Tää on aika hankala aihe... mutta nostetaan pöydälle vaikka talon kaikki kissat samaan aikaan.
Samaa mieltä olen monissa asioissa. Keskustelutaitohan se tässä taitaa lopulta olla mitä peräänkuulutetaan.
esim. Jos yksi kysyy toiselta, että -
minkälaisista koirista pidät- ja toinen vastaa siihen, että -
labradorinnoutajista-. Tähän kun kolmas menee sanomaan ns. puun takaa, että -
labradorinnoutajilla esiintyy hirveesti mielenvikaisuutta ja häntämutkia- ilman sen suurempaa alustusta ja selvitystä asiasta tai syytä miksi koki asian niin tärkeäksi ilmoittaa tai edes tietoa siitä, mistä tämän oli kuullut/lukenut (oli se sitten totta tai ei)... Se nostaa todellakin karvat pystyyn
![Tosivihainen [:-//]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/8.gif)
, tai vähintäänkin herättää todella suurta ihmetystä
![Hmmm.. [:-I]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/3.gif)
. Ei tavallisessa elämässä keskustella noin. Esimerkki ei ollut ehkä paras mahdollinen, mutta kait siitä sai irti sen mitä yritin sanoa. Jos keskustelutaito ei ole niin hyvin hanskassa, niin silloin
todellakin kannattaa kiinnittää huomioo mitä milloinkin kirjoittaa ja miten.
Harvoin kirjoittavana henkilönä olen myös huomannut aika ajoin, että pönttösakki on (enempi tai vähempi) sisäänpäinlämpiävää. Harvemmin kirjoittavien kommentteihin ei vastata niin usein. Ja toinen seikka on se, että mielipiteitä ei monesti uskalleta avoimesti tuoda ilmi, ettei loukata ketään. Tämä johtuu kenties siitä, että monet pönttöläiset tuntee toisensa, muttei kuitenkaan niiiin hyvin, että uskaltaisi kokeilla
oikeasti avointa keskustelua (täysin vieraana taas on helpompi sanoa oma mielipide, kun siitä ei vastaa kavereilleen). Ja sitten on niitä, jotka tuntevat toisensa niin hyvin, että ne tärkeämmät keskustelut käydään puhelimitse ja yv:nä, tai muuten ulkopuolisilta piilossa. Ja tää automaattisesti aiheuttaa sitä, että on tavallaan helpompi vastata niille jotka jo tuntee (tietenkin)... vrt. keskustelu normaalielämässä. Eikä se minulle ole elämää suurempi asia, jos kirjoitukseeni ei (joskus/useimmiten) vastata... (tottakai se vähän vaikuttaa kirjoittelun määrään, mutta kuvakisoihinhan minä täällä käyn pääosin osallistumassa).
Kuitenkin, kun porukalla on täällä niin hyviä ystävyyssuhteitakin keskenään, niin juuri sen takia kannattaa kiinnittää aika paljon huomioo siihen, ettei kirjoitukset mene kiusaamisen puolelle (se voi lipsahtaa sinne jopa tarkoituksettomasti, koska tukijoita löytyy hyville tyypeille aina ja kohta on 15 sanomassa yhdelle).
Toivottavasti en loukkaa tällä kirjoituksella ketään, se ei ole tarkoitukseni. Nyt en vaan enää jaksa siistiä ja siivota kuumeisena kirjoitustani enempää. Pyytelen sitten myöhemmin anteeksi sanomisiani, jos tarvetta ilmenee.