Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valveutunut kuluttaja vai ikuinen valittaja.  (Luettu 612 kertaa)

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Valveutunut kuluttaja vai ikuinen valittaja.
« : 20.03.09 - klo:12:22 »

Kuinka te toimitte jos saatte kaupasta viallisen tai pilaantunen tuotteen, ravintolassa huonoa ruokaa tai yleensä ottaen vain huonoa palvelua? "Valitatteko" asiasta vai nielettekö kiukkunne?

Kyselen tällaista sen takia koska itse en enää nykyisin hyväksy puutteita palvelussa ja otankin hyvin herkästi yhteyttä tuotteiden myyjiin tai valmistajiin antaakseni palutetta. Ja olenkin huomannut että kun asiasta ja asiallisesti antaa palautetta, niin yleensä asia korjataan ja myös hyvitetään. Nyt vaan tuleekin mieleen että kuinkahan monen yrityksen listoilla olen ikuisen valittajan maineessa  :-)) vai ovatko yritykset oikeasti sitä mieltä että on hyvä kun palautetta tulee, vaikka se olisi sitten negatiivistakin. Annan toki myös välitöntä positiivistakin palautetta jos on aihetta.

Viimeisin tapaus, josta sainkin tämän jutun aiheen, oli sellainen että kaupassa jossa usein aamulla käyn, on pullan/leivän paistopiste. Hyvin usein ko. tuotteet on paistettu ihan liian tummiksi ja silloinhan ne ovat myös liian kuivia. Eräänä aamuna olikin sitten ihan pohjanoteeraus, myyntiin oli laitettu suorastaan mustaksi palaneita tuotteita ja palaneet kohdat oli yritetty peittää tomusokerilla! :-O Mainitsin tästä myyjälle, joka vastasi että no onhan ne vähän tummia!!! Laitoin kyseiseen kauppaan sähköpostia asiasta jotta asia korjaantuisi, en suinkaan saadakseni jotain rahallista hyötyä, mutta kuinka ollakaan sain kyseiseen kauppaan 10 € lahjakortin.
Mulla olisi näitä tarinoita vaikka kuinka monta kerrottavana, hyvityksenä olen saanut mm. leipälahjakortin, roskapusseja, pakastusrasioita ym.

Ja muuten, jos tuote on viallinen niin kannattaa palaute antaa suoraan valmistajalle eikä kauppaan, silloin hyvitys on usein tuntuvampi [:-DD]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Valveutunut kuluttaja vai ikuinen valittaja.
« Vastaus #1 : 20.03.09 - klo:12:39 »

Ennen olin hiljaa ja jupisin itsekseni tai kavereille,
mutta mitä vanhemmaksi sitä tulee sen tietoisempi on siitä että palautetta saa ja täytyykin jättää.

Viimeksi vain iskin kirveeni kiveen  [:-DD]
Saatiin ruokamyrkytys lounaspaikasta ja vastaus oli, että ei voi olla täältä.  [:-I]
Oireet tuli tunnin kuluttua ruokailusta, firman myyntiassistentin mielestä pitää olla pidempi aika.
No minä lähetin netistä löytämiäni tekstejä, että saattaapi alkaa melkein heti jos ei ole
salmonella.
Ja mietittiin kyllä tarkkaan voiko olla muualta, mutta kun aamiaisesta oli aikaa 8h eikä muuta oltu syöty sinä päivänä.
Nyt on sitten Kivihovi boikotissa kun olivat tylyjä  [:-)]

Nimim. ikuinen valittaja  [:-DD]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #2 : 20.03.09 - klo:15:27 »

Jos saan kovin huonoa peruspalvelua, varsinkin toistamiseen, asiointini liikkeessä loppuu siihen.  Jos saan rikkinäisen tai viallisen tai vanhan tuotteen en jää nielemään kiukkuani. Joskus vuosi sitten ostin Liidelistä leikkelepaketin. Sen sisällä oli jotain asiaan kuulumatonta materiaalia. Menin paketin kanssa liikkeeseen, sain samantien korvauksena kahvipaketin kaupan parhainta laatua. Myöhemmin asian tutkittuaan lähettivät minulle vielä lahjakortin. Se tuntui mukavalta.
Olen valittanut leipomoon liiaksi kypsenneestä leivästä, kauppaan palauttanut pilaantuneen hajuisen ns irtomyynti kalan, joskus vaatinut esille tuoreempaa maitoa, jos kaikki ovat sen samanpäiväsiä.
Kävin pari viikkoa sitten eräällä kirpparilla, siinä jonossa laskin  päässäni ostosteni yhteissumman. Kassa laski että että 15 euroa ja sentit päälle. Kysyin, että mites se niin paljon tekee, kun mun laskujen mukaan se on 8,10 euroa. Hän sanoi että kyllä se kassakone näyttää. Sanoin, ettei tee niin paljon, laskepas uudelleen. Kahteen kertaan hän laski ja sai lopulta tuloksena sen saman minkä mäkin päässälaskuna, eli 8 euroa 10 senttiä.
Mielestäni olen valveutunut kuluttaja. Mutta turhasta en valita, enkä aina vaikka olis aihettakin.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #3 : 20.03.09 - klo:15:42 »

Meillä meni meidän 15-vuotis hääpäiväpäivällinen ihan poskelleen ravintolan huonon palvelun takia [:-(]. Ravintolaan saapuessamme meitä ei "huomattu" laisinkaan ja itse sai käydä pyytämässä ruokalistan tiskiltä. Kolmeen kertaan muistettiin kyllä mainita että annosten tulo kestää kauan, koska heillä on kiire kun odottavat isoa seuruetta saapuvaksi (sillä hetkellä ravintolassa oli tuskin kymmentä asiakasta). Ruoka oli huonoa, kyseessä oli kalaravintola ja tarjottu kala oli pakasteesta valmistettua, viinistä veloitettiin väärä hinta. Ja mitähän muuta vielä, no sekin vähän nostatti karvoja pystyyn kun tarjoilijatytöillä oli hoono soomi ja palvelualttiutta ei ollut yhtään. Lähistöllä ei ollut muitakaan ruokapaikkoja joten paikan vaihto olisi vaatinut taksimatkan, muuten oltaisiinkin varmaan paikkaa vaihdettu.
Silloin en kuitenkaan valittanut vaikka olisi pitänyt ja oikeastaan aioinkin valittaa jälkikäteen kirjeellä mutta sitten se vaan jäi. Mutta siinä ravintolassa ei kuitenkaan olla enää ikinä käyty eikä mennä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 20.03.09 - klo:15:54 »

Tuo kerta huonoa palvelua riittää yleensä minullekin.
Kangaskaupan myyjä oli naapurfirmassa juoruamassa kun menin,
pyysin et olisi repinyt puuvillakankaan valmiiksi pätkiksi,
mutta ei ennättänyt kun oli kauheesti muuta työtä  [:-I]
Pari repäisyä oli liikaa, olisi pöly jäänyt liikkeeseen.
Viimeksi kun ohi menin oli tupakalla ulkona, oli mielessä sanoa että kiirettä pitää.
Enää en viitsi mennä häiritsemään häntä, on täällä muitakin kangaskauppoja.

Kirjattu

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 20.03.09 - klo:18:36 »

Usein kai valitus kannattaa. Meille sattui toissajouluaatona: ostettiin uutta hienoa lipeäkalaa muovipussissa, jonka valmistus piti onnistua mikrossa, pilli soisi, kun on valmista. No, ennen pillin soittoa pussin sauma ratkesi ja sisältö hajosi (räjähti) pitkin uunia ja valui sitä nestettä ulkopuolellekin ja hajun tiedätte. Huumorilla otettiin, mutta poikani meni nettiin valmistajafirman sivuille ja teki jouluaattoisen ja -hajuisen reklamaation. Ehkä parin viikon kuluttua pojalle soitettiin ja sanottiin, että ollaan tulossa käymään. Pojan (asuu Oulussa) luokse tuli mies ison laatikon kanssa. Ota kaikki, oli sanonut. Oli siinä silliä joka lähtöön, sipuli-, punaviini-, sinappi- jne ja iso nivaska vakuumipakattuja matjesillejä. Minullekin vuoden sillit (onneksi ei ollut lipeäkalaa!!) Se reklamaatio kannatti. Minä en olisi viitsinyt. Viime jouluna saumat kestivät!  :-))
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #6 : 20.03.09 - klo:19:16 »

Olen kerran valittanut jäätelöfirmalle ( tuolle sipoolaiselle ) katkenneesta jäätelötikusta ja saanut lahjakortin kahteen litraan jäätelöä, kyllä se kannatti !  [:-)]
Kirjattu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 21.03.09 - klo:00:06 »

Tänään ihan pakon sanelemana lähdin ns. palveluinvataksilla kauppaan. No hän  herrahenkilö ei voinut persettään nostaa penkistä. Eikä suinkaan tullut auttamaan taksin kyytiin pääsysssä. Mutta kylläpä pystyi nojaamaan johonkin nappiin ja runttaamaan minut oven väliin. Käteen kyllä sattui, kun ovi kävi päälle...  Jostain syystä ei huvittanut hälle paljo jutella matkan aikana...   Hän varmaan ihmetteli kavereilleen, kun oli niin mykkä muori...
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 21.03.09 - klo:00:23 »

Törkeää käytöstä taksilta!  [:-/]

Kyllä kannattaa valittaa, jos on huomauttamista tavaran laadussa ja palvelussa.
Olen valittanut pakaste sekavihannespussin sisällöstä.  Sain tarpeekseni, kun niissä oli suurin osa herneitä.  Muutama kaalinvarrentynkä ja porkkanoita.
Korjaus tuli, josta annoin firmalle palautetta. [:-)]  Hyvitystä en ottanut.

Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #9 : 21.03.09 - klo:08:34 »

Aika "arka" olen antamaan palautetetta. Palvelusta varsinkaan en ole ikinä
muistaakseni valittanut, vaikka olisi ollut syytäkin.
Jos sattuisin saamaan viallisen tuotteen, niin sen kyllä, tietty, kävisin vaihtamassa.
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #10 : 21.03.09 - klo:08:40 »

Huonosta tuotteesta valitan ilman muuta! Kenkusta käyttäytymisestä on hiukka vaikeampi valittaa, siis mun mielestä. Mistähän sekin johtuu.
Viime joulun alla ostin makkarapötkylän kaupasta ja siinä oli tosi kummallinen maku, aivan kuin pesuaineelle maistui. Kirjoitin ko. firmalle meilin ja kerroin tilanteen. Sieltä tuli vastaus, että oli jossain erässä tapahtunut virhe maustamisvaiheessa ja pian toi posti viiden euron lahjakortin hyvitykseksi. Ikävä kyllä lahjakortti unohtui kirjahyllyn perukoille ja just eilen huomasin, että se oli mennyt muutama päivä sitten vanhaksi. Joten se siis jäi käyttämättä. Mutta parasta oli, että valmistaja myönsi erheensä.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #11 : 21.03.09 - klo:08:58 »

Mä ostin kerran litran purkillisen sinappia, joka maistui kummallisen pistävälle. Soitin firmaan ja kysin missä on vikaa. Kyselivät purkin päivämäärämerkinnöistä ja totesivat sen olevan liian tuoretta, ei vielä riittävästi kypsynyttä. Sanoivat lähettävänsä minulle litran vanhempaa sinappia, kuin tekivätkin. Tämän jälkeen olen aina pyrkinyt ostamaan vanhempaa sinappia. Eilen löysin kaupasta juuri Truun sinappia, joissa päivä menee kohta vanhaksi, ostin niitä muutaman. Väkevä sinappi vaan paranee vanhetessaan, tai siis on enemmän mun makuun.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 21.03.09 - klo:09:55 »

Minä annoin palautetta Oltermanni-juustosta. Siis siitä, että joissain juustoissa on ihan sopiva suolaisuus, kun jotkut juustot eivät maistu millekään, eli suola puuttuu, vaikka paketin kyljessä on sama prosenttimäärä.
Kiittivät palautteesta ja sanoivat sen johtuvan sekoittamisvaiheesta, eli suola ei ole tarpeeksi sekoittunut joka kohtaan. Lähettivät minulle muistaakseni 5:n euron kortin, jolla saan ostaa kyseisen firman tuotteita.
Kirjattu

Kaarin

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 21.03.09 - klo:10:51 »

Hyvä tietää mistä toi suolattomuus johtuu.  Itekin olen samaa havainnut.
Joskus juusto on myöskin kumimaista.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #14 : 21.03.09 - klo:11:41 »

Mä olen vaittanut oikeestaan vain kerran.
Sekin oli sellainen tapaus että olin jo pari vuotta sitten ostanut pojalleni jonkun kotimaisen vaatteen.
Sitä oli siis pesty ja pidetty ahkerasti,mutta sitte huomasin että saumojen vierustat olivat ihanntäynnä pieniä reikiä.
Ihan kuin olis ommeltu liian tiukalla ompeleella ,isolla neulalla tms.Selkeä valmistusvirhe siis..
Laitoin netin kautta palautetta menemään,kerroin kyllä että vaate oli jo vuoden,pari vanha ja pidetty,mutta että mielestäni ei siinä ajassa vaatteen pitäisi noin hajota,kun mulla itsellä vaatteet kestää kymmeniäkin vuosia ihan hyvinä.
Sanoin jopa että jos tuotteiden taso on tuota tasoa niin enpä osta enää kotimaisia vaatteita.
Sain pojalle tosi hienon villapaidan hyvitykseksi.
Villapaita oli taatusti arvokkaampi kuin se vaate josta valitin.
En valittanut saadakseni hyvitystä,vaan harmitti kun vaate ei kestänyt edes yhden pienen lapsen kuitenkin niin lyhytaikaista käyttöä.

Muuten en ole valittanut,kohdalle ei ole kai osunut pahemmin valittamisen aihetta tai sitten olen vain kärsinyt hiljaa.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.275 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.