Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Sähköä säästämään.  (Luettu 274 kertaa)

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
Sähköä säästämään.
« : 28.01.09 - klo:10:29 »

Nyt energian hinnan kohottua kohtuuttomaksi, panee jo miettämään, kuinka noista sähkölaskuista selviäisi halvemmalla.
Kilpailuttaminen ei tuota tuloksia sekä säästölamput on todettu hintaviksi ja tehottomiksi.

Omatoimisella lämmityksellä on säästettävä ja meillä onkin tänä talvena poltettu omasta pinosta kaksin verroin
enempi puita, kuin aiempina talvina, vaikka tämä talvi on ollut leuto.
Sähkölaskussa säästäminen ei vielä näy, ehkä myöhemmin, olis pitänyt kirjata kilowattimittarin lukemia ylös.

Taas tätä ikävää matematiikkaa ja kauppapolitiikkaa...
Lasketaanpa näin..
Minulla on autoon 400 euron liikennevakuutus ja jos autoilen vain yhden kilometrin vuodessa, niin tuo kilometri
vakuutusten osalta maksaisi 400 euroa ja olisin yhtiön paras maksava asiakas.
Jos autoilisin kaksi kilometriä, niin pääsisin jo puolta halvemmalla kilometrikululla.
Jos autoilen 10 000 kilometriä, niin vakuutuslaskun summa jaetaan 10 000: nella ja autoiltas 0,04 euroa
kilometri ,, näin edelleen. Elikkä nämä, jotka autoilee eniten, tekee sen halvimmalla, jopa alle sentti
kilometriltä, kun laskun pitäis olle päinvastoin.

Jos me jokainen ostettais vain yksi kilowatti vuodessa sähköä, niin  sähköyhtiön on revittävä katteensa ja
osakkeenomistajien sijoitusvoitot siitä, hintaa on nostettava, elikkä kilowatti saattas maksaa 1000 euroa.
Näin palkitsevaa voi sähkön säästäminen olla.
Toivottavasti joku toinen kuluttaa runsaasti sähköä, niin minä pääsen tulevaisuudessa
halvemmalla.

Liitekuvissa kahden vuoden takainen puuvarastoni, jossa jäljellä klapeja enemmäksi, kuin viideksi vuodeksi....
taatusti kuivia.
Polttelemalla puuta taistelen yhä kohoavia sähkölaskuja vastaan, vaikka eräät tahot haluaa senkin kieltää
saastuttavana.

Vesilaskussa säästän pesemällä autoni, kastelemalla nurmikkoni ja istutukset pihakaivon vedellä.

Lienee järkevää herätellä keskustelua aiheesta ja kerätä kokemusperäisiä vinkkejä, miten tämän sähkön
säästämisen kanssa viisainta olisi.

« Viimeksi muokattu: 28.01.09 - klo:10:32 kirjoittanut Mutunen »
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Sähköä säästämään.
« Vastaus #1 : 28.01.09 - klo:13:11 »

Sähköpatterit olleet viimeksi päällä joskus keväällä olisikohan neljä tai viisi vuotta sitten, sen jälkeen kämmitys pelkillä puilla.
Suurinsähkön kuluttaja lienee minulla tietokoneet.
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #2 : 29.01.09 - klo:19:08 »

[KIPPIS] Mutusella on komiat halkovarastot, noilla jo sähköä säästyy roimasti  [:5]

.... vallan ympäristötaidetta  [:36]

Tässäpä yksi vinkki, oikeastaan kaksi    [:-)]  http://www.youtube.com/watch?v=2xZp-GLMMJ0&feature=related
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Risto

• Vieras
« Vastaus #3 : 29.01.09 - klo:19:40 »

Meillä on lämmitetty vallan kokonaan jätepuilla pari talvea. Toki kuljetus maksoi vähän, mutta muuten puut olivat ilmaisia.  [:-I]
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #4 : 29.01.09 - klo:19:40 »

Mutusella enemmän puita kuin minulla.....   :-))

On muuten niin, että kun tottuu olemaan viileässä, on tuskaa joskus kylässä, kun siellä on kuuma.

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.01.09 - klo:19:51 »

Niin, sehän on niin, että puukin kyllä maksaa... ellei sitten onnistu saamaan halvalla tai omista mettää... Aina saunapuita hankkiessa tulee mietittyä. Tahtoisin kyllä takkakaminan. Hormit täällä on.
Kirjattu

Marfa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 29.01.09 - klo:19:52 »

On muuten niin, että kun tottuu olemaan viileässä, on tuskaa joskus kylässä, kun siellä on kuuma.

Samat sanat! Miks kaukolämpötaloissa sisälämpötila on jopa 24 astetta :-O Olis meinaan rukkaamista noitten lämpötilasäädöissä.

Meil on korkeintaan +20 , alimmilllaan + 17 ja hyvin tarkenee. Sen kun vaan hynttyytä niskaan. Tänään tulleessa Pirkkalehden nikseissä oli ohje, et pipo päähän, niin ei sisälläkään palele. No ei kyl tarvi pipoo, shaalia vaan vähän ympärille ja lämpimät tossut [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #7 : 29.01.09 - klo:20:00 »

Lämmitys on mökissäni minimissä. Muualla tulee hiki, tosiaan terveyskeskuksessakin oli niin kuuma, oli oikein tukala olo.Tietysti siellä lämmitetään istumatyöntekijöiden tarpeen mukaan.

Käytän sisällä useita sukkia, tietty päällimmäisenä on paksut villasukat, lisäksi käsi- ja jalkavarsissa on pitkät villasäärystimet. Arvelen, jotta mulla on sisällä enemmän vaatteita, kuin ulos lähtiessäni  :-O
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.01.09 - klo:20:01 »

Se muutes taisikin olla niin, että ihmisellä suurin osa lämmöstä haihtuu pään kautta. Jos en väärin muista. Pipo varmasti auttaa aika HYVIN tarkenemaan viileemmässäkin...
Kirjattu

Marfa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 29.01.09 - klo:20:13 »

Se muutes taisikin olla niin, että ihmisellä suurin osa lämmöstä haihtuu pään kautta. Jos en väärin muista. Pipo varmasti auttaa aika HYVIN tarkenemaan viileemmässäkin...

Saman olen lukenut, vaan kun sisällä ei osaa olla pipo päässä. Kuumissa maissahan taas pannaan villamyssy päähän auringon suojaksi [:-)]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 29.01.09 - klo:20:28 »

Tässäpä yksi vinkki, oikeastaan kaksi    [:-)]  http://www.youtube.com/watch?v=2xZp-GLMMJ0&feature=related

Hankalan näköinen pitää ja selkää paleltaa kun takaa auki  [:-I]
Mitä vikaa on kunnon aamutakissa, tai jossakin muussa vaatteessa mikä on umpinainen.
Mulla flanellia kotivaatteena, pehmeää ja lämmintä.
Niin ja tytön kutomat villasukat  [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #11 : 29.01.09 - klo:21:23 »

Hankalan näköinen pitää ja selkää paleltaa kun takaa auki  [:-I]
Mitä vikaa on kunnon aamutakissa, tai jossakin muussa vaatteessa mikä on umpinainen.

Juu ei aamutakissa mitään vikaa ole kunhan on tarpeeksi suuri  :-))

Mulla taitaa olla sairaaloinen huumorintaju  [:-DD]  jotenkin tämä video ilahdutti mieltäni, tämän kuulin ensin ja  lamppukin kaupanpäälle  :-))
... niin ja tuo nuotio  [:36]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #12 : 29.01.09 - klo:21:27 »

Heh, on tuo kyllä hauska mainos. Dramaattista... pitää yllään snuggieta... :-))
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 29.01.09 - klo:22:16 »

Meillä on sisällä tällä hetkellä +27 ja kesällä sitten kun patterit on meillä kiinni niin on +22.
Mä asun kerrostalossa metsän keskellä.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 30.01.09 - klo:14:14 »

Noooo kattokaas kun mä olen kuulu pilkunviilaaja  [:-DD]
tuossa snuggiessa selkä jäätyy, paikka mitä mä olen nyt yrittänyt pitää erityisen lämpimänä  :-))
Ilmeisesti mä liikun niin usein jääkaapille, että ei kolahda minuun.

Itse mainos on kyllä hauska, tai humoristinen  [KIPPIS]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.218 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.