Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Hieno sukkaraita  (Luettu 12968 kertaa)

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
Vs: Hieno sukkaraita
« Vastaus #450 : 20.03.09 - klo:19:34 »

Joo, jaksaa hän kutoa. Vein hänelle kolme kerää lankaa, että hän kutoisi kahdet sukat. Hän kutoi yhdet sukat jo, mutta niissä ei ollut tätä raitaa. Nyt hänellä on tullut joku pieni haava sormeen, eikä hän saa kudottua. Näihin toisiin sukkiin pyysin tekemään tuon raidan. Hän sanoi, että mahtaako muistaa enää, kun ei ole pitkään aikaan sitä tehnyt. Pyysin myös ohjetta, mutta en vielä saanut edellä mainitusta syystä. Siis siitä, että jos hän ei muista, miten se tehdään.
Jotenkin minusta tuntui siltä, että hän tahtoisi pitää raidanteko-ohjeen itsellään. Ilmoittelen sitten, kun saan häneltä nämä toiset sukat, että antoiko hän ohjetta vai ei.  [:-)]
Minusta on ihan ymmärrettävää jos hän ei  ohjetta anna. Hänen ikäisellään se on varmaankin vain "sormenpäissä". Hän tietää miten se tehdään, mutta jos oma kutominen ei enää onnistu, sen tiedon siirtäminen on vaikeaa. Taito on opittu "kantapään kautta". Eikö ollutkin niin, että hän oli purkanut neuleen ja siitä saanut selville sen valmistustavan ?
Eli neuleohjeet eivät hänen ikäpolvellaan ole paperilla vaan he olivat taitavampia kuin me.   [:-)]  [:5]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #451 : 20.03.09 - klo:20:13 »

Kyllä näin oli, että purkamalla sukan hän oli saanut selville, miten raita tehtiin.
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #452 : 20.03.09 - klo:21:04 »

Kyllä näin oli, että purkamalla sukan hän oli saanut selville, miten raita tehtiin.
Jos hän vielä jaksaa kutoa raidan, on ihan mielenkiintoista verrata näihin meidän "luomuksiimme".
Ellei, olemme tyytyväisiä siihen mihin olemme pystyneet.

Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #453 : 20.03.09 - klo:21:19 »

Mä en näistä raidoista ja kantapäistä ymmärrä yhtään mitään, mutta en voi kuin ihailla pönttöläisten käsityötaitoa!  [KIPPIS] [KIPPIS] [:-)]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #454 : 06.10.09 - klo:16:49 »

Rupesin nostalgisoimaan.  :-))  Tässä on mun mielestäni yksi pönttölän hauskimmista ketjuista. Se oli silloin kun sukkaraidan arvoitusta ratkottiin. Tästähän se lähti minunkin neulontaharrastukseni liikkeelle monen vuoden tauon jälkeen.

Joten nostetaas ylööööös....

:-))
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #455 : 06.10.09 - klo:16:55 »

Ai se oli näin vanha raitajuttu, eiku siis sukkajuttu !  [:-DD] Ja minä hitaana hämäläisenä pääsin vasta tänä syksynä mukaan kutomispiiriin, vai olikse neulomus- ? Eikä ollenkaan noin hienoa kuviota tule, vaan muutama raita vaan. Värikin vaihtui siniharmaasta ensin violettiin ja varsinainen sukka on punainen valkoisin raidoin. Jos saisin jouluksi valmiiksi, voisin lahjoa vilukissaesikoistani !  [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #456 : 06.10.09 - klo:17:14 »

Olipas hauskaa taas  [:-DD] [:-DD]. Itse en ole vieläkään tehnyt kyseistä raitaa. Sukkia kyllä olen kutonut. Ehkä seuraaviin koitan.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #457 : 06.10.09 - klo:17:14 »

Pari päivää sitten valmistuivat puolukanpunaraitaiset sukat. Nyt aattelin kehitellä jotain kämmekäsjuttua ja soveltaa sen ranneosaan tuota Mesiksen raitaa.  :-))

Jaska, ei koskaan ole myöhäistä liittyä neulomuspiiriin.
« Viimeksi muokattu: 06.10.09 - klo:17:18 kirjoittanut Pyryharakka »
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #458 : 06.10.09 - klo:17:33 »

:-O  Onko siitä todellakin nuin kauan, kun  opeteltiin kuviota kutomaan!  :-))
Se oli tosi hauskaa aikaa.  [KIPPIS]

Mun lankakerä edelleen tönöttää nokkani edessä.  Puikkoja en ole ehtinyt  [:-DD] etsimään. [:-)]

Pyris ja Mesis ovat olleet ahkeria kutoajia.  [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #459 : 06.10.09 - klo:20:13 »

Mulla on nyt huivin teko meneillään, mutta tänäänkään en puikoille kerkiä ja nyt on silmät jo niin väsyt, että jää tältä päivätä.
Kutominen on hauskaa. Olen saanut tartutettua tämän innostuksen tyttäreenikin.
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #460 : 06.10.09 - klo:20:15 »

Mulla on nyt melkonen urakka,kun langat olivat tarjouksessa ja tuli ostettua 2 satsia eli kuudet sukat tai tumput tai...se lila pipo !!!!  [:39] Siis pipo !
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #461 : 06.10.09 - klo:21:43 »

Mun lankakerä edelleen tönöttää nokkani edessä.  Puikkoja en ole ehtinyt  [:-DD] etsimään. [:-)]

Mä taas tarvisin jonkun luomaan silmukat puikoille  [:17] Se homma käy mun hermoille  [:-/] [:´((]

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #462 : 06.10.09 - klo:21:52 »

Luotko silmukat kahdelle, vai yhdelle puikolle?
Koulussahan ne opetti kahdelle puikolle ja siitä oli sit helppo siirtää silmukat yhdelle puikolle.
Älä ota turhaa ressiä, Kaija.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #463 : 06.10.09 - klo:21:59 »

Mä taas tarvisin jonkun luomaan silmukat puikoille  [:17] Se homma käy mun hermoille  [:-/] [:´((]
Miksi? Minusta se on hauskaa. Jos asuttais lähempänä kävisin luomassa sulle silmukat  :-))
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #464 : 06.10.09 - klo:22:03 »

Neljälle puikolle pitäisi saada. Mun luomat silmukat on joko niin tiukkoja, etten pääse alkua pidemmälle tai sitten niin löysiä, että vähintään kaksi puikkoa putoaa pelistä  [:17] [IDIOT]

Sivu luotiin 0.341 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.