Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Salaatinkastikkeet  (Luettu 1164 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Salaatinkastikkeet
« Vastaus #60 : 26.02.09 - klo:10:58 »

No tuossahan se oli! Kiitos Talvikki! Eli kermaa tosiaan laitetaan, no sehän sen ihanan pehmeäksi tekeekin. [:-)] Muistan vaan, että tykkäsin oikein erikoisen paljon tästä.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #61 : 26.02.09 - klo:15:34 »

Kiitos Talvikki. Tuosta tuli ihan lapsuuden ajat mieleen.  [:-)]
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #62 : 26.02.09 - klo:15:42 »

Onkohan tämä nyt sitten sellainen herkku, jota olen syönyt Leningradissa? Siinä oli tosiaan ainoastaan lehtisalaattia ja keitettyä munanvalkuaista ja taivaallisen hyvä soosi  [:-P]

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #63 : 26.02.09 - klo:15:46 »

Meinasinkin tuohon äskeiseen lisätä, että äiti ei laittanut siihen muuta kuin lehtisalaattia, siis ei kurkkua eikä tomaattia. Oli ihanaa, nam.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #64 : 05.03.09 - klo:18:29 »

Tiinan/Marleenan kastike on vielä testaamatta, mutta teen sen kyllä. Viimeksi unohtu kaupassa taas kananmunat. Tai muistin sen ennen kassoja, mutta en viitsiny kävellä siinä kiireen keskellä enää kilometriä hakemaan niitä. :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #65 : 12.03.09 - klo:18:34 »

Nam nyt on tehty Puppun reseptillä Rosson kastiketta ja tuohan maistuu just siltä miltä Rossossaki! Yks mun lempparikastike. Pistin pelkkää kaalisuikaletta ja tuota kastiketta, onpas hyvää. Kiitti. Taivaallinen salaatinkastikekin on kokeiltu ja hyväksi havaittu. Seuraavaksi koklaan Marleenan reseptiä. Nyt puuttui tuo munankeltuainen.

Sitten kun olet kokeillut kaikki niin laitapa tänne arvio siitä mikä on mielestäsi parasta, sitä tarjotaan sitten Pertunmaan pönttötapaamisessa keväällä [:-)].

Nyt on koklattu tänään tämä Marleenan/Tiinan reseptikin. Älyttömän hyvää. [KIPPIS] Kiitos reseptistä! Korvasin valkoviinietikan punaviinietikalla, kuten Tiinan reseptissä on. Unohdin vähentää sokeria, laitoin tuon 1,5 dl. Onhan tämä aika makeeta, mut ei se haittaa.

Paremuusjärjestys... uuh, ottaiskohan tämä voiton... Puppun sinappikastike painii kyllä samassa sarjassa, että vetäkää pitkää tikkua Pertunmaalla. :-)) Teen seuraavaksi tuon vanhanajan kastikkeen. Ilmoitan sitten, jos käskenkin teidän tehdä sitä. [:-DD]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #66 : 12.03.09 - klo:18:54 »

Mä en liiemmin tee omia salaattikastikkeita, vaan ostan kaupasta pulloissa valmiita, säilyvät kauemmin.
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #67 : 13.03.09 - klo:10:15 »

Minun reseptillä tehty säilyy pitkään. Ei oikeastaan ole mitään nopeasti huonoksi menevää tavaraa. Eli etikkaa, vettä, sinappia, sokeria ja mausteita, niin ja tietysti valkosipuli, mutta eikös sen voi laskea mausteeksi..
Olemme käyttäneet monta kuukauttakin vanhoja.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #68 : 13.03.09 - klo:10:19 »

Minun reseptillä tehty säilyy pitkään. Ei oikeastaan ole mitään nopeasti huonoksi menevää tavaraa. Eli etikkaa, vettä, sinappia, sokeria ja mausteita, niin ja tietysti valkosipuli, mutta eikös sen voi laskea mausteeksi..

Ei voi.  [:-I] [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #69 : 13.03.09 - klo:10:23 »

Eiköhän nämä itsetehdyt tosiaan säily vaikka kuinka. Etikka, sokeri ja suolahan ovat hyviä säilöntäaineita. Mä sen lisäksi olen aikamoinen kastikkeiden suurkuluttaja, kun rakastan salaatteja ja laitan aina kastiketta aika paljon. [:-)] [:20]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #70 : 13.03.09 - klo:10:33 »

Eiköhän nämä itsetehdyt tosiaan säily vaikka kuinka. Etikka, sokeri ja suolahan ovat hyviä säilöntäaineita. Mä sen lisäksi olen aikamoinen kastikkeiden suurkuluttaja, kun rakastan salaatteja ja laitan aina kastiketta aika paljon. [:-)] [:20]

Tuossa minun/Marleenan ohjeessa ainoa pilaannnuttava ainesosa voi olla se munankeltuainen, mutta kastike on tosiaan niin hyvää että ei se ehdi pilaantua kun sen jo syö pois. Ja voipihan sitä tehdä puolikin annosta. Kyllä nuo omatekoset on maultaan paljon paremman makuisia kun valmiskastikkeet, ainakin mun mielestä. [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #71 : 13.03.09 - klo:11:13 »

Itsetehdystä ei tule ehkä huomanneeksi millainen kaloripommi se on. Esim. edellä olevan taivaallisen salattikastikkeen kaloreiksi arvioin noin 4500kcal, ja kun annoksesta tulee arviolta 0, 7 litraa, niin se merkitsee sitä, että 100gr:ssa on noin 650 kaloria, melkoisen taivaallista. :-))
Kauppojen katikkeissa näkee heti ravinto- ja energiasisällön, makeista kastikkeista en erityisemmin pidä.

Joskus kun teen sienisipulisalaattia lisään sekaan kermaviiliä tai smetanaa ja viherpippuria, sekä joskus yrttisilppua.
Kesällä tuorelehtisalaattiiin lisään ripauksen sokeria, etikkaa ja keitettyjä kanamunalohkoja.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #72 : 13.03.09 - klo:11:52 »

Toki kaloreita löytyy salaatinkastikkeista. :-)) Kaikissa öljypohjaisissa, joihin vielä sokeriakin lisätään löytyy kyllä kivoja määriä. Tuo "taivaallinen kastike" oli kyllä liian makeaa, seuraavalla kerralla puolitan sokerin määrän. Yleensä, kun oon tehnyt omasta-päästä-kastikkeita, oon laittanut sokeria silleen 1 tl tai sinnepäin, enkä aina sitäkään. Mut joskus haluaa herkutella!

Kermaviilikastikkeet tai kevytmajoneesi+kermaviili (jota usein teen) jää sitten jo noista öljyn rasvaprosenteista kauas. Kermaviilissä 12%, kevytmajoneesissa 28%, öljyssä 100%.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #73 : 13.03.09 - klo:11:59 »

Toisaalta kuitenkin öljyhän on ns. terveydelle hyvää rasvaa ja omatekosista puuttuu ainakin säilöntäaineet. Ja jos salaattiannokseen laittaa vaikka noin ruokalusikallisen kastiketta, niin ei siinä nyt ihan kauheasti kaloreita ole. Eri asia tietysti jos puoli desiä lorauttaa [:-DD]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #74 : 13.03.09 - klo:12:17 »

Useimmiten kun teen ihan öljykastikkeen, käytän kylmäpuristettua oliiviöljyä ja sehän on tosi terveellistä. Ja jos kastike on hyvin maustettu, niin eihän sitä kauheesti tarvi lorautella.

Se on sit eri asia, jos MÄ lorauttelen sitä paljon. [:-DD]

Kohtapa lähdenkin taas rakenteleen salaadin, ja pistän tuota eilen tehtyä kastiketta siihen. Nam.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.093 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.