Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Salaatinkastikkeet  (Luettu 1170 kertaa)

Sus

• Vieras
Salaatinkastikkeet
« : 10.02.09 - klo:20:40 »

Millaisia salaatinkastikeohjeita teillä on takataskussa? Mä rakastan salaatteja, mut tuppaan kastikkeen tekemään lähes aina samalla tavalla, ois kiva saada uusia vinkkejä. [:-)] Miten yleensä teet? Tai mikä ois oikein lempparikastike? Ihan pelkät aineksetkin riittää, ei tartte määriä muistella välttämäti. Itte teen aina arviosta vaan.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Salaatinkastikkeet
« Vastaus #1 : 10.02.09 - klo:20:42 »

Uusi idea: puolet balsamiviinietikkaa ja puolet oliiviöljyä. Sipulirenkaat marinoitumaan siihen ja sitten salaatin kanssa tarjolle. Siinä tulee kastike samalla  [:-P] ja maistuu hyvältä.
Noita liemiä ei kannata sekoittaa koko salaattiin, jos haluaa syödä sitä seuraavanakin päivänä. Muuten salaatti vetistyy!

Sus

• Vieras
« Vastaus #2 : 10.02.09 - klo:20:46 »

Kiitti idiksestä Kaija, balsamiviinietikasta just tykkänkin. Kuinka kauan ne sipulirenkaat pitäis marinoitua, suunnilleen?
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 10.02.09 - klo:20:47 »

Kiitti idiksestä Kaija, balsamiviinietikasta just tykkänkin. Kuinka kauan ne sipulirenkaat pitäis marinoitua, suunnilleen?

Tunnin, pari?  [:-)]

Yleensä mulla on jääkaapissa joku valmis salaatinkastike, helppoa ja nopeaa...  [:17]

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 10.02.09 - klo:20:49 »

No noita valmiitakin vois kyl joskus ostella, oon melkein unohtanu, että niitä on olemassa. :-)) Sais vaihtelua salaatteihin.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 10.02.09 - klo:20:53 »

Valmiin kastikkeen ongelma on helposti siinä, ettei sitä tule käytettyä tarpeeksi nopsaan.... Meillä varsinkin talvella syödään salaattia liian harvoin. Kesällä grillauskaudella taas päivittäin!

Ihan "perusranskalaista" olen tehnyt: viinietikkaa, ruokaöljyä, sinappia, mustapippurirouhetta, suolaa, sokeria. Millä ihmeellä sen saisi pysymään homogeenisena? Hetki sekoittamisen jälkeen sinapit on pohjalla ja viinietikka seuraavana ja öljy pinnassa  [:´((]

talitintti

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 10.02.09 - klo:20:55 »

talitintin superhypersalaattikastike:

Tarvikkeet:

Purkki kermaviiliä
Sinappia
Mausteita
Valkosipulia
Sitruunamehua

Lisää kermaviiliin sinappia, pari valkosipulin kynttä, mausteita, ( esim mustapippuria ja yrttejä) sekä sitruunamehua. Myös ruohosipuli sopii tuohon. Maista. Lisää jotain, jos siltä tuntuu.

[:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 10.02.09 - klo:20:57 »

Tee Kaija kastike lasipurkkiin, kansi kiinni ja ravistat ennen käyttöä. :-)) Laita vielä kanteen lappu "ravistettava - omskakas". [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #8 : 10.02.09 - klo:20:58 »

Kiitos talitintillekin ohjeesta! [:-)]
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 10.02.09 - klo:20:58 »

Mun salaattikastike on puristettu sitruunamehu  :-))
Tuo Kaijan kuulostaa kyllä minunkin taidoille sopivalta  [:-I]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 10.02.09 - klo:21:01 »

talitintin superhypersalaattikastike:

Tarvikkeet:

Purkki kermaviiliä
Sinappia
Mausteita
Valkosipulia
Sitruunamehua

Lisää kermaviiliin sinappia, pari valkosipulin kynttä, mausteita, ( esim mustapippuria ja yrttejä) sekä sitruunamehua. Myös ruohosipuli sopii tuohon. Maista. Lisää jotain, jos siltä tuntuu.

[:-)]

Me tehdään tällä Talitintin ohjeella kylmä kastike kalaruoan kanssa. Lisätään vain tilliä ja sitruunapippuria. Joskus keitettyä munaa pilkottuna.  [:-P]

talitintti

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 10.02.09 - klo:21:02 »

Jep tuo kastike sopii lähes kaiken kanssa  [:-)]
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 10.02.09 - klo:21:02 »

Itse teen samalla tavalla kuin Kaija, mutta suhteessa 2rkl oliiviöljyä ja 1rkl balsamiviinietikkaa.
Sipulirenkaat(keltasipuli) taas laitan johonkin kupppiin , veteen + suolaa. Annan olla kymmenisen minuuttia ja sitten huuhtelen kraanan alla, kylmässä vedessä, puristellen niitä sipulirenkaita yksitellen. Näin niistä lähtee se liian polttava maku pois. En marinoi niitä vaan lisään sitten suoraan salaattiin.

Mun suosikit salaattikastikkeen kirpeäksi saamiseksi ovat: sitruunamehu, omenaviinietikka ja viinietikat. Väkiviinaetikkaa taas en käytä koskaan.
Omenaviinietikkaa jos sumuttaa sumutuspullolla lehtisalaatin päälle, niin salaatti säilyy hyvänä jääkaapissa useammankin päivän.

Jogurttikastike:

3dl maustamatonta jogurttia
3 rkl sitruunamehua
2 tl sinappia (itse käytän Dijon-sinappia)
1 tl juoksevaa hunajaa
suolaa ja mustapippuria.
Voit lisätä myös yrttejä(persiljaa, ruohosipulia, minttua, rakuunaa tai jotain valmista yrttisekoitusta). Tai puristaa joukkoon 1-2 valkosipulin kynttä.
« Viimeksi muokattu: 10.02.09 - klo:21:16 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 10.02.09 - klo:21:07 »

Vaikuttaa maukkaalta...ilman valkosipulia, tietty... [:-DD]

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 11.02.09 - klo:19:36 »

Yks salaatinkastike, mitä usein teen koostuu näistä:
ruokaöljy, joku etikka, sinappi, ketsuppi, suola, ripaus sokeria, sitruunapippuri

Noita kun sekoittelee suht kauan ja aika hitaasti (nostellen alhaalta ylöspäin), saadaan semmoinen ihanan sakea, kiiltävä, tasainen mössö. Se jo näyttääkin herkulliselta, mun mielestä. [:20] Sinappia ja ketsuppia (molempia sama määrä suunnilleen) pitää olla tarpeeksi, että siitä tulee sakeaa. [:-)]

Usein mun salaateista puuttuu salaatti. [:-DD] Mulla on tapana tehdä usein "ruokasalaatteja", joissa on tuoreitten kasvisten lisäksi esim. juustoa, raejuustoa, kanaa tai tonnikalaa. Joskus ihan makaroniakin.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.073 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.