Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille  (Luettu 1117 kertaa)

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #15 : 22.09.06 - klo:16:50 »

Hodari oli loistava ehdotus....Juu kyllä meinaan ottaa asian vielä puheeksi kyseisen tädin kanssa ja kertoa kaikki realiteetit koiran pidosta "kauhukuvia" myöten...siis jopa liioitellen.

Hyvä, tsemppiä ja malttia juttutuokioon. Ei varmasti tule olemaan helppoa.

Lainaus
En voi käsittää,miksi lasten pitäisi saada kaikki mitä haluuuu.En ole ikinä ymmärtänyt sitä,että lapset ovat perheissä niitä,jotka tälläisistä asioista tavallaan päättävät.Vanhempien tehtäväksi jää sen toteutus,että lapsi on sen jälkeen tyytyväinen heihin.

Meillä tämä keskustelu tosiaan käytiin noin vuosi sitten ja sen seurauksena meille ostettiin lapsille se Doggy-koira. Tai siis Pitkätossu osti sen itse säästämillään rahoilla (pieni viikkoraha + synttärirahoja). Se on juuri sopiva pienelle ihmiselle kun sen kanssa voi oikeasti leikkiä, se haukkuu käskystä, se istuu käskystä jne. Oikeita koiria meillä ei lapset sen enempää hoida kuin komennakaan. Tai no, sen verran kyllä, että joskus päästävät pihalle ja joskus ruokkivat aikuisen kanssa yhdessä, mutta varsinainen vastuu on niissäkin tilanteissa aikuisilla.

En päästäisi esimerkiksi Tossavaista, joka täyttää kohta 8 v. yksin ulkoiluttamaan pientäkään koiraa kotipihaa pidemmälle. Aika tukka pystyssä olen tässä vähän matkan päässä olevia pikkutyttöjä katsonut kun heillä on kaksi isoa snautseria ulkoilutettavana. Nipin napin pärjäävät kun ei mitään poikkeavaa ole. En halua nähdä, mitä tapahtuu, jos vaikka jänis lähtee pusikosta tai juoksuaikainen narttu kävelee uroskoiran nenän alta. Pahoin pelkään, että siinä koirat vie ja tytöt matkustavat remmin perässä mahallaan perässä.

Tuosta minulla on omaa kokemusta lapsuudesta kun 12-vuotiaana perheeseemme otettiin ISO kouluttamaton nuori saksanpaimenkoira. Se oli kultainen sydämeltään, mutta kova menemään! Monta kertaa se veti minut kumoon ja kiskoi pitkin jäisiä katuja. Kyllä olisi aikuista tarvittu siihen hommaan kaveriksi. Hyvä koira siitä silti tuli, tottelevainen kaveri, jonka kanssa opeteltiin tottelevaisuuskoulutuksen alkeita.

Lainaus
Sitten kun koira/kissa otetaan,niin hetken päästä koirat puree ja kissat raapii,niin allergian takia luovutaan  heistä.

Niinpä. Varsinaisen asian eli sen lisäksi, että koira joutuu vaihtamaan kotia, on tuossa ikävää se, että noiden "allergioiden" takia tulee huono maine sitten vielä niille joilla se allergia on ihan todellinen juttu.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 591
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #16 : 22.09.06 - klo:16:57 »

Telkkiselle, voisitpa kertoa heille minkälaista on pienen pennun opetus. Se lirauttelee sisälle 3-4 kk:n ikään saakka,ja jatkuvasti, eikä se hae paikkaa niinkuin kissa. Se vaan kyykistyy kesken leikkien yht'äkkiä, ja se on siinä. Useimmiten vielä matolla, koska siinä jalat ei luista. Oikeastaan mattoja ei kannata pitää, sillä se saattaa pureskella siihen melkoisen reiän ihan vaan ajankuluksi. Sitten kun vihdoin on saanut sen sisäsiistiksi, niin se voi öisinkin herätellä pissalle. Karvanajo on pari kertaa vuodessa, tai jos koiraa pidetään ns. "sisäkoirana", saattaa karvanajo kestää tammikuun eka päivästä joulukuun viimeiseen. Se saa pentuna mielettömiä hepuleita niin, että mattot on rullalla ja tuolit kaatuilee. Ja jos meinaa, että se kulkee nätisti remmissä, se vaatii koulutusta, ja taas koulutusta. Koira siis vaatii tavattomasti työtä, ennekuin siitä saa yhteiskuntakelpoisen. Mistäkö minä tiedän, no siitä kun minulla on ollut koiria viimeiset 22vuotta. Tosin minä olen niitä itse halunnut enemmän kuin muu perhe, koska koira on minulle tosi-tosi tärkeä, ja se vallaton pentuaika on aivan ihana, mutta tuohon perheeseen ei koira sovi. Ja kuten jo joissain viesteissä sanottiin, lapselle ei oteta minkäänlaista lemmikkiä, jos ei aio itse pitää siitä huolta.
« Viimeksi muokattu: 22.09.06 - klo:16:59 kirjoittanut Mesiangervo »
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #17 : 22.09.06 - klo:22:40 »

Olen itsekin ollut 11 vuotias kun perheesemme tuli koiranpentu,vanhan sairaan jälkeen.Eli olen syntynyt silloin kauan sitten koiraperheeseen.Vastuuta eläinten kanssa oloon olen oppinut aivan lapsesta asti,ja meillä olen minä sisaruksista vanhemman veljeni kanssa jatkaneet tätä koirien kanssa eloa tähän päivään asti.Ja niin paljon olen koirilta/kissoilta saanut etten osaa tarpeeksi kiittää,varmaan enemmän kuin ikinä olen pystynyt antamaan.Vastuuntunto ja eläinrakkaus on vain vahvistunut vahvistumistaan ja siksi olen aika herkkä reagoimaan kaikkeen mikä voisi näiden ihmisistä riippuvaisten eläinten eloa huonontaa.
Meinaankin lähes samoja asioita tuoda esille tälle ihmiselle kun hänet seuraavan kerran näen,joista Mesiangervo mainitsi ja ehdottaa Ullun ratkaisua ensin harjoitus mielessä.Käyttää leikkikoiraa ulkona,sataa tai paistaa ja monta kertaa päivässä.Jospa järki tulisi päähän ja hän ymmärtäisi luopua ajatuksesta.
Onpa näitä eläimiä varmaan useassakin kodissa juuri näistä syistä hankittu ja pikaisesti joku käyttää nurkalla tarpeillaan ja siinä kaikki,virikkeistä puhumattakaan.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

zirni

  • Vieras
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #18 : 23.09.06 - klo:03:08 »

Tästä ketjusta ennätin päivällä lukea osan, mutta kuten en mihinkään muuhunkaan ketjuun, en tähänkään ketjuun ennättänyt kommentoimaan. Kaikki kylläkin ovat sanoneet saman asian ja ajaneet takaa samaa asiaa kuin minäkin.

EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA ELÄVÄÄ KOIRAA TUOLLAISEEN PERHEESEEN! Ei, ei ja ei! Suosittele vaikka jotakin häkkieläintä korkeintaan, jos joku on PAKKO saada, mutta EI koiraa! Häkissä asustelevaa eläintä en aliarvioi, mutta se sentään ei vaadi ulkoiluttamista, eikä raavi lattioitakaan - jos itse eivät sitä halua sieltä häkistä pois päästää. Mutta mielellään ei mitään elävää eläintä!

Vastuu mistään eläimestä ei koskaan saa kuulua lapselle. Ei missään tapauksessa. Itse tunsin aikoinaan perheen, jossa ainoan tyttären toiveesta hankittiin perheeseen cockeri. JA SILLÄ EHDOLLA, ETTÄ TÄMÄ 10-VUOTIAS TYTTÖ SITTEN MYÖS HUOLEHTII SIITÄ, SEN TARPEISTA JA ULKOILUTTAMISESTA. Ja pelkkä ajatus siitä jo silloin kammoksutti, mutta he hankkivat cockerin, koska vanhemmat kuitenkin sinänsä pitivät koirista. Tytär oli aktiivinen joka suhteessa; hoiti koiraa, ulkoilutti, mutta harrasti paljon muutakin (voimistelua sun muuta), joten kaikki meni sinänsä hyvin, mutta JOS vanhemmat eivät olisi koirasta välittäneet, eivät he olisi olleet esimerkiksi käyttämässä koiraa ulkona, kun tytär oli treeneissään tai soittotunneillaan. He siis osallistuivat hoitamiseen myös. Tuo tapaus kaikenkaikkiaan siis oli positiivinen juttu, mutta kun läheskään kaikki eivät sitä ole!

Kaiken kaikkiaan periaatteeni on kuitenkin aina ollut, että pelkästään lapsen halujen takia koiraa - eikä muutakaan eläintä - huusholliin hankita! Kaikkien sitä täytyy haluta. Ja todella VÄÄRIN on hankkia eläintä sillä ehdolla, että LAPSI sitten myös huolehtii siitä! Toki kaikille lapsille vastuuta täytyykin opettaa, mutta ei tällä tavoin, mistä kerroin. Eikä siis sitenkään, mistä sinun kertomassasi tapauksessa on kysymys. Ehtojahan siinä esitettäisiin heti - ja paljon.

Sorry, että minäkin purkauduin, mutta jo päivällä risoi pelkkä ajatus tuosta hommasta, ja vasta nyt oli aikaa vastailla - ja purkaa itseäänkin tuollaisen asian suhteen. Moni siis on sanonut viisaita sanoja täällä, joten sano ihmeessä jyrkkä kantasi sinäkin tuolle koirasta udelleelle! - Meillä muuten on ollut koiria ja kissoja niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta aina ne on hankittu siten, että kaikki perheessä ovat olleet innostuneita asiasta!
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #19 : 23.09.06 - klo:14:07 »

Voin vakuuttaa,että varmasti vielä otan asian puheeksi ja kerron mitä kaikkea koiran tai lemmikin pito on oikeesti.Ja olen delekoinut muutaman muunkin johdattelemaan puheen koiriin ja yrittämään saada keskustelua syntymään.Me asiakkaat olemme kaikki samaa mieltä miten asiasta kerrotaan.Työkaveritkin joilla koiria on ovat aivan grrrr...tunnelmissa asiasta.Ans kattoo mitä tuleman pitää..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #20 : 23.09.06 - klo:20:35 »

Minä sanoisin aika suoraan. EI KOIRAA EIKÄ MITÄÄN ELÄINTÄ SIIHEN HUUSHOLLIIN.
Kirjattu

Luppakorva

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 699
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #21 : 24.09.06 - klo:11:02 »

Näitähän riittää.  Onneksi en tiedä yhtään ystäväkasvattajaa (niitä alkaa olla jo todella paljon) joka
myisi tällaiseen perheeseen koiraa.

Kävin tuolla suomi24 keskustelupalstalla kurkkaamassa koiraosastolla, mitä siellä jutellaan.
No HUH HUH:  valtavasti koiran haluajia.  Otetaan koira, mieluumin ei saisi maksaa kuin 50€.
Jopa rotukoiria halutaan joko ilmaiseksi tai alle 200€.  Koirasta esitetään vaatimuksia, minkä näköinen ja tapainen sen tulisi olla jne..  Samalla palstalla annetaan koira pois.
Samasta perheestä kaksikin.  Ja mikä ikävää, moni haluaa luopua vanhoista koiristaan, eikö
niihin sitten ole jo ole kiinnytty niin paljon, ettei tällaisia ajatuksia edes voisi tullakkaan.

Ymmärrän kyllä painavat syyt koiran luovuttamiseen pois.  Mutta yhä useammin koira on ollut ensin lapsen korvike ja sitten kun lapsi syntyy, sillä ei enään olekkaan virkaa perheessä ja sen uskotaan olevan jopa uhkaksi vauvalle.  Silloin en allekirjoita ihan painavasta syystä.
Allergiakin on niin ja näin, koska ostajat ovat aikuisia ihmisiä ja allergiariski tulee olla selvitetty jo ennen hankintaa.  Tuskin kovin voimakkaita allergioita voi tulla yhtäkkiä ja jos vähääkään epäilee, niin ottaa
jonkun ystävän koiran hoitoon kokeillakseen reaktioita.

Muutto on yksi sellainen kiikun kaakun syy.  Eri juttu, jos muuttaa ulkomaille (sinnekkin voi nykyään ottaa koiran huoletta mukaan) tai uuden asunnon vuokraaja ei suostu koiranpitoon (no minä en sellaiseen muuttaisi) tai rotu on ulkona viihtyvää lajia, ja muutto kerrostaloon ei sopisi sille.

Keksikäähän muita syitä. Minulla vain ei kauheasti riitä sympatioita näille radikaaleille koirista luopumisille.
Tietty olen onnellinen jos terve koira saa onnistuneen uuden sijoituspaikan, eikä joudu lopetuspiikille.

Nää on juuri sitten niitä epäonnistuneita yrityksiä ottaa lapselle koira, kun lapsi haluaa ja sitten kun lapsi kasvaa ja kyllästyy, lapsi haluaa, että vanhemmat hoitaa heidän lemmikkinsä, mutta vanhemmat eivät halua sitä vastuuta, eivät edes ole eläinrakkaita.

Joskus koko HALUTA-sanan voisi heittää romukoppaan.

Jonkunlainen lakimuutos pitäisi tulla eläimenpitoonkin.
Ehdottaisin adoptiosopimusta, joka velvoittaa huolehtimaan eläimestä vähän vankemmalla pohjalla,
ja pistäis miettimään vakavasti ostovaiheessa mihin mukaan on lähdössä.  Ei varmaan käytännössä
ole kovinkaan viisas ajatus kuitenkaan.  Ongelmia tulee kuitenkin.
Jos on ongelma, niin onhan koiran turvallisempaa vaihtaa kotia rakastavampaan perheeseen.

 
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #22 : 24.09.06 - klo:11:41 »

Kaikenlaisten eläinten pidolle pitäisi olla vastaavanlainen lupahakemus kuin adoptiolle. (Jos minulta kysytään, myös omien lasten hankkimiseen pitäisi olla lupa... että ihmiset tulisivat ajatelleeksi, että siihen sitoutuu sitten koko loppuelämäkseen.) Ihmiset, jotka hankkivat eläimen sisustuselementiksi tai egonkohotukseksi tai lapsen sijaan tai siksi että se näytti niin söpöltä lemmikkiliikkeen ikkunassa joutuisivat tosissaan miettimään, että mihin rupeavat. Niille, jotka reputtavat, voisi sitten suosiolla ojentaa lelukissan tai sisustusposliinikoiran.
Kirjattu

Luppakorva

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 699
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #23 : 24.09.06 - klo:11:59 »

Joo tuosta tulikin yksi ideanin esille uudelleen.  Kun on olemassa jo videoita jotka helpottavat rotuvalinnassa, kun ostaa uuden koiran,  niin Kennelliitto voisi järjestää valmennuskursseja perheille
jotka harkitsevat ensimmäisen koiran ostoa (ja vaikka eivät olisikaan ensimmäistä ostamassa).
Siellä kerrottaisiin kaikki koiranpidon salat ja neuvottaisiin sekä ruokinnassa, että turkin- ja terveydenhoidossa.  Kartoitettaisiin kaikki kustannukset, mitä koira eläissään aiheuttaa mahdollisesti
omistajilleen ja neuvottaisiin vakuutusasioissa ja käytäisiin läpi koiranpitosäännöt.
Kerrottaisiin myös mahdollisimman monien rotujen luonteista ja turkeista ja käyttöominaisuuksista, sekä
sitten yksilöllisesti haastateltaisiin kurssilaisia, millaiseen tarkoitukseen he koiraa ovat hankkimassa.
Kurssilla olisi mahdollisuus myös esittää kysymyksiä asiantuntijoilta, joukossa Kennelliiton edustaja, kasvattajia, eläinlääkäri ja ehkä poliisikin.
Kurssi olisi maksullinen ja sieltä saisi materiaalia mukaansa.  Todella koiraa haluavat ihan varmasti
innostuisivat asiasta.  Koska minultakin on monesti kysytty, mistä voisi saada neuvoa koiranhankintaan.
Ehdotan aina koiranäyttelyissä käyntiä, mutta nykyään näyttelyssä kasvattajilla on niin kiire, että
aikaa on niukasti neuvonpitoon.  Joten älkää loukkaantuko, jos joskus täytyy vain kiiruhtaa kehään.
Tai kunnostamaan seuraavaa koiraa.
Kurssin jälkeen olisi pieni kirjallinen koe ja kurssista saisi todistuksen, jonka voi sitten näyttää
pennun myyjälle

Antakaapa lisävinkkejä, voisimme ihan oikeasti lähettää idean Kennelliittoon.
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 864
  • Säkylä ** älykäS
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #24 : 24.09.06 - klo:16:34 »

Tuo olisi hyvä juttu, joku tietopaketti ensin ja sitten vasta koira hankkimaan jos paketin tieto ei pelota liikaa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #25 : 24.09.06 - klo:21:32 »

Just tuollaista kurssia tarkoitin!  :-)) On se hienoa kun jollakulla on jo suunnitelmat valmiina...
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #26 : 24.09.06 - klo:21:56 »

Itse olen täysin samaa mieltä...ja olenkin joskus samankaltaisia asioita ehdotellut koiraa haluaville ihmisille.Joskus olen suositellut kirjastosta kirjoja lainaamaan missä kerrotaan koiranpennun elämästä..voisi joitain silmiä avautua ihan toisella lailla.
Kyllä "huvitti" minuakin sellainen asia,kun erään ystäväni työkaveri soitti minulle,esitteli itsensä ja kysyi ottaisinko koiran,kun oli kuullut minun tämän vanhan koirani kuolemasta.Sanoin,että minulla on koira täällä rakastettavana,etten ole ajatellut minkäänlaista uutta koiraa....Kiinnostuin kuitenkin senverran,että kysyin minkä rotunen koira on..vastaus en tiedä...mikä sukupuoli...vastaus en tiedä.Onko kyseessä pieni vai iso koira...edelleen en tiedä.Kysyin sitten mitä tiedät....hän tiesi,että koira on miehensä työkaverin koira joka viedään piikille tai annetaan pois "lapsen allergian"takia.Ystävällinen työkaveri halusi toista auttaa ja hommata koiralle kodin.Eli ei kuitenkaan,niin paljon selvittänyt ,että olisi ottanut selvää mikä koira on kyseessä,ja se,että ihan täysin tuntemattomalle ihmiselle eli minulle soitetaan ja tarjotaan koiraa kuolleen koirani tilalle.No ymmärtämättömyydestähän tämä kertoo,ei kukaan eikä mikää korvaa rakasta koiraani..nyt eikä kai koskaan.Eikä tilannetta korjaa toinen koira..... ja surua poista.
Kyllä taas alkoi närästämään..kehoitin tätä soittajaa ehdottamaan tällä perheelle,että ottaisivat kasvattajaan yhteyttä jos kyse rotukoirasta.Tai sitten jonnekin löytöeläintaloon,jossa kontrolloidaan minne koira annetaan ja senkin jälkeen ollaan yhteyksissä..ja katsellaan ja kuulostellaan mitenkä koiraa pidetään.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #27 : 25.09.06 - klo:10:48 »

Riittää noita ihmisiä ikävä kyllä, mutta pehmolelu on ainoa eläin mikä tuohon perheeseen sopii.

Naapurini hankki koiran lapsen korvikkeeksi reilu 10 vuott sitten. Eipä ymmärtänyt, että siihen loppui moni juttu. Ja oli sentään nelikymppinen nainen.
On jättänyt kertomansa mukaan koiran yksin kotiin lähes vuorokaudeksi eikä ole tehnyt edes pissaa sisälle sillä aikaa.
Kehtaisinko itse moista edes kertoa saati tehdä...
Nyt muutti ja mietti että pitäisikö viedä piikille, kun on vanha jo ja joku patti mistä saa syyn.
Minä sanoin, että varmaan on parempi viedä piikille, koska se todella olisi ollut koiralle parempi jo aikoja sitten.
Muutin tähän muutama kuukusi sitten, eli tuttavuus on uusi, muuten olisin varmaan jotenkin puuttunut asiaan. Jos ryyppyreissut on tärkeämmät kuin lemmikin hoito, niin sitten pitää valita se tärkein.
Tuskin itsekään olen täydellinen hoitaja koiralleni, mutta kyllä sieppaa nuo tyhmät ihmiset.  [:-//]


Kirjattu

calimero

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #28 : 25.09.06 - klo:21:47 »

Ei niin minkäänlaista koiraa, vaan joku pehmolelu. Koiraperheen on kokonaisuudessaan sitouduttava koiran hoitoon, siis käytännössä äidin ennen kaikkea. Joskus luin ohjeen innokkaiden jälkeläisten todellisuuteen herättämisestä, että laittaa lelukoiran hihnaan ja antaa sitä ulkoiluttaa aamupissalla joka aamu. Itse omistan (vähätöisen toi villakoiran?.) Turkinhoito  vaatii aikansa mutta irtokarvoja ei ole pitkin huushollia, Koirani painaa noin 2500g mutta vaatii todellakin ulkoilut ajallaan jotta voisin sen sanoa olevan onnellinen koira. KOIRA EI OLE LELU  ikä noin 10- 15 vuotta ainakin.AJATELKAA. Siihen päälle eläinlääkärimenot mahdolliset ruokavaliot ym. muuta.
Kirjattu

calimero

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #29 : 25.09.06 - klo:21:56 »

Jäi sanomatta että tämä koirani on pian 14v. Edellinen kuoli sairauteen 9v vanhana.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.217 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.