Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Liito-oravakyssäri?  (Luettu 397 kertaa)

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
Liito-oravakyssäri?
« : 23.03.09 - klo:11:10 »

Mitä mieltä olette, tai onko parempaa tietoa:

WWF_n sivuilla sanottiin liito-oravasta näin:

"Kannan koko
Vuosina 2003-2005 tehdyn ympäristöministeriön rahoittaman kartoitustyön mukaan Suomessa elää noin 143 000 naaraspuolista liito-oravaa. "

- siis voiko olla mahdollista, että tuo luku voisi pitää paikkansa?? Asiaa ymmärtämmömästä (tarkoitan tällä itseäni) määrä tuntuu hurjan suurelta, tuohon kun vielä lisätään urokset päälle!
Kirjattu

Onni on hiljainen vieras, usein sen huomaa vasta kun se jo tekee lähtöä.

Ukki

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
Vs: Liito-oravakyssäri?
« Vastaus #1 : 23.03.09 - klo:11:44 »

En ole mikään asiantuntija, mutta oletan eläimen olevan paljon luultua yleisempi.
Mm. itse en ollut eläimestä lainkaan tietoinen, ennen kuin olin kaatanut pienehkön onton haavan, jonka lahosta oksan reiästä alkoi kivuta ihmeellisiä karvaturreja kolme yksilöä.
Ystävystyttiin ilmeisesti molemmin puolin, kuten olen kertonut. Kesyyntyneinä liikkuivat myös päiväsaikaan.
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 23.03.09 - klo:11:53 »

Tosiaan. Löysin netistä toisen sivun jossa kerrottiin, että kanta on osoittautunut suojelua edeltävää päätöksentekoa paljon suuremmaksi kuin aikaisemmin luultiin. Seuraava laskenta toteutetaan vuonna 2010.
On se vaan jännä, että itse en ole koskaan nähnyt vaikka olen paljon luonnossa luuhannut, vapaa-aikanan ja työnkin puolesta aina välillä. Mieheni on nähnyt kerran, vaikka hänkin on kakarasta asti (Jore on nyt 57, mie ite 42) ollut paljon metsässä, nuorempana vielä paljon enemmän kuin nykyään vaikka nyt onkin enemmän aikaa harrastukseen käyttää.
Tietysti se, että liito-orava on yöelukka, on suurin syy, mutta luulisi, että minäkin olisin sen siitä huolimatta nähnyt.

Kirjattu

Ukki

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 27.03.09 - klo:09:23 »

Kyllä liitis on tosi hankala havaita, useimmiten.   Olen liki 70 vuotta liikkunut ja melkoisesti työskennellytkin metsässä, enkä ollut ko. eläimestä lainkaan tietoinen ennen kertomaani tapausta. Pari havaintoa taitaa olla sen jälkeen.

Olen kumminkin työskennellyt paljon haapametsässä, jossa niiden pitäisi lähinnä tietääkseni asustaa.

Taisi olla isällä 20 kuution kauppa rulla-tai tulitikkutehtaalle, siinä sivussa tuli kai satakunta mottia halkoa. Lahotonta kun oli yleensä vain muutama metri latvassa.
En ollut havainnut lainkaan mm nyt neuvottavia lantakikkaroita. En siis osannut katsellakaan koko eläimestä täysin tietämättömänä

Menestystä toivon näille ihanille eläimille, mutta eräiden,(mielestäni liioiteltua), pyrkimystä turhiinkin kieltoihin vastustan.

Huom. Ei omakohtaisia kieltoja tullut.
Kirjattu

KLETTERMUS

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #4 : 27.03.09 - klo:10:35 »

Minä olen kerran nähnyt liito-orava pariskunnan ne eleilivät minun ystävän tontilla Espoossa. Se oli rakentanut pesän suureen Haapaan ja kun hän piti kaata se puu, niin tuli siihen kielto että se ei käykään kun siellä asusti se liito-orava perheineen. [:-)]
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 27.03.09 - klo:10:41 »

Meidän tontilla asusti liito-orava jokusen vuoden. Nyt ei ole kolmeen vuoteen nähty.
Sain kerran otettua kuviakin oravasta... tai oikeastaan kaksi kertaa. Toisella kerralla isäntä puhdisti linnunpönttöjä näin keväällä, vei kellariin pöntön ja alkoi ottamaan töhniä pois pöntöstä, kun huomasi siellä nukkumassa yhden oravan. Ei kun pönttö takaisin puuhun.
Nyt ei tosiaan ole näkynyt enää edes riisinjyviä meilläpäin   [:-(]
Kirjattu

Tiku

• Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 28.03.09 - klo:20:27 »

Kyllä luku 143000 on oikea. Luin silloin pari vuotta sitten sen raportin, jossa lukuun päädyttiin. Luku perustui  10022 kartta ruuttuu Oulun etelä puolelta Suomea. Yhden ruudun koko oli 300m*300m, joka on katsottu edustavan naaraan reviiriä.Yhdeltä peruskartta lehdelta oli arvottu 10 ruutua, jos osui järveen otettiin korvaava ruutu. Opiskeliat tutkivat nämä ruudut keväällä. Näiden 10022 ruudun perusteella laskettiin sitten koko Suomen kanta.
Nyt on paras aika vuotta todeta onko jollain alueella liito-oravia. Talven kuivat keltaiset papanat näkyvät vielä lumessa.
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 28.03.09 - klo:22:08 »

Kiva kuulla ihan faktaakin. Siinä jutussa johon viittasin, oli tarkennus, että tuo 143000 yksilöä on nimenomaan naaraita. Onko uroksia laskettu vai onko se vaikeampaa isomman reviirialueen vuoksi?
Papanoita en ole ikunaan nähnyt, eikä sillä alueella jossa isäntä on liito-oravan nähnyt, ollut myöskään yhtään papanaa niiden puiden alla jossa arvelimme eläimen oleilleen. No, tarkkailu jatkuu.....
Kirjattu

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #8 : 28.03.09 - klo:22:13 »

Olen joskus nähnyt vilaukselta - no, olisi voinut olla vaikka karvakinnas, siksi huonosti näin :-))
Olisi upeaa kyllä nähdä. Nuo pesintäpaikat on visusti salattuja ja itse en ole onnistunut löytämään. kerran sain vinkkiä, mistä kannattaisi noita papanoita hakea, vaan eipä löytynyt.
Hyvää tietoa tässä ketjussa!
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 28.03.09 - klo:22:18 »

Juup. Vanhallekkin uutta tietoa....(voi olla sekin, että kaikki on unohtunut) [:-DDD] [:-DDD]
Mukavinta onkin, että täällä voi kirjoitella nekin joilla on vain intoa, mutta ei välttämättä ymmärrystä, jollaiseksi siis itse itsenikin luen!
Kirjattu

Tiku

• Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 29.03.09 - klo:11:04 »

Kaivelin tämän raportin esille (35 sivua). Naaraista ja koiraista sanotaan: ''Aikuisen naaraan elinpiiri on kooltaan yleensä 4-10 ha , keskimäärin 8,3 ha,kun taas koiraan elinpiiri on useita kymmeniä hehtaareita , keskimäärin noin 60 ha. Naaraat elävät toisiinsa nähden erillisillä elinpiireillä,kun taas koiraiden elinpiirit voivat olla osittain päällekkäisiä''.Vielä tästä tutkimuksesta ;'' 41 eri henkilöä,ja he tekivät keväinä 2003-05 töitä yhteensä 87 kk''.
Kirjattu

Hirsjärvet

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 29.03.09 - klo:11:20 »

No huhhuh! On siinä reviiriä, eli siis esim. kilometreiksi muutettuna 60 hehtaaria tarkoittaisi siis jotakuinkin aluetta joka on 40 metriä leveä ja yli 6 km pitkä. Eipä ihme, että harvoin sattuu kohdalle tuo eläin. Mieheni näkemän liito-oravan lentoloikka oli 40 metriä. Aika kyytiä siis pääsevät etenemään parillakin lennolla.
Kirjattu

Ukki

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #12 : 29.03.09 - klo:16:41 »

Semmoisia yli 30 metrin liitoja arvelin minä olleen pisimpien havaitsemieni. Ei kovin korkealta ollut lähtö koskaan, siis ei mikään ihme vaikka tulisi pidempiäkin liitoja, kuin 40 m.
Muistelen liidon pituuden olleen 4-5 kertaisen lähtökorkeuteen nähden parhaimmillaan.
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #13 : 02.04.09 - klo:14:47 »

Jippiaijei  :-)) .Isäntä näki pari päivä sitten tontin perimmäisen kuusen nurkilla liitiksen papanoita, eli siis riisinjyviä.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #14 : 02.04.09 - klo:14:56 »

Jippiaijei  :-)) .Isäntä näki pari päivä sitten tontin perimmäisen kuusen nurkilla liitiksen papanoita, eli siis riisinjyviä.

Hianoo! [:5]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.