Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Wanhaa Tawaraa  (Luettu 1479 kertaa)

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Wanhaa Tawaraa
« : 24.01.09 - klo:14:05 »

Millaisia aarteita ja kalleuksia sinulta löytyy? Mummun kapioita? Sotamuistoja? Wanhoja astioita?

Kerätään tähän ketjuun kuvia ja tarinoita!  [:-)]

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Wanhaa Tawaraa
« Vastaus #1 : 24.01.09 - klo:14:18 »

Vammalan mummun kapio-tyynyliinoja  [:-)]
Laitoin pitsin alle harmaan servetin, että kuvio tulisi paremmin esiin!

Nää perinteiset löytyy varmaan aika monelta: voipytty ja maitokannu.

Pitsiliinoja. Vammalan mummun töitä nekin!

Pienimmästä mä otin lähikuvan. Se on virkattu todella ohuesta langasta.

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 24.01.09 - klo:14:27 »

Näitä just toivoin! Kuvien laitto vielä kangertelee!
Ihkuja Kaijalta!
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 24.01.09 - klo:14:44 »

Perintöhopeat onkin aika hankalia kuvattavia  [:-(]
Kiiltelee. Tätä tavaraa löytyy myös. Periaatteessa ei rahallista arvoa, mutta muistoja. Äidinisän vanhemmilla on ilmeisesti ollut rahaa 30-luvulla, kun lapsille (äidinisä ja sen sisarukset) on ostettu hopeisia aterimia. En tiedä, mitä sitten on tapahtunut. Onko sota vienyt varallisuuden?

Kohta tietty Taina tulee tänne kommentoimaan, että puolet on hänen  [:-DD]
No niin onkin, mutta mä olin paikalla pelastamassa muistoja ennen kuin romukauppias tuli tyhjentämään loput!

Muoks! Savukekotelo on Pasin isoisän. Silmälasikotelo on "Topi-sedän", joka kuoli muutamaa kuukautta ennen mun syntymää. Siis äidin setä.

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 24.01.09 - klo:15:09 »

Meillä välillä perintöhopeat muuttuivat alpakaksi!  [:8]
Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 24.01.09 - klo:15:39 »

Kaija, onkohan osa noista käsitöistä nyplätty, esim. tuo pienin liina. Minusta  näyttäisi enemmän nyplätyltä. Kauniita käsitöitä joka tapauksessa.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 24.01.09 - klo:15:41 »

Kaija, onkohan osa noista käsitöistä nyplätty, esim. tuo pienin liina. Minusta  näyttäisi enemmän nyplätyltä. Kauniita käsitöitä joka tapauksessa.

Mä en tosiaan tiedä. Mutta sieltä Rauman suunnalta äidin puolen suku on kotoisin, eli hyvinkin mahdollista!  [:-)]

Muoks! Kai pitsiä on nyplätty muuallakin, mutta mä miellän sen raumalaiseksi perinteeksi. Niillähän on pitsiviikotkin!

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 24.01.09 - klo:15:51 »

Ok. Nypläyksessähän on kai aina erittäin ohut lanka. Toki ohuesta langasta voi virkatakin. Itse olen virkannut paljon mutta en ole nyplännyt koskaan. Olen joskus saanut nyplätyn liinan. Sen saa kauniiseen "ryhtiin" tärkkäämäällä.
Kirjattu

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 24.01.09 - klo:17:12 »

Kaija tuo sinun Arabian voipyttys oli antikvariaatissa hinnoiteltu 85 € arvoiseksi, tieto 10 vuoden takaa, että pidäkkin se ehyenä tallessa. :-))

Minun kotona äitillä oli samanlainen ja jossain vaiheessa sain nähdä
, että siinä oli sekoitettu maakia ... tuon jälkeen lienee päätynyt roskiin. [:-//]
Eipä silti, eräältä sukulaiselta sain samanlaisen, niin minullakin sitten on. :-))

Omista kätköistäni löytyy Arabian posliininen keittiövaaka ( rompetorihinta 170 €), Arabian ruokakalusto, tinalusikoita, savottapomojen laskukoneita, vanhoja putkiradioita, mekaanisia kirjoituskoneita, verhoilijan ja suutarin työvälineet, luurankopuhelin, Arabian poslininen kahvimylly( antikvariaattihinta 100 €),uusi tietosanakirjasarja painettu paljon ennen sotia, ( antikvariaattihinta 1500€ ),,, en yhtäkkiä kaikkia muistakkaan. Mutta jos kiinnostusta on, niin laitan kuvia. Toivottavasti perikuntani osaa noita arvostaa, eikä laita niitä roskiin.

Antiikin kerääminen on taitolaji. Tämänpäivän tavaratkin muuttuu muutamanvuoden kuluttuya antiikiksi.
Videonauhurit, kaitafilmi- ja filmikamerat on jäämässä pois, samoin kelanauhurit ja mankat, nuppiviritteiset radiot ja levysoittimet, nämä on keräilytavaraa aivan pian.
70- luvulla autoilin Fiat 600:sella, nuokin on nyt keräilytavaraa.

Postimerkeille ja kolikoille on kerääjiä liiankin kanssa, että nuo olen jättänyt omistani pois. Hopeat ja tekstiilit ei ole minun alaa, että noista en ymmärrä mitään.
Samoin maalaiskama, peltokaluja, aitan saranoita, lukkoja ja kevosen länkiä näyttäs olevan tarjonnassa liiankin kanssa, nuo jätän toisten huoleksi.

Jos jostain tavarasta et ole ihan varma, heitä se vintin perälle ,,, vuodet muuttaa sen kullaksi.

Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 24.01.09 - klo:17:16 »

Oi ihania liinoja ja pitsejä Kaijalla, ja nuo astiat, minä rakastan noita vanhoja astioita. Itselläni ei kyllä ole mitään  [:-(], koska minun yksi siskoni oli kova keräämään kaikkea vanhaa, joten hän vei ne.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 24.01.09 - klo:18:36 »

Tällaisia aarteita on muistona isästäni.  [:34]
Kirjattu

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #11 : 24.01.09 - klo:20:05 »

Mie onneton yksinhuoltajana jouduin myymään mielettömän paljon uniikki tavaroita,,,mm.lepakkotuolit...alvar aallon huonekaluja,,,etc, miun eka ukkeli, taiteilija, joka oli tietoinen kaikista 60 luvun huonekalut...meillä oli siihen áikaan kaikki kodissa kaikki viimosen päälle....voitte kuvitlella miten minnuu harmittaa, kaikki mikä avioeron mukaan meni...meni myös paljon rahanarvoista tavaraa---- surettaa, kun nyt kaikki 60 luvun tavarat ovat tosi kysyittyjä----jottai on vielä tallella---- [:-(] [:-(]...miun uniikki vaatteet(suunniteltu vain minua varten)...kengät jotka olivat mainoskuvaan...nekin katosivat  eron vuoksi....tyttäremme---(pikkunen vauva)..oltiin siihen aikaan...kilpailussa seura lehdessä..mie siinä pidin sylissä lastani...oli vain aiheessa kilpailuun...voi-voi mitä kaikkea mie olen taakseni jättänyt... [:´(]

9
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #12 : 24.01.09 - klo:22:49 »

Olen saanut tämän Kalevala-korun anopiltani joskus nuoruudessani. Hän taas oli
saanut sen kihlajaislahjaksi mieheltään. Anoppini oli syntynyt 1905.
Koska olen karjalan tyttölöi,  niin se sopi minulle oikein hyvin. Jopa paremmin kuin
Etelä-pohjalaiselle.....

Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 25.01.09 - klo:17:15 »

Omista kätköistäni löytyy Arabian posliininen keittiövaaka ( rompetorihinta 170 €), Arabian ruokakalusto, tinalusikoita, savottapomojen laskukoneita, vanhoja putkiradioita, mekaanisia kirjoituskoneita, verhoilijan ja suutarin työvälineet, luurankopuhelin, Arabian poslininen kahvimylly( antikvariaattihinta 100 €),uusi tietosanakirjasarja painettu paljon ennen sotia, ( antikvariaattihinta 1500€ ),,, en yhtäkkiä kaikkia muistakkaan. Mutta jos kiinnostusta on, niin laitan kuvia.

Laita ihmeessä kuvia, Mutunen!  [:-)]

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 25.01.09 - klo:18:39 »

Tässä vanhoja tekstiilejä: ruokaliinani yli 50 v ja pari tyynyliinaa, melkein 100 v ja alla liina myös tosi vanha. Tyynyliinat ja liina on mummoni kutomisia.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.096 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.