Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Salaatinkastikkeet  (Luettu 1173 kertaa)

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Salaatinkastikkeet
« Vastaus #45 : 23.02.09 - klo:10:58 »

Tää löytyi netistä, vois oikeesti olla hyvää, kun lueskelee noita aineksia. Pitää kokeilla.

Taivaallinen salaatinkastike

1 paprika
1 sipuli
2-4 valkosipulin kynttä
1 dl sokeria
3 rkl siirappia
3/4 dl omenaviinietikkaa
1 tl mustapippuria
1 tl suolaa
1 tl basilikaa
70 g tomaattisosetta
3-4 dl öljyä

Hienonna paprika ja sipuli. Sekoita muut aineet joukkoon öljy viimeisenä ohuena nauhana. Hienonna sipuli ja paprika monitoimikoneella, sitten muut aineet koneeseen lopuksi öljy hyvin vatkaten. Säilytä jääkaapissa.

Korvaisin sokerin ja siirapin hunajalla tai intiaanisokerilla (tai muulla tummalla sokerilla).
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #46 : 23.02.09 - klo:11:01 »

Joo, tuon makeutuksenhan voi toki korvata jollakin toisella. Mä korvasin siirapin fariinisokerilla, kun mulla ei ollu siirappia.

Valkosipulia pistin tuon maksimimäärän, seuraavaksi laitan puolet vähemmän, vaikka valkosipulin ystävä olenkin. Se vaan on niin hallitseva maku.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #47 : 23.02.09 - klo:11:01 »

Puppun ohjeessa mua hämää sinapin määrä:
"1-2  tuubia   sinappia (itse käytän turunmaata)"

Täytyy Puppulta kysyä, että oliko se ihan tosissaan!  :-O

Sus

• Vieras
« Vastaus #48 : 23.02.09 - klo:13:33 »

Vois sen kyllä Puppulta vielä tarkistaa. Tosin tuolla ohjeella tulee ihan hurja määrä kastiketta, ölyäkin puoli litraa... Mutta kaksi tuubillista sinappia kuulostaa aika hurjalta kans.
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #49 : 23.02.09 - klo:21:59 »

Yleensä laitan hiukan toista putkilollista sinappia, mutta huom... niitä pienempiä tuubeja. Ja normaalisti mietoa sinappia, aiemmin käytin tulista.
Tuosta määrästä tulee ihan kiva satsi kastiketta, mutta se ei haittaa koska kastike säilyy jääkaapissa kuukausitolkulla.
Tämä on sellaista "rosson" kastiketta. Erittäin hyvää.

Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #50 : 23.02.09 - klo:22:05 »

Puppun ohjeessa mua hämää sinapin määrä:
"1-2  tuubia   sinappia (itse käytän turunmaata)"

Täytyy Puppulta kysyä, että oliko se ihan tosissaan!  :-O

Joo, en ollut  [:-DDD] siis käytän turun sinappia, tai oikeesti aurasinappia nykyään  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #51 : 25.02.09 - klo:17:56 »

Nam nyt on tehty Puppun reseptillä Rosson kastiketta ja tuohan maistuu just siltä miltä Rossossaki! Yks mun lempparikastike. Pistin pelkkää kaalisuikaletta ja tuota kastiketta, onpas hyvää. Kiitti. Taivaallinen salaatinkastikekin on kokeiltu ja hyväksi havaittu. Seuraavaksi koklaan Marleenan reseptiä. Nyt puuttui tuo munankeltuainen.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #52 : 26.02.09 - klo:09:41 »

Nam nyt on tehty Puppun reseptillä Rosson kastiketta ja tuohan maistuu just siltä miltä Rossossaki! Yks mun lempparikastike. Pistin pelkkää kaalisuikaletta ja tuota kastiketta, onpas hyvää. Kiitti. Taivaallinen salaatinkastikekin on kokeiltu ja hyväksi havaittu. Seuraavaksi koklaan Marleenan reseptiä. Nyt puuttui tuo munankeltuainen.

Sitten kun olet kokeillut kaikki niin laitapa tänne arvio siitä mikä on mielestäsi parasta, sitä tarjotaan sitten Pertunmaan pönttötapaamisessa keväällä [:-)].

Ihan vinkkinä sanoisin että sitten kun teet salaatinkastiketta tuolla Marleenan reseptillä, niin älä laita kaikkea sokeria kerralla, tuolla määrällä sokeria siitä tulee tosi makeata. Sokeriahan voi vaikka vielä lisätä valmiiseenkin kastikkeeseen kunhan vatkaa sen sinne joukkoon niin että sokeri sulaa sekaan. Siitä omasta reseptistäni joka siis on sama kuin Marleenan, olen vähentänyt sokerin määrän puoleen, ohjessa on 2dl mutta olen laittanut vain 1dl.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #53 : 26.02.09 - klo:10:01 »

Ai mä saan päättää pönttötapaamisen salaatinkastikkeen? :-O [:-DD]

Hei, hyvä kun muistutit tuosta sokerista! Tuo "Taivaallinen salaatinkastike" oli minusta myös liian makeaa reseptin sokerimäärällä. Meinaan seuraavaksi pistää selkeesti vähemmän. Muuten suositeltavan hyvää on. Muistin jo HP-kastikkeen ostaa tuota Marleenan/Tiinan reseptiä varten, kananmunaa en muistanut. Teen kastikkeen kyllä vielä. [:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #54 : 26.02.09 - klo:10:09 »

Hei, hyvä kun muistutit tuosta sokerista! Tuo "Taivaallinen salaatinkastike" oli minusta myös liian makeaa reseptin sokerimäärällä. Meinaan seuraavaksi pistää selkeesti vähemmän. Muuten suositeltavan hyvää on. Muistin jo HP-kastikkeen ostaa tuota Marleenan/Tiinan reseptiä varten, kananmunaa en muistanut. Teen kastikkeen kyllä vielä. [:-)]

Se kanamunankeltuainen on kyllä tosiaan välttämätön kun se toimii siinä kastikkeessa emulgaattorina eli rasva sekoittuu tasaisesti muihin aineisiin ja kastike pysyy sellaisena paksuhkona.
Jos sulla on tehosekoitin tai sauvasekoitin niin kastike kannattaa tehdä sillä. Muut aineet kippoon paitsi öljy, sitten kone käyntiin ja öljy nauhana sekaan.
Kirjattu

Luppakorva

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
« Vastaus #55 : 26.02.09 - klo:10:11 »

Tää oli hyvä aihe, Kiiiiitos!
Itsetehdyt salaattikastikkeet ovat aina ehdottomasti parempia, kun
valmiit höystettynä lisäaineilla.
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

Sus

• Vieras
« Vastaus #56 : 26.02.09 - klo:10:21 »

Se kanamunankeltuainen on kyllä tosiaan välttämätön kun se toimii siinä kastikkeessa emulgaattorina eli rasva sekoittuu tasaisesti muihin aineisiin ja kastike pysyy sellaisena paksuhkona.
Jos sulla on tehosekoitin tai sauvasekoitin niin kastike kannattaa tehdä sillä. Muut aineet kippoon paitsi öljy, sitten kone käyntiin ja öljy nauhana sekaan.

Joo, mä ajattelinkin, että siinä kananmunankeltuaisessa on joku juju, niin en ilman sitä alkanut tekemään. Monitoimikoneessa oon nää kaikki sekoitellut, tulee hyvää tasaista jälkeä.

Harmittaa, kun en muista tarkkaan, sain kerran tuttavalta "Mimosa-salaatin" reseptin. TOSI hyvää. En löydä sitä nyt, mutta juju oli se kastike, ja siinä oli perusperiaate kuitenkin KEITETYN kananmunan keltuainen, joka murskattiin haarukalla mössöksi ja sekoitettiin öljyyn. Sekaan laitettiin muistaakseni sitten hiukan sinappia, valkopippuria ja suolaa. Etikasta en muista nyt... vai riittiköhän vaan sinapissa oleva etikka. Netistä etsin tuolla nimellä, mutta vastaan tuli kauhia määrä ERILAISIA reseptejä. Kananmunan valkuainen lisättiin tietty itse salaatin sekaan. Olikohan salaatissa loppujenlopuksi muuta kuin salaatinlehtiä, kananmunanvalkuista ja tuo nami kastike...
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #57 : 26.02.09 - klo:10:29 »

Ihan tämä ns. vanhanajan salaatinkastikehan on sellainen mihin tulee keitetty kanamunankeltuainen, sokeria, ripaus suolaa, etikkaa ja kermaa. Se on tosi herkullista ja sitähän tehtiin jo 50-luvulla kun varsinaisista salaatnkastikkeista ei tiedetty vielä yhtään mitään.
Teen usein kesällä tuota vanhanajan salaattia, mukaan tulee tosiaan vaan salaatinlehtiä, keitetyn munan valkuainen silputtuna ja tuota herkkukastiketta.  [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #58 : 26.02.09 - klo:10:37 »

No juu hei, olikohan siinä tosiaan kermaakin! Ja sokeria ripaus. Jossakin mulla se resepti pitäis olla, mutta näitä kun tuppaa vähän olemaan täällä jos jonkinlaista... pitää kai yrittää kaivaa se esille jostakin.

Tämä on nimenomaan vanhanajan kastike, tuttavani oli reseptin saanut isoäidiltään. [:-)]

Muistan, että jopa Ilkan tytär Mimosa, joka oli pienenä aika ronkeli, piti siitä. Mimosa-salaatista. :-))
Kirjattu

Talvikki

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjois-Karjala
« Vastaus #59 : 26.02.09 - klo:10:49 »

Isoäidin/vanhanajan salaattikastike on todellakin herkkua lehtisalaatin kanssa  [:-)]

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/66574/Vanhanajan%20Salaattikastike

Enpä kyllä ole koskaan kermaa vatakannut kuten tuossa ohjeessa sanotaan ja hyvää on silti ollut.  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.115 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.