Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Valveutunut kuluttaja vai ikuinen valittaja.  (Luettu 611 kertaa)

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Valveutunut kuluttaja vai ikuinen valittaja.
« Vastaus #15 : 21.03.09 - klo:12:05 »

Nyt puhutte asiaa siskot! Kyllä huonosta palvelusta ja epäkurantista tuotteesta pitää ja onkin oikeus huomauttaa. Olen itsekkin huomannut, että vanhemmiten olen tullut ärhäkämmäksi, nuorempana sitä vaan nieli ja sieti. Tosin, näin nelikymppisen paremmalla puolella näkyy tuo palvelu yleisestikkin parantuvan. Nuorempana sai seisoa tiskillä kenenkään häiritsemättä....
No, asiaan. Huonosta tuotteesta ja huonosta palvelusta maksetaan sama hinta. Ei huonosta palvelusta saa alennusta sama pätee elintarvikkeisiin ja muihinkin tuotteisiin. Tosin tämä kovasti vouhotettu lama saattaa muuttaa tilannetta, asiakkaasta on tulossa hyvää vauhtia kungingas, eikä enään se välttämätön paha jota liiketoiminta valitettavasti kaipaa toiminnan jatkumisen takaamiseksi.

Yleisesti on niin, että jos ostat huonon elintarvikkeen, eipä sitä täältä Uuraisten periltä enään viitsi lähteä vetämään Jyväskylässä olevaan kauppaan liki 70 kilsan lenkkiä ihan vaan vaihtaakseen keskeltä mädän salaattikerän parempaan. Tosin, aina kun olen laittanut palautetta, on viestiin vastattu lähes poikkeuksellisesti asiallisesti ja ystävällisesti. Mukana on tullut pieni hyvitys, kahvi+pullakuponki, lahjakortti vastaavan tuotteen hinnan verran tai vähän yli. Se, että saa kivoja lahjakortteja tai ylläreitä, ei ole mielestäni se pointti tässä asiassa. Vaan se, että täyden hinnan maksettuani haluan rahoilleni vastinetta, esim. juuri sellaisia elintarvikkeita joita voi syödä, ettei tarvitse heittää pois.
Paras tapa on äänestää jaloillaan, ei käydä niissä missä ei ole tuotteet tai palvelut kohdallaan. Esim. kun valitin Jyväskyläläisen rautakaupan puhelinpalvelusta joka oli ihan sieltä justiinsa...puhelut ovat maksullisia, enemmän kuin normi puhelinveloitus, kukaan ei koskaan vastannut, sai aina siirtyä paikasta toiseen, osastolta toiseen ja lopuksi puhelu katkesi. Kun sai uuden yhteyden, niin myyjä ei ehtinyt katsomaan onko kyseistä tuotetta vai ei! Perkules...no, nenäkkäin keskusneiti sanoi, että ei täältä ehditä puhelimessa olemaan kun on asiakkaita ihan jonoksi asti! Mahtavaa! Kyllähän se on asiakas se puhelimessa olevakin. Mielestäni ehkä olin hyväkin asiakas kun rakennustilimme kautta olemme siihenkin puotiin kantaneet parin viimeisen vuoden aikana yli 50.000 eukkua, ei siis pikkusumma. No, ko. liikkeessä on nyt ilmainen puhelinumero, johtunee varmaankin S-ketjun uudesta rautakaupasta alueella ja muutenkin laskeneesta kysynnästä rakennustarvikealalla. Pointti on vaan siinä, että ei asiakkaankaan tarvitse kaikkea niellä!

Ehkä me suomalaiset olemme perusluonteeltamme liian kilttejä ja nöyriä. Maksetaan automaattikahvikupista ja palaneesta pullanpalasta mukisematta 6-7 euroa ja purraan palanutta nisua niin, että tomusokeri pöllyää! Sitten kun on syöty ja juotu, kiikutetaan kiltisti omat tarjotin, astiat ja roskat tiskikärryyn. Kulmat kurtussa mennään ja kirotaan pahaa kahvia ja palaneen pullan makua suussa, mutta samalla mitetitään, että no, hei! tulihan sitä taas bonusta kun juotiin kahvit ulkona!

Tsemiä ostotilanteisiin ja pysytään tiukkana + että muistetaan, että hyvästä ja huonosta palvelusta kannattaa antaa palautetta!
« Viimeksi muokattu: 21.03.09 - klo:13:14 kirjoittanut Hirsjärvet »
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Vilukko

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 21.03.09 - klo:12:29 »

Sisko Uuraisten periltä: täyttä asiaa kirjoitit!! Ollaan me suomalaiset liian kilttejä ja nöyriä...
Kirjattu

Marleena

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 21.03.09 - klo:17:33 »

Minä naisihmisenä joitakin vuosia sitten yritin mennä (mieheni kanssa) autoliikkeisiin ostamaan uutta autoa ja samalla pyytämään tarjousta vanhasta autostani.

Kohtelu ja käyttäytyminen oli todella ala-arvoista. Kun yritin kysyä auton teknisiä tietoja yms. niin minulle vastattiin hyvin alentuvaan sävyyn: No tässä uudessa autossa on tämä edessä oleva MERKKI pikkusen erilainen...

Totesin siinä vaiheessa miehelleni, että nyt riitti. Täällä ei näköjään haluta myydä mitään. Ja kävelin kaupasta ulos.

Heti oli ns. myyjälle tullut hätä ja oli alkanut sössöttää miehelleni, että kyllä me varmaan kauppoihin päästään... Mieheni oli todennut, että nyt on liian myöhäistä, vaimonihan sen auton olisi halunnut ostaa ja myös maksaa sen. Hän meni jo.

Toisesta kaupasta saatiin tuplasti parempi korvaus entisestä autosta ja myös hyvää palvelua. Ei kaikki naiset ole idiootteja. Ihan vain tiedoksi autokauppiaille.

Ja huonosta palvelusta vielä tuore esimerkki eiliseltä. Menin invataksilla kauppaan. No sattui olemaan menomatkalla taas semmonen -minähän-en ainakaan-persettäni-nosta-tästä-penkiltä-kun-minä-omistan-tämän-auton-ja-samalla-myös-puoli-maailmaa.Eikä-minun-tartte-sinunlaistasi-vammaista-muoria-palvella,kun-kaupunki-maksaa-puolestasi-tämänkin-matkan.

Ja juuri kun olin omin avuin nousemassa sinne autoon, ilmeisesti liian hitaasti, niin OHO, hän painoi "väärää nappia" ja ovi runttasi minut lyttyyn. Ajatteli varmaan nopeuttaa pikkusen huonokulkusen mummun liikkeitä...Jostain syystä en puhunut hänelle sanaakaan koko matkan aikana... Nyt on käsi mustana ja lonkka kipeä. En viitsi jaksaa valittaa mihinkään, kun ei se kuitenkaan mitään auta.

No, päivän pelastus oli kuitenkin tulomatkan mukava kuski, joka kantoi ostokseni ovelle asti ja jutteli mukavia koko matkan.  [:-)]
Kirjattu
Perjantai on viikon paras päivä.

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #18 : 23.03.09 - klo:10:09 »

Marleenalla kyllä tosi ikävä kokemus taksikuskin suhteen. Aika paljon on taksikuskeissakin sellaisia jotka ei tosiaan edes nouse autosta ulkopuolelle asiakkaalle ovea avaamaan, vaan korkeintaan kurkottavat sieltä kuskin penkiltä sen verran takaoven kahvan suuntaan että näyttää siltä että he muka avaisivat oven.

Kahviloissa ja huoltoasemilla kahvi+pulla maksaa minusta sen verran paljon että siihen täytyy kuulua se että itse ei tarvitse astioitaan pöydästä pois korjata. Minä en ainakaan ikinä itse astioitani sinne keräyspaikalle vie, hoitakoon henkilökunta sen mikä sille kuuluu.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 23.03.09 - klo:10:21 »

Elettiin vielä markka-aikaa. minun tehtävänä oli työpäiväni jälkeen hakea myös vaimo samaan kyytiin.
Samalla reissulla vaimoa odotellessa kävin säännöllisesti eräällä makkarakioskilla ostamassa ensinälkääni jotain herkkuja.

Eräs kerta nakkikauppias, kysyi maksaissani, kirjottaako hän satasen pankkikorttilapun,, noo tarviihan sitä olla rahaa omassa pussissakin, ettei koirat kuseskele kintulle.
Kauppias valmisti makkarakäärön ja menin autolle sitä syömään ja vasta kotona huomasin, ettei hän antanutkaan rahasta takaisin ja tuon vielä tarkistin, että kukkarosta puuttui vaihtorahat.
Taitavasti vaihtoi keskustelun aihetta, että unohtaisin maksutapahtuman ja tuossa onnistui.
Vaikka raha on ollut melko arvotonta silloinkin, mutta 100 mk on kahdesta käristemakkarasta liikaa.

Ei tuota töppiä voinut lähteä oikomaankaa, kun ei ollut millä tapahtuman olisin todistanut, joten päätin, etten hänen makkaroitaan enään tarvitse.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #20 : 23.03.09 - klo:10:50 »

Autokaupat on kyllä pahimmasta päästä palvelun suhteen.
Tytölle autoa katsellessa kyllä huomasi, että ei ole totuttu naisten kauppaa tekevän.
Eräässä kaupassa olimme 20min. ihan vaan sen takia, että odotetiin että tulisiko se kopissa lehteä lukeva mies kysymään tarvitaanko apua.
Ei tullut.
Toisessa kaupassa innokas miesmyyjä ei kuunnellut mitä etsittiin vaikka nimesimme merkit ja mallit.
Tarjosi mitä sattui olemaan ja kehtasi vielä sanoa, että naiset valitsee auton värin perusteella  [:-I]
Miehen kanssa autokaupassa myyjä puhui miehelle vaikka ostaja olin minä.
Minä sivusta sanomaan, että lähden pois, mies perässä ja myyjä huuli pyöreenä.

Ennenvanhaan tietokonekaupat oli vastaavia, miesmyyjät hyvin ylimielisesti kertoi ominaisuuksista tyyliin et tästä mitään ymmärrä.
Kuitenkin selvitin aina itselleni mitä tarvitsen.

Ekaa dvd-soitinta ostaessa kysyin miesmyyjältä mitä formaatteja kone toistaa: itsepoltettuja cd:tä, valokuvia, video, data, audio,,,
Myyjä katsoi kuin hullua ja sanoi "tällä katsotaan dvd-leffoja"  :-))
Yritin sitten selittää, että riippuu laitteesta mitä toistaa, mutta myyjä toisteli vaan leffa, leffa, leffa.
Tämä tapahtui aikamme ajanlaskun varhaisessa vaiheessa josta nuoremmat eivät tiedä mitään  [:-)]

Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #21 : 23.03.09 - klo:10:57 »

Menee ehkä hiukka ohi aiheen, mutta millaista palvelua olette saaneet Velma Jurottajalta?
Kiinnostaisi jostain kumman syystä [:-)]
Koetan itse olla jokaisessa tilanteessa asiakaspalveluhenkinen - mutta eihän sitä aina jaksa
 vaikka haluaisikin.
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 23.03.09 - klo:11:01 »

Menee ehkä hiukka ohi aiheen, mutta millaista palvelua olette saaneet Velma Jurottajalta?
Koetan itse olla jokaisessa tilanteessa asiakaspalveluhenkinen - mutta eihän sitä aina jaksa
 vaikka haluaisikin.

Sen mitä olen tarvinnut niin hyvää palvelua ja selkeitä ohjeita yms.   [:-)]
Kirjattu

Mutunen

• Seniori
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 23.03.09 - klo:11:04 »

Näinhän se on, kun me vanhemmat ihmiset mennään tietokonekauppaan kyseleen ominaisuuksista, niin meille selitellään mitä sattuu ja kuvitellaan ettemme ymmärrä asioista kuitenkaan mtään.

Näitten kauppamiesten olis syytä huomata, että meillä useilla vanhoilla on ollut tietokone jo silloin, kun he itse vielä paskoivat vaippoihin.
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #24 : 23.03.09 - klo:11:07 »

[:-DD]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #25 : 23.03.09 - klo:11:15 »

vaikka haluaisikin.

Silloin kun äitini sairastui ja jouduin hoitamaan hänen asioitaan, sain Velmalta erittäin hyvää palvelua ja neuvoja ja asiat hoituivat joustavasti ja hyvin. Ainoa ihmetyttävä asia oli se, että jakamatonta kuolinpesäämme oli verotettu 14 vuotta väärin ja vasta äitini sairastuttua kun asioita tutkittiin tarkemmin, huomattiin ko. virhe.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #26 : 23.03.09 - klo:11:26 »

Autoliikkeessä jäimme kerran palvelua vaille. Aikamme odoteltiin jos joku huomaisi meidän katselevan uutta autoa sillä silmällä. Kukaan ei välittänyt ja aikamme odoteltuamme lähdimme pois. Seuraavana päivänä mentiin toiselle paikkakunnalle, ihan samaa autoa haimme ja myös sieltä saimme tilauksen hoidettua kuntoon. Palvelu oli siellä asiantuntevaa ja ystävällistä.
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 23.03.09 - klo:11:41 »

Täällä Jyväskylän seudulla velma jurottajan kanssa asiat ovat sujuneet hyvin ja olemme saaneet erittäin ystävällistä pavelua ja neuvoja! mm. tonttikauppamme yhteydessä oikaistiin virheellinen kiinteistöverotus viideltä vuodelta jopa edellisen omistajan osalta. Lisäksi saimme samoin hyvät neuvot kesämökkiä myydessämme. Että täällä ainakin se homma sujuu!

Mutta vakuutusyhtiöt. Ne ei kyllä ole mielestäni enään laillista liiketoimintaa vaan minun mielestä poliisiasia!  :-))
Poika osti viitta vaille kahdeksantoista vuotiaana auton jonka rekisteröi ja vakuuttii omiin nimiinsä. Kukaan ei katsastuskonttorilla maininnut, että autoa ei alaikäinen kortiton nuori voi omiin nimiinsä vakuuttaa. Se selvisi kun vakuutusmaksulappu lätkähti postiluukusta meikäläisen (pojan huoltaja) nimissä. Täysimääräisenä, ilman mitään minulle kertyneitä bonuksia. Minä soittamaan, maksullisella linja kuuntelin rätisevää poppia puolisen tuntia.
Bonukset lisättiin, mukisemalla hyväksyin pojan autoon omiin vakuutuksiini kunnes täyttäisi kahdeksantoista ja saisi oman vakuutuksen ja pääsisi omia bonuksia kerämään. Maksu maksettiin ja aikanaan pojan täyttäessä kahdeksantoista lokakuussa, auto ja vakuutukset siirrettiin pojan omille nimille. Laskua maksettiin vähän lisää.

Joulun alla auto myytiin, poika vaihtoi vakuutusyhtiötä hiukan halvempaan ja maksoi maksunsa uuteen vakutuusyhtiöön ja sai tästä vanhasta vakuutusyhtiöstä vakuutusmaksuista palautusta koska oli maksanut maksut vuodeksi eteenpäin. Tammikuussa tästä aikaisemmasta vakutuusyhtiöstä tuli karhukirje minulle vaikka auto oli myyty, laskut maksettu ja omistaja vaihtunut siis jo kahdesti. Taas meikälikka luuri käteen ja rätisevää poppia kuunnellen odottamaan vakuutusyhtiön linjalle. Asian selvitettiin lasku peruutettiin.

Pari viikkoa sitten tuli samaiselta vakuutusyhtiöltä hirveä ukaasikirje, että vakuutusyhtiön tietojen perusteella pojalla on ollut auto edellilsen vuoden syksystä tämän vuoden maaliskuuhun asti nimissään, vakuuttamattomana josta nyt sitten karhuttiin vakuutusmaksua ja sanktioita.
Puhelin tumppuun, poppi jonotuslinajalla soi samaan tahtiin kun meikälisen verenpainen nousi. Asiaa selviteltiin, kunnes ilmoitin epäystävällisesti ja ynseästi käyttäytyvälle virkailialle, että asian selvittäminen meikäläisen pikkiin puhelimessa loppuu ja saavat soittaa sieltä päin kunhan selvittävät asian.
Seuravaana päivänä soitettiin ja todettiin asian olevan nyt kunnossa. Ei anteeksipyyntöä tai selitystä mitä on tapatunut. Ei mitään. Pyysin asiasta kirjallisen vahvistuksen, että voin seuraavan kerran lähettää kopion siitä, ilman että pitää roikkua langoilla asiaa selvittämässä ja vielä maksaa siitä korkeampaa puhelumaksua.

Tämän hyvän ystävällisen ja hyvän palvelun takana oli Pohjola.
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Sivu luotiin 0.184 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.