Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Mikä kukka  (Luettu 1097 kertaa)

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #45 : 17.10.06 - klo:20:04 »

Mikähän se tässä vehkan juurella rehottaa? On ainakin kuukauden verran edellä normaalista kukkimisajastaan.



 [:-)]
Kirjattu

Lentsu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 615
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #46 : 17.10.06 - klo:23:30 »

On mielestäni vähän jonkun piilean näköinen???
Vai menikö arvaus ihan metsään?

Pistetään Pyris mietintämyssyyn miten sais sulle toimitettua yhden maatiaisamarylliksen. Nämä yksilöt on tällä hetkellä aika reheviä pitkine lehtineen, joten en tiedä miten sen sais pakattua sitenn että se ei kärsi, mutta mietitään [;-)] [;-)]

T: Lentsu
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #47 : 17.10.06 - klo:23:52 »

Meni hieman metsään.  [:-)] Kasvi on nimeltään kynttiläliisukka, tunnetaan myös nimellä marraskuun kynttilä tai liisankukka. Erittäin kaunis, ainakin minun mielestäni.  [:-)] Sitä ei juurikaan kaupoista löydä nykyään. Oma kasvini ei ole kukassa vielä, mutta kehittelee jo nuppuja. Kuva on otettu erään sukulaiseni kotoa, häneltä sain pistokkaita viime keväänä.

Amarylliksen sipulit, olisiko hankala pistää postissa...mietitään asiaa. Pistän sitten yv:nä osoitetietoja, jos tällainen ratkaisu on mahdollinen.  [:-)]

Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #48 : 18.10.06 - klo:00:06 »

Just ku Pyris sano tuon nimen, sain sen selville.. :-))mulle aivan uusi tuttavuus!
Plectranhus oertendahlii ilmeisesti, ja kuuluu huulikukkaisiin(labiateae). Metka nimi sille Italiassa: edera svedese, Ruotsinmuratti..
Ihana kasvi! [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #49 : 18.10.06 - klo:20:17 »

Hieno kuva tuosta Liisankukasta. Äidilläni, Liisalla oli tuollainen Marraskuun kynttilä ja kaunishan se on kukkiessaan myöhäissyksyn pimeinä aikoina, ennen Joulua. Minne sekin on kadonnut....
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #50 : 18.10.06 - klo:20:22 »

Hieno kuva tuosta Liisankukasta. Äidilläni, Liisalla oli tuollainen Marraskuun kynttilä ja kaunishan se on kukkiessaan myöhäissyksyn pimeinä aikoina, ennen Joulua. Minne sekin on kadonnut....

Ei mihinkään, tiedän ainakin kaksi paikkaa, joista sitä löytyy.  :-)) Eivät taida olla juurikaan suosiossa tällaiset "isoäidin aikaiset" kasvit nykyään. Itse pidän nimenomaan niistä.
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #51 : 18.10.06 - klo:23:45 »

Hmmm... vai marraskuun kynttilä. Minulla oli kotona (siis äidin luona) marraskuunkaktus, eli joulukaktus jonka kello vähän edisti... se kukki aina mukavasti minun synttärin tienoilla. Ja toisen kerran pääsiäisenä. Ja kolmannen kerran juhannuksena.  :-))

Pitäisiköhän ruveta keräilemään marraskuussa kukkivia kukkia? Millaista ilimaa tuo kynttilä vaatii?
Kirjattu

käenpiika

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 739
  • -Jynx torquilla-
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #52 : 19.10.06 - klo:06:56 »

Minäkin tunnen tuon Pyriksen viimeisessä kuvassa olevan kukan nimellä marraskuun kynttilä.
Kirjattu

Lentsu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 615
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #53 : 19.10.06 - klo:18:36 »

Jossain vaiheessa mullakin kävi liisakukka mielessä, kun katselin lehtiä. Mulla ei vaan ikuna ole ollut kukkivaa versiota liisukasta enkä ylipäätään ole ennen nähnyt kukkivaa liisukkaa, mulla se on aina ollut vain viherkasvina.

Nyt uteliaisuuttani etsein netistä ja joltakin englanninkieliseltä sivulta löysin tuon saman lempinimen mitä anja kertoo Italiassa käytettävän "Swedish ivy". [:-)]

Pyris!! Olen ensi viikon syyslomalla ja lomailen mökillä eikä meillä ole siellä nettiyhyteyksiä, joten ensi viikolla en pääse pöntölle. Palataan asiaan syysloman jälkeen. Voitais tehdä vaihtokauppa: mä haluaisin pistokkaan tuosta kynttiläliisukasta :-)) Pistän yksityisviestiä loman jälkeen.

T: Lentsu
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #54 : 19.10.06 - klo:19:56 »

Voitais tehdä vaihtokauppa: mä haluaisin pistokkaan tuosta kynttiläliisukasta :-)) Pistän yksityisviestiä loman jälkeen.

T: Lentsu

Ilman muuta saat pistokkaita kynttiläliisukasta. Itse asiassa minulla on jo muutama vesiastiassa juurtumassa. Palaillaan asiaan lomasi jälkeen.  :-))

Jotta liisukka kukkisi marraskuussa, sitä ei pitäisi leikata kesäkuun jälkeen. Keväällä olisi hyvä latvoa se pariin kolmeen kertaan, jotta se tuuheutuisi ja kasvattaisi mahdollisimman monta versoa.  [:-)]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #55 : 19.10.06 - klo:20:36 »

Ihana on tuo Liisukka!
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Tuula

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 677
  • Karvakorvien matkassa
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #56 : 19.10.06 - klo:21:26 »

Mikä on tämä kukka, joka vielä sinnitteli talon seinustalla pakkasyön jälkeen?


Vielä toinenkin kasvi kukoisti, vaikka lähes kaikki muut olivat paleltuneet.
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #57 : 19.10.06 - klo:22:26 »

Ensimmäisessä kuvassa ilmeisesti valkopeippi, Lamium album.  [:-)] Toisesta kasvista ei ole aavistustakaan.  [:-I] :-))
Kirjattu

Lentsu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 615
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #58 : 19.10.06 - klo:22:47 »

Valkopeippiä minäkin ehdotan ekaksi.

Toinen vois olla joku Asteri esim.  Aster novae-belgii, syysasteri


http://www.proartists.com/roses/PERENNAT/perennat-2.html

T: Lentsu
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

Tuula

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 677
  • Karvakorvien matkassa
Vs: Mikä kukka
« Vastaus #59 : 19.10.06 - klo:23:32 »

Hienoa, kiitos Pyryharakka ja Lentsu!  [KIPPIS]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.129 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.