Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Talitintin laulu?  (Luettu 181 kertaa)

Risto

  • Vieras
Talitintin laulu?
« : 23.03.09 - klo:07:31 »

Katsoinpa ja kuulin eilen talitintin laulun, mutta se olikin aivan sama, kuin punatulkulla.!!!!!
En ole ennen koskaan kuullut talitintin laulavan samalla tavalla, kuin punatulkku laulaa.
Niin ja se talitintti lauloi minusta 5 metrin päässä, joten sitä ei voinut sekoittaa mihinkään muuhun lintuun.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Talitintin laulu?
« Vastaus #1 : 24.03.09 - klo:20:32 »

Eipäs ole kukaan kommentoinut mitään tähän viestiin.  [:-I]
Tais olla taas niin ihmeellinen asia, että kukaan ei osaa sanoa yhtään mitään.
Netistä en löytänyt ainakaan mitään selityksiä.  [:-I] [:-I]
Kirjattu

Parus Major

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Talitintin laulu?
« Vastaus #2 : 24.03.09 - klo:20:40 »

Olinkin juuri tulossa kommentoimaan ihan ajankohtaista ja mielenkiintoista kokemusta talitintin laulusta.
Näin keväällä tiaiset päästelevät mitä oudompia ääniä ja esim juuri talitintillä onkymmeniä erilaisia ääniä ja sillä on myös taito muunnella niitä. Talitiaisella on myös taito matkia muita lintuja. Olen itsekin pysähtynyt useammin kuin yhden kerran ihmettelemään mikä laulaa ja usein se onkin ollut talitiainen joka siellä päästelee. Tuon matalan punatulkkumaisen äänen olen minäkin mielestäni kuullut.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Talitintin laulu?
« Vastaus #3 : 25.03.09 - klo:10:32 »

Olen myös kuunnellut kaikenlaisia ääniä tinteiltä. Villa Elfvikin maastossa muutama viikko sitten piti etsiä kauan laulajaa, jota en tunnistanut ja talitinttihän se oli.
Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Talitintin laulu?
« Vastaus #4 : 25.03.09 - klo:11:01 »

Ihan saman olen minäkin huomannut, ihan pysähtynyt kuuntelemaan ja katselemaan että mikä ihme pulu siellä oikein laulaa  [:-)]
Kirjattu

Erkki K

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 705
Vs: Talitintin laulu?
« Vastaus #5 : 25.03.09 - klo:21:23 »

Kirjoitin pari päivää sitten paikalliseen lehteen, jossa olen luontoavustajana, artikkelin juuri talitiaisen laulusta. Talitintillä on tosiaan runsas lauluvalokoima, mm. ta-ta-taa tai tu-tu-tuu myös punatulkkumaisia ääniä. Välillä talitiainen äityy kiroilemaan v-tu, v-tu, v-tu. Sitä perinteistä ti-ti-tyy kuule enää hyvin harvoin ja yleensä vain taajamien ulkopuolella. Ti-ti-tyy on lyhentynyt muotoon tityy tai tyyti. Tutkijat selittävät laulun muutosta lyhyempään muotoon melusaasteen lisääntymisellä. Lyhyet ja korkeammat laulut kuuluvat paremmin, kauemmaksi.  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.29 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.