Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille  (Luettu 1115 kertaa)

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #30 : 25.09.06 - klo:22:57 »

Niin itsellänikin on 12 vee koira ja juuri kuukausi sitten joudun luopumaan lähes 15 v.koirastani,joka jätti ison aukon minun elämääni.Suru on niin suuri ja tekee yhä kipeää,että reaktioni tälläisten mä haluuuuun koiran juttuihin nostaa jonkun käyrän tosi korkealle.Itse olen koko ikäni elellyt koirien kanssa,niin siksi aina tuntuu niin väärältä näitä koiraperheenjäseniä kohtaan sellainen hetken huuma ja kun se haihtuu,sitten voi vaikka antaa eläimen pois,kun se ei enään olekaan kiva.Pitovaikeuksien takia luovutaan tai pahimmassa tapauksessa koira viedään eläinlääkäriin piikille.Huihui kun sattuu pelkkä ajatuskin.

Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #31 : 26.09.06 - klo:09:47 »

Telkkinen, minusta on kuitenkin eläimelle parempi, että se viedään piikille, kuin että annetaan ties minne.
Tai että sitä kohdellaan huonosti, kuten ex-naapurini mielestäni teki.

Eka oma koirani eli lähes 17-v ja oli kyllä kova paikka luopua, vieläkin ikävä  [:´((]
Ja tämä "uusi" täyttää pian 12, että pelkään nyt jo....

Joskus luen jotakin keltainen pörssi tyyppistä lehteä ja siellä on aina monta ilmoitusta jossa noin 10v koiria annetaan. Itse en kyllä luopuisi minkään ikäisestä saati noin vanhasta.
Aina kun eläin annetaan ilmaiseksi, niin joku saattaa ottaa liikoja miettimättä kykyjään ja rahallista tilannettaan. Yleensä lääkäriin alkaa rahaa menemään vanhemmiten enemmän, oli kyse sitten eläimestä tai ihmisestä.

Vanhoja hevosiakin annetaan paljon ja se on vielä vaativampi eläin kuin koira tai kissa.
Olisiko armeliaampaa sillekin päästä ikiuneen.
Kirjattu

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #32 : 26.09.06 - klo:10:37 »

Varpunen...ymmärrän mitä tarkoitat..Itse otin aikoinani sekarotuisen koiran perheestä missä oli "pitovaikeuksia"siis suomeksi alkoholi oli ihmisten paras kaveri ja se meni kaikkien edelle...Siksi koirasta haluttiin luopua ja se annettiin ensimmäiselle kuka sitä kysyi.Minä satuin olemaan se ensimmäinen.Ja voin vakuuttaa,että koira eli hyvän elämän luonani.Sai rakkautta ja huolenpitoa 15 vuotiaaksi asti.Joskus voi käydä näissä luovutuksissa jopa näinkin hyvä tuuri.Ja parempi valinta oli elämä kuin piikki....
Ja aihe mistä aloitin,voi saada surullisen lopunkin vaikka hyvä kasvattaja myy valikoiden koiranpennun hyvään kotiin ja yllättäin paljastuukin,että koira myytiinkin huonoon kotiin...pitäisi olla selvänäkijän kykyjä.
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #33 : 26.09.06 - klo:19:45 »

Telkkinen, sillä koiralla kävi tuuri  [:-)]
Minusta ei olisi kasvattajaksi, en hennoisi luopua tai kukaan ei olisi niin hyvä että antaisin.

Kirjattu

Luppakorva

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 699
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #34 : 27.09.06 - klo:02:15 »

Minä lisään aina kauppakirjaan, että minulla on etuosto-oikeus, jos koirasta joudutaan luopumaan. Siten voin olla valistsemassa kasvatilleni uuden kodin ja estää sen joutumasta kiertolaiseksi.  Samoin haluan
olla mukana päättämässä, jos koira päätetään lopettaa. Haluan tietää syyt lopettamiseen ja jos syy on vain pitovaikeudet, allergia tai ajanpuute niin silloin en suostu koiran lopetukseen vaan ostan koiran takaisin ja
järjestän sille uuden kodin.  Milouhan tuli minulle takaisin.  Ja sai maailman parhaimman uuden kodin.

Kyllä kasvattaminen tosiaan on vaikeaa tässä vaiheessa kun koteja etsitään.  Varsinkin kun pennut
kasvavat täällä kotona lähihoidossa.  Luulen, että kenneleissä kasvavat koiranpennut on helpompi myydä,
kun ne eivät ole koko ajan läsnä.  En tiedä.

Minä seurailen pentujen luonne-eroja ja löydän jokaisesta jonkun ihanan piirteen.  Madde on taitava
kiipeilijä ja se nauttii taidoistaan ja istuu sitten pienen jakkaran päällä ja tiirailee muita ylpeänä. Örkki taas
lätkii tassullaan muita hellästi ja sylissä ollessaan taputtaa tassullaan hellästi poskeen ja tökkii pienellä kuonollaan poskia.  Yoffi taas nauttii saadessaan olla sylissä ja pitää päätään rintaa vasten ja on hiljaa silmät auki ja hetken päästä haluaa palata leikkimään.  Pongo taas viihtyy ns. tunnelissa pentulaatikon
avattavan luukun alla ja kurkistelee ohimeneviä.  Ressulle  maailman ihanin leikki on sanomalehtien silppuaminen.  Lordille pehmolelujen kuljettaminen suussa edestakaisin on mieluisaa puuhaa.
Juuri se, että huomaat pentujen luonne-erot inhimillistää niitä hiukan ja silloin haluat niille niiden luonteisiin sopivan perheen.
Olen ajatellut juuri noita vanhoja koiria, ne ovat tottuneet joihinkin tapoihin perheessään ja ovat oppineet omistajiensa puheesta paljon.  Uudessa kodissa puhutaan niiden mielestä vierasta kieltä eikä
onnistukkaan enään toteuttamaan vanhoja pinttyneitä tapojaan.  Koira voi masentua tästä, tottuu
kyllä uuteen elämäänsä alistuen.

En silti menisi lopettamaan koiraa, jos sille voi suoda mahdollisuuden suht koht samanlaiseen elämään
johon se on tottunut.  Sairas ja kovin vanha koira voi olla vaikeaa sijoittaa uudelleen.

Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #35 : 27.09.06 - klo:10:00 »

Tulipa taas hyvä mieli kun kirjoitit Luppakorva täyttä asiaa.Sinunkaltaisia kasvattajia onneksi on varmaankin enemmistö.Olen aiemminkin maininnut tästä oman äsken kuolleen vanhukseni kasvattajasta,joka jätti minuun lähtemättömän vaikutuksen,eli kuinka meille syntyi ystävyys suhde tämän häneltä ostetun silloisen pennun myötä.Suuri suru koitti hänen sairastuttuaan ja pois nukkuessaan.Ehkä hän ja tämä minun rakas koirani nyt ovat taasen yhdessä ja iloitsevat jälleen näkemisestä.Niin ainakin toivoisin.....tulipas taasen haikea olo ja kyynel silmäkulmaan..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #36 : 27.09.06 - klo:12:57 »

Luppakorva, miten pystyt seuraamaan, että kauppakirjaa noudatetaan?
Jos useammat pennut teettää ja ne menee ties minne kauas....
En usko että monikaan kasvattaja suhtautuu noin pentuihin kuin mitä sinä.
Monelle ne ovat vain rahaa.
Kirjattu

Matkijalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 671
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #37 : 27.09.06 - klo:17:03 »

Avausvietin kysymys on ihan järjetön. Koira joka ei hauku. Kyllä sen elukan on oltava elukka.

Jos haluaa elukan joka ei tee juuri mitään eikä paljon hauku, voi hankkia vinttikoiran. Mutta en siis kannata koko ideaa. Muutenkaan en koiria kerrostaloissa.
Kirjattu

Luppakorva

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 699
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #38 : 30.09.06 - klo:12:51 »

Avausvietin kysymys on ihan järjetön. Koira joka ei hauku. Kyllä sen elukan on oltava elukka.

Jos haluaa elukan joka ei tee juuri mitään eikä paljon hauku, voi hankkia vinttikoiran. Mutta en siis kannata koko ideaa. Muutenkaan en koiria kerrostaloissa.

Vinttikoirathan ne just haukkuukin. :).
Basenjikaan ei ole äänetön sillä on hyvin kova ääni vaikka ei haukukkaan.
Tuosta kerrostalojutusta.  Tiedän paljon kasvattajia, jotka eivät juuri mielellään omakotitaloihin
enää myykkään.  Syy on se, että koira aluksi kyllä juoksee ja käyttää pihaa aktiivisesti, mutta
totuttuaan isoon pihaan alkaa loikoilemaan portin vieressä ja vahtii aluetta.  Kyllä koiran kanssa
täytyy olla itsekkin aktiivinen ja sen kanssa täytyy käydä lenkillä ja harrastaa jotakin.

En sano, etteikö ole omistajia, jotka näin tekisikin, mutta liian paljon näkee omakotitaloissa portin
takana haukkuvia lihavia lihaksittomia koiria. 
Silti itse haluan omakotitaloon sen vuoksikin, että koiria on 5 ja pientä kenneltoimintaa on siellä
helpompi toteuttaa.  Esim. pennut saadaan ulos helpommin.

Älkää omakotitalolaiset koiranomistajat loukkaantuko, tiedän että tällä palstalla varmasti pönttöläiset
huolehtivat koiriensa liikunnasta ja aktivoimisesta. [:-)]
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

talitintti

  • Vieras
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #39 : 30.09.06 - klo:14:14 »

Meillä on kyllä niin päin että koirat huolehtii meikäläisen riittävästä liikuttamisesta. 
Tuskin ilman näitä karvanassuja rämpisin sateisessa metsässä aamu kuudelta puoliunessa. [:-DD]
Kirjattu

kati

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11 063
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #40 : 30.09.06 - klo:14:41 »

Meillä on iso aidattu piha, mutta siitä huolimatta koirukset kaipaavat kunnon lenkeille, jonne jokapäivä pääsevätkin  :-)) . Joinakin päivinä pitkille metsälenkeille, joinakin päivinä kylälle nuuskuttelemaan toisten hajuja. Ja pihassa eivät keskenään viihdy ollenkaan, silloin pihassa oleilevat, kun itsekin siellä ollaan.
Vaikka täytyypi sanoa, että kun Tirpin Potter on kyläilemässä, niin hää nauttii pihassa olemisesta, keksii siellä kaikenaikaa omia puuhailuja (niinkuin oon kuvissa näyttänytkin  [:-)] ).
Olen kyllä myös sitä mieltä, ettei kerrostalo ole huono paikka koiralle, aineskin on pakko viedä koiraa lenkille.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

telkkinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 713
  • Lahti
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #41 : 30.09.06 - klo:23:04 »

Itse asun kerrostalossa ja koirat saavat tai nyt tämä ainokainen kunnon lenkkejä monta kertaa päivässä.Lihaskunto on mahtava tällä 12 veellä ja vanhuksella myöskin oli loistava kunto.Käveli elämänsä loppuun asti raputkin ylös eli ei tarvinut kanniskella kuin silloin viimeisenä surullisena aamuna...voi taas tuli niin murhe olo,että ei voi enempään hänestä kirjoittaa...
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #42 : 01.10.06 - klo:08:35 »

Niin kyllähän koira haukkuu, sehän kommunikoi sillä. Mutta eiks ole se yks rotu, mikä ei kuulema hauku, oliks se basenji? Ja totta myös, että tarhauksessa oleskeleva koira tarvii myös lenkkeilyä. Voi miten hyvää tekee koiralle liikkua metsämaastossa, on nousuja ja laskuja, kaikki lihakset tulee käytettyä. Ja sit välillä leikitään! [:-)]
Kirjattu

talitintti

  • Vieras
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #43 : 01.10.06 - klo:09:04 »

Juu siis basenji ei hauku mutta pitää kyllä melkoisen repertueerin kaikkia muita ääniä ja kovaa! Se ulisee, kurisee, jodlaa jne. Ja ääni on siis ihan yhtä kova kuin muilla haukkujilla.
Kirjattu

Lisa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 861
  • Jippijei
Vs: otetaas uusiks kysymys koiraihmisille
« Vastaus #44 : 01.10.06 - klo:09:10 »

No hyvä, että jottain ääntä. Täysmykkä- not gut! [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.188 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.