Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pikkukärpästen hävittämisohje  (Luettu 1066 kertaa)

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Pikkukärpästen hävittämisohje
« : 25.09.06 - klo:12:24 »

Tässä yksi ohje... laita puhtaaseen (hajuttomaan) purkkiin about 1- 2 cm omenaviinietikkaa ja sulje se muovikelmulla. Tee keskelle reikä 1 - 2 mm ja eikun oottelemaan.

Tässä sitten englannikielinen juttu... joku paree englannintaitoinen kai sitten voi kääntää tästä tärkeimmän.
http://ezinearticles.com/?How-To-Get-Rid-Of-Fruit-Flies-With-A-Homemade-Fruit-Fly-Trap&id=87041
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #1 : 25.09.06 - klo:12:35 »

Tai hei, pidä avattua viinipulloa pöydällä, niin ne on kaikki siellä.  :-)) Mulla on tästä kokemusta. Menee vaan hyvät viinit hukkaan.  [:´((]
 [:-DD]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #2 : 25.09.06 - klo:12:56 »

Mä olen laittanut jotain keltaista tuoremehua tilkan lasinpohjalle ja jättänyt pöydälle vuorokaudeksi.
Joskus laimentanut vähän vedellä mehua.
Mutta oman kokemukseni pohjalta voin sanoa että tuo keltainen väri houkuttelee.

Yksi keino välttää kärpäsiä on kastella kukat aluslautaselle eikä suoraan multaan.

Kaikenlaisia kärpäs liimatarroja on myös myynnissä.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #3 : 25.09.06 - klo:12:59 »

Tai hei, pidä avattua viinipulloa pöydällä, niin ne on kaikki siellä.  :-)) Mulla on tästä kokemusta. Menee vaan hyvät viinit hukkaan.  [:´((]
 [:-DD]

Jospas ihan tarkoituksella kokeilisi viiniäkin. Laittaa sitä viiniä hiukka astian pohjalle ja muovikelmu päälle kukkapurkkien luokse ja antaa kärpäleitten nautiskella. Olen myös huomannut että jos juo viiniä olkkarissa niin heti on kukkakärpäset ympärillä.
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #4 : 25.09.06 - klo:13:08 »

Tämmöisenkin ohjeen löysin netistä puutarha.netistä, alkuperäinen ohje jostakin Newsseistä, mikä se sitten liekään.

"Laita lasin pohjalle pari tippaa astianpesuainetta ja pari
ruokalusikallista punaviinietikkaa. Lisää vähän vettä ja sekoita. Vedä
lasin suun päälle muovikalvo ja kiinnitä se kuminauhalla. Pistele kalvoon
muutama reikä ja jätä kärpästen suosimaan paikkaan. Systeemi perustuu
siihen (siis jos noi kärpäset ovat banaanikärpäsiä) että mätänevistä
hedelmistä vapautuu etikkaa ja noi kärpäset suunnistavat mm. tuon
hajun avulla. Nesteessä oleva astianpesuaine vähentää pintajännitystä ja
syömään menossa ollut kärpänen hukkuu. Tehoa voisi varmaan lisätä vaikkapa
banaaniesanssilla, houkuttelisi varmaan tavallisiakin kärpäsiä silloin."

Joku vastasi että reikä pitää olla tarpeeksi iso eli sormella tai lyijykynällä painettava olisi sopiva.
Kirjattu

zirni

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #5 : 25.09.06 - klo:23:53 »

Jahas, jahas... Että ihan oma ketjunsa kärpäleitten hävittämisestä... :-))

Mikä lienee, että jo ennen näitä varsinaisia ohjeita, kun olin 'oman pääni mukaan' tuon etikka-astianpesuaine-vesiseoksen tehnyt, ne samaiset pari pikkukärpästä vain lasin lähellä pyörivät, mutta eivät sinne menneet...? Tänään laitoin tuon muovikelmun pienine reikineen lasin päälle, ja olisikohan yksi nyt siellä pohjalla tapatettuna... Mehulasinikin on siinä lähellä 'lisähoukuttimena', mutta sitäköhän enemmän mielisivätkin...? :-))

Jostakin ihme syystä kyllä tänään ei muutenkaan niin noita pieniä pirulaisia ole näkynyt, joten pitäisiköhän niitä mennä huomenna herättelemään...? Eli antamaan vettä kukille... [:-)] Minulla kun on aina ollut omana jipponani saada etenkin viherkasvit viihtymään siten, että päästän ne aika kuiviksi, ja sitten vastaavasti kastelen niitä reilusti. Outoa ehkä, mutta minulla tuo konsti on aina toiminut. Ja tietenkin aina silloin, kun kasvit sitten kastelen, kärpäsiä pyöriikin huushollissa melkoisesti. Etenkin keittiöön kylläkin tuppaavat muuttamaan...

Yhtenä hyvänä konstina noitten pikkukärpästen torjumiseen olen todennut myös Raidin. Jos esimerkiksi tiskipöydän yläpuolella pienenkin määrän ilmaan suihkauttaa, ei kärpäsiä näy aikoihin lainkaan. Noille pienille siis riittää jo aivan pienikin määrä myrkkyä; kuolevat hetkessä ja kitumatta. Kukkien luona en mielelläni suihkuttele, koska joskushan nuo pienetkin kärpäset voivat ehtiäkin pujahtamaan mullan sisään piilottelemaan...
Kirjattu

zirni

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #6 : 26.09.06 - klo:00:10 »

Tai hei, pidä avattua viinipulloa pöydällä, niin ne on kaikki siellä.  :-)) Mulla on tästä kokemusta. Menee vaan hyvät viinit hukkaan.  [:´((]
 [:-DD]

Tuli muuten vielä mieleeni, että kylläpä vielä todella hyvin muistan, kun joskus monia vuosia sitten teimme silloin tällöin kotiviiniä... Arvatkaas, oliko meillä silloin paljon noita pieniä lemmikkieläimiä...! Se oli todellakin aivan kaameaa!

Ja tosiasia on, että tilkkanenkin viiniä lasissa saa hetkessä kärpäset jostakin heräämään! Kun jo pelkästään minun vahva sekamehunikin. Siksi siis aina lasinalusta minulla lasini päällä onkin. Niin, ja olut- ja siideritölkit ja -pullot houkuttelevat kärpäsiä myös. Jopa tyhjinä.

Vaan tuota emon konstia en koskaan olekaan kokeillut. Siis keltainen väri. Juu. Tuota täytyy ehdottomasti vielä kokeilla. Kokeilenkin kaikkia mahdollisia konsteja, jahka ne tuolta jostakin heräteltyä taas saan. :-))
Kirjattu

Kaitsu.

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 837
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #7 : 26.09.06 - klo:06:41 »

Tuossa pupun linkkaamassa lontoonkielisessä artikkelissa suositeltiin banaaninpalaa purkkiin syötiksi. Banaaneissahan ne tuntuvat sikiävän miitenkin parhaiten.

Olen kuullut, että kukkaruukuista ne saisi häädettyä tupakalla. Liotetaan tupakkaa vedessä jotta siitä tulee teen näköistä ja väristä, kastellaan kukat sillä ja kärpäset kaikkovat. En ole kokeillut, mutta tuntuu järkeenkäyvältä.

Mutta keitä ne kärpäset ovat ja miksi ne asuvat meillä?
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #8 : 26.09.06 - klo:18:53 »

Jahas, jahas... Että ihan oma ketjunsa kärpäleitten hävittämisestä... :-))

Mikä lienee, että jo ennen näitä varsinaisia ohjeita, kun olin 'oman pääni mukaan' tuon etikka-astianpesuaine-vesiseoksen tehnyt, ne samaiset pari pikkukärpästä vain lasin lähellä pyörivät, mutta eivät sinne menneet...? Tänään laitoin tuon muovikelmun pienine reikineen lasin päälle, ja olisikohan yksi nyt siellä pohjalla tapatettuna... Mehulasinikin on siinä lähellä 'lisähoukuttimena', mutta sitäköhän enemmän mielisivätkin...? :-))


laitoin vain uuden viestiketjun ihan sitä varten kun Zirni kerroit että kukaan ei ollut vastannut sinun viestiin. Ny on vastattu  [:-DD]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #9 : 26.09.06 - klo:18:57 »

No ootko puppu jo viinin kanssa kokeillut?
 :-))
Kirjattu

puppu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 096
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #10 : 26.09.06 - klo:18:58 »

ennoo ennoo, juonu oon kaikki  [:-DD]
Kirjattu

Mesis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 51 583
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #11 : 26.09.06 - klo:18:59 »

 :-)) Puppu
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #12 : 26.09.06 - klo:19:07 »

Mie ARVASIN!  [:3]
 :-))
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #13 : 26.09.06 - klo:19:12 »

ennoo ennoo, juonu oon kaikki  [:-DD]

Raja kulkee juuri tuossa, kärpäsille ei viiniä tarjoilla.  [:-DDD]
Kirjattu

zirni

  • Vieras
Vs: Pikkukärpästen hävittämisohje
« Vastaus #14 : 26.09.06 - klo:21:37 »

Tuossa pupun linkkaamassa lontoonkielisessä artikkelissa suositeltiin banaaninpalaa purkkiin syötiksi. Banaaneissahan ne tuntuvat sikiävän miitenkin parhaiten.

Olen kuullut, että kukkaruukuista ne saisi häädettyä tupakalla. Liotetaan tupakkaa vedessä jotta siitä tulee teen näköistä ja väristä, kastellaan kukat sillä ja kärpäset kaikkovat. En ole kokeillut, mutta tuntuu järkeenkäyvältä.

Mutta keitä ne kärpäset ovat ja miksi ne asuvat meillä?

Piti oikein tarkistaa tuosta artikkelista tuo banskun käyttöohje, kun sen käytännön toteuttamista mielessäni pohdin. Vaan samalla periaatteellahan siinä neuvottiin toimimaan kuin näitten etikka- sun muitten juttujenkin kanssa. Muovikelmu reikinen purkin päälle jne.

Ja toiset täällä kauhistelevat kalliitten viinien käyttöä tuohon tarkoitukseen, ja minä enemmänkin tupakan...  [:-DD] Ei saisi nauraa, ei... Tuosta tupakkajutusta en kylläkään ole kuullutkaan. Isoäitini aikoinaan vain oli melkoinen viherpeukalo, ja hän kehotti karistamaan silloin tällöin röökejä kukkaruukkuihin mullan päälle. Kuulemma hyvää lannoitetta. Järkeenkäypää sekin. Eipä kukaan vain nykyisin taida pahemmin sisällä edes poltella...

Ja teilläkinkö näitä kärpäsiä asustelee...? En tiedä, keitä lienevät, mutta epäkohteliasta tuntuu jengi olevan. Meillä ainakin jossakin täällä asustelevat, mutta eivät maksa vuokraa - eivätkä tule edes seurustelemaan ennen kuin niitä herkkuja on tarjolla. Sitten kyllä hyökätään kuin olisi käynyt käsky tulla syömään!  :-O :-))

Tosiasia tänään kuitenkin on, että yhtään niitä en nyt ole nähnyt - kun kaikki mahdolliset viritykset ovat valmiina ja uusiakin suunnitelmissa. Kukatkin tänään kunnolla kastelin. Lienevät vielä ajatuksenlukijoitakin...?  :-O

Ja Puppu. No juu... Ihan hyödyllinen ketjuhan tämä on ollut. Hauskakin vielä kaiken lisäksi! En sitä vastaamattomuutta olisi muuten niin ihmetellyt, mutta kun juuri lauantain ketjussa asiasta oli puhetta, ja kahdessa eri paikassa siellä yritin näistä kysellä - saamatta siis keneltäkään vastausta... Olisinhan todellakin voinut vaikka googlettaa tai kysellä muualta, mutta kun juttu nyt juuri silloin oli siellä esillä... Pelkästään siksi siis ihmettelin. Mieluumminhan sitä juttelee asioista täällä muiden kanssa kuin painuu yksin harhailemaan kaikille mahdollisille sivuille. Ainakin useimmiten.  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.308 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.