 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.